oooorkaaa...
Är så trött på Hades. Ännu en lång runda med "intedra" träning utan det minsta resultat. Dessutom 2 anfall på kopplet. Varav en av dessa gånger han hotade mig då jag tog tag i honom för att lugna honom. Tji fick dock han! Men att han ens vågade!!
Är fruktansvärt jobbigt och pinsamt att gå ut med honom.
Dessutom fattar han inget när jag försöker lära honom att sitta vid min vänstra sida! BLAH. Ibland tror man nästan han fattat, sen nästa gång är han lika panndö igen …. Han fattade mycket bättre när han var mindre. Nu är det skitsvårt att lära honom ngt. ORKA
Och han har ALDRIG fått nosa på saker på bordet eller ha huvudet på bordet. ÄNDÅ GÖR HAN DET HELA TIDEN!!! åååååååh! Rakt framför ögonen på oss om och om igen och ständigt säger vi nej och tar bort honom.. fattar inte vad han håller på med…
P.S Är mitt i lingonveckan…
P.S igen… 20:E gången jag försöker skicka mitt inlägg!!! blir så ARG
Ja ikväll har det inte varit roligt att vara här inne, det har gått åt en hel hög med svordommar 
Först tror ju jag att det känns extra jobbigt för dig för att du har en sån vecka….och att du har en hund som är i trottsåldern det hörs ju klart och tydligt, det är nu han testar dig och försöker tänja gränserna. Du kan ju vara glad om du inte blir gråhårig ;) Det gäller bara att inte ge med sig fortsätt att vara konsekvent, det är du som bestämmer. Visst väntade du på att börja kurs med honom eller var det nån annan? Jag blandar ju ihop alla här inne börjar bli lite gammal *fniss*
Nej jag väntar inte på ngn kurs. Inte fören han kan gå i koppel och slutar försöka gå fram till allt o alla ;)
Jag e nära att brista ut i gråt ibland när jag har en sån här dag. Känns som Hades gör allt för att få mig arg o lessen. Hehe men jag vet ju att han inte gör det av illvilja :)
Ska ta mig en dusch nu efter 1 mils cykling sen ut sista rundan med honom. Hoppas jag har nya krafter imorgon ;)
Åhhh vad jag blir avis vad duktig du är som cyklar så långt på motionscykeln. Jag höll på för 2 år sedan innan jag opererade ena benet och efter det har jag inte kommit igång…och ska jag komma igång så lär nog Jonny ställa sig med piskan bakom *fniss*
Håll ut jag tycker du är så duktig Hera, och du har en sån fin hund…och jag är stupsäker på att du kommer få ordning på honom.
I morgon ska du se att det ser ljusare ut
Kramisar
Tack Lotta :)
Jag har faktiskt cyklat på min motioncykel nu alla dagar utom en denna veckan :) Ca 30 min var dag borsett från en då de bara blev 10 :P
Det är mer än vad jag har gjort på flera år, så nog e jag nöjd :)
Och jag vet att Hades blir bra om några år hahaha…eller hur lång tid det nu tar innan hundar mognar ;)

Dom brukar ha mognat ganska bra till 2 års åldern iaf
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
jag skrev till dig igår, men inte kom det me… kommer inte ihåg va jag skrev nu men jag förstår att du blir sur, själv har jag lust att göra både d ena o d andra me Lusse ibland. tur man inte gör allt man tänker ibland, men d kommer gå över såklart.. =D tänk på att ur begativa saker kommer det alltid possitiva =D

En sak som jag kom på när Vidar var så där tramsig och flamsig på promenader, innan han blev vuxen, kanske kan vara ett tips.
När jag var på dåligt humör blev han värre. Var jag irriterad, hetsade han upp sig ännu mer, och blev tillsist nästan inte ens kontaktbar. Han drog i kopplet, jag stannade, han kom tillbaka, drog i kopplet igen, kom tillbaka, tog ett jätteskutt ut i diket, flamsade runt, och jag blev argare och argare, till det inte gick att vara kvittrande glad när han gjorde rä'tt några sekunder längre. En sån gång är det nog bättre att inte göra något alls, eller att i alla fall sluta försöka träna.
Vill man vara 100% koncekvent med att inte dra, som man egentligen ska, så kan man ha både halsband och sele på hunden. Sitter kopplet i halsbandet får det inte ens bli fullt sträckt, då stannar man. Sitter det i selen, så är det OK att dra, för då tränar man inte. När man tappar humäret och det inte är någon idé att ens låtsas försöka träna, så sätter man kopplet i selen och bara går. Om humöret kommer tillbaka, och kanske när man gått lite längre så hund-idioten fått ner energinivån en aning, så sätter man kopplet i hgalsbandet och tränar lite till. Det bästa är ju att avsluta med en lyckad träning.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
låter som ett väldigt bra tips vattnadal…
Vattnadal brukar ha bra tips, och hon tar sig tid att skriva utförligt också :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Är det inte lika jobbigt om hunden drar i sele? Om inte så är det ett bra tips.
Har fått problem med mig nacke/axel tack vare hans dragande.
Det kan vara värt att testa en sele, vissa hundar minskar automatiskt ner på dragandet när de får på sig sele
Om du får ont när han drar tycker jag du ska testa fästa kopplet kring midjan istället. Antingen knyta det runt eller investera i ett förarbälte, men kan ju vara värt att bara prova knyta först :) Då slipper du hålla emot med bara armarna och det går ju lika bra att öva "stanna" på det viset.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vitsen med selen är inte att han drar mindre (även om vissa hundar gör det) utan för att då förstör du inte ev träning med inte dra. Om du alltid är 100% konsekvent och stannar när kopplet blir spänt, dvs han känner tryck runt halsen av halsbandet, så kan du aldrig ta en paus i träningen, inte ens när det är omöjligt att träna pga att han är muppig eller du ur humör. Om du då byter till sele och han drar, så känner han inget i halsen, och då är det OK.
Jag är trasig (alla små senor i handled och hand är sönderslitna efter bilolycka för 6 år sen eller så) och kan inte gå med koppel i handen om en hund drar eller gör ett ryck. Får väldigt ont då, och har löst det på mitt eget vis. Kör faktiskt nosgrimma på min golden när hon inte är ensam hund. Annars har jag ett jaktkoppel runt midjan, eller ett baggen softbelt där jag kopplar in 2 hundar. Funkar ruskigt bra och man har båda händerna fria till klicker, godis eller vad man nu vill på promenaderna.
Baggen-bältet har dessutom expander oxå, vilket underlättar anti-drag-träningen. Hundarna dras lixåm tillbaka en bit när de går ut i kopplets fulla längd.
MVH Elin
baggen softbelt finns inte här i djuraffären. Får leta lite

Det är inte många som har det, då man måste beställa den direkt från tillverkaren, och inag större grossister har den. Här är en länk till deras återförsäljare: http://www.baggen.se/hund/aterforsaljare.htm
Annars går jaktkopplen oxå bra. Det är inte lika bekvämt för ryggen som ett riktigt tolkbältre, men billigare och enklare. Det är helt enkelt ett vanligt läderkoppel utan handtag, med hakar i båda ändarna, och antingen en ring mitt på, eller 2, för att kunna välja hur stor ögla man vill ha. Jag har specialtillverkat ett åt mig. Går att ha hunden på 2.30s avstånd, eller korta upp kopplöet till 1.15 cm, biten runt magen är dryga metern, så att tjock vinterjacka oxå får plats.
MVH Elin

Vart tog våra inlägg vägen?
hum, jaa iaf så frågade jag: Alltså ska man ignorera och bara gåförbi utan att korrigera alls när en hund gör utfall mot en annan hund??:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Gah…. jobbigt. Jag hade skrivit ett lååååångt inlägg i går kväll som försvann. I morse när jag såg att HIF var igång igen så skrev jag ytterligare ett inlägg….som syntes tillräckligt länge för att få lite svar. Men nu är det också borta, utan att den tänkta har hunnit läsa/svara.
Zebben: Hades gör inga utfall. Vet inte var du fått det från?
Och nog kan han nej alltid. Det kan han här hemma. Om han inte får gå in i ett rum säger vi nej, då gör han det inte. Lägger jag en godis på golvet och han försöker ta den utan ett varsådog säger jag nej och han förstår. Så att ändra ord ska jag ju inte.

#18 Då vet jag inte vad Du menar när Du skriver anfall i koppel. Tydde det som som att han gjorde utfall.
Nej, kan han ju uppenbart inte om man läser Ditt första inlägg.
2 anfall PÅ kopplet. Det är väl ingen nyhet att en hund kan få fnatt och Hades tar då tag i kopplet och springer rundor som en galning.
Förklara då du för mig, eftersom han uppenbarligen inte kan nej, varför han kan det när det gäller vissa saker? :)
Han kan nej och vet mycket väl vad det betyder. Han skiter bara i det när det passar honom.

Då kan han inte och respekterar inte ordet nej om det bara fungerar i vissa situationer. En hund som kan ett kommando gör det i alla miljöer och situationer. Och nej är rätt bra att kunna oavsett plats och tid.
hoho,min fråga då?
du skrev massa om korrigera fel och inte alls osv.. nr 16
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Zebben: Så att han är i trotsåldern är skit samma? Alla som sagt att det går över har fel?
Jag säger ju att han kan! hade han inte kunnat ordet hade han aldrig lyssnat till det.

Ja ja…. det var Du som ville ha hjälp. Men jag lägger ner, du klarar nog det här själv.
Lycka till
Det kan jag väl inte påstå att jag ville ha. Inlägget skrev jag för att avreagera mig.
Tack