Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2752 ggr
spidey
0

Vaktande hund, råd?

Min ettåriga tik (JRT) har alltid varit lite vaktig, går lätt i lite försvar när jag är förbannad på någon eller någon är förbannad på mig ("hakar på") så att säga. Ofta även i rent skämtsamma situationer, hon reagerar på höjda röster och häftiga rörelser mellan personer. (Kan vara något så simpelt som att någon försöker ta en fjärrkontroll från mig, tex)

Ibland verkar hon mest tycka att det är på lek, roligt liksom (lite kamp som kommer fram där) och ibland visar hon lite aggresivitet. 

Jag har inte oroat mig, tycker inte det varit något konstigt. Hon är rätt så skarp och har stor kamplust, en del resursförvar och lite vakt som sagt. Inget nytt i en hund för mig.

Men nu häromdagen gick hon emellan i en situation jag inte ens var inblandad i… Det är nytt. Min pappa och min yngre bror (hon känner båda mkt väl) smågnabbades skämtsamt om något. Men lite häftiga rörelser förekom, vilket verkar vara det hon oftast går igång på. Hon trängde sig emellan, skällde, och högg mot min bror. Det skrattades bort av dem men jag korrigerade direkt och när hon inte gav dig så lyfte jag bort henne och gav henne platskommando i annat rum. Standard hantering av situationen. Men bara för att det är så jag hanterat tidigare hund… Ja, jag vill helt enkelt gärna höra hur ni hade hanterat det här beteendet.

Hon har även utvecklat en total fixering vid mina kläder, försvarar klädesplagg på liv och död i stort sett. Ligger något plagg framme lämnar hon det inte, vill knappt gå ut utan är som klistrad vid vad det nu kan vara. Detta resursförsvar har eskalerat något enormt de senaste månaderna.

spidey
0

Ingen?

[Forest]
0

Börja med att se till att inte ha kläder liggandes som hon tror hon ska vakta. 

Sen tänker jag lite så här vad gör din familj för sysselsättning med hunden? Där kanske dom kan stärka banden med att du bakar lite o bli lite tråkigare medans dom gör sånt hon gillar göra.

Hur ser biten ut på passiv kan hon koppla av bra annars inne/ute?

Hur aktiveras hon? Där kan det vara antigen för mycket eller för lite träning kan mycket väl ge mer stress för hunden än att man tömmer den på energi. 

Har hon löpt? Tänker på hormoner som snurrar i kroppen eller om hon kan vara skendräktig? 

Det låter lite som att just passiv träning är något som behövs tränas mer på hunden behöver inte leka polis eller ta på sig rollen vakta dig. Så mitt förslag är helt enkelt träna mer på passiv träning, låt dom andra i familjen stå för långpromenaderna. Det är mitt förslag just nu.

spidey
0

Ja, jag får låta blir att ha klädesplagg framme men det är ju liksom ett plåster på ett skottsår, hade gärna förstått vari det bottnar. 

Familjen gör inget med Yra, de tar med henne på promenader när jag hälsar på dem, men utöver det inget. Hon tycker jättemkt om dem allihop och tycker verkligen relationerna mellan dem känns stabila, det är bara att hon ska "ingripa" i vissa situationer. 

Ska ge henne mer fys träning, och passivitet tränar vi. Är ju så viktigt, hon har ingen solklar av-påknapp. Ska nog satsa ännu mer på den biten… Hon är ju högenergihund i allra högsta grad liksom. Mkt motor, skärpa, energi. Och börjar växa upp, det är inte konstigt att de sidorna syns mer och mer med tanke på att hon mognar nu.

Skendräktighet hade jag inte tänkt på! Hon löpte i slutet av dec iofs… Det här med kläderna, hon bäddar ner sig och sedan inte vill gå ifrån den platsern+vaktar, liknande beteende har jag faktiskt sett hos skendräktiga tikar i sina bäddar/med vissa föremål. Hon kanske tycker att klädhögar är hennes "bo". Och hon matvägrar värre än någonsin. Hm. Borde sett andra symtom tycker jag dock?

[Forest]
0

3 Skendräktigheten kan vara olika jag har en tik som vakta just mattes kläder för katten och andra hunden när hon var skendräktig. Hon vakta sin matskål trots att hon inte ville själv äta men av ren snålhet så kunde hon ta lite mat (just för att katten inte skulle få maten). Hon tappa midjan allså vart mer jämntjock och såg fet ut trots att hon inte gick upp i vikt. Inget annat såg eller märke vi av. 

Jag trodde du bodde hemma ;) Men visst tycker jag att din familj kan göra lite med henne när ni är hemma på besök. 

Din ras är aktiv och är ofta redo att göra något på bara 5 minuters vila därmed är det en balansgång på både aktivera hjärnan men även träna in off-knappen 😉 Hoppas fler svarar för ge mer tips o råd 🙂

thilda-
0

Vad jag har läst hittills så får hon bara fysisk aktivitet och ingen psykisk.. Steg 1. börja göra en psykisk aktiviet..

Agility, har ni testat det? det är både psykiskt och fysiskt krävande :)

russin
0

Jag har haft en hund, som höll på så (rätt många år sedan) och i efterhand så skulle jag nog försökt få väck beteendet så mycket som går och lite till. Varje gång hunden börjar vakta något, så be hunden gå bort och ta bort det hunden vaktar. Jag hade nämligen fler hundar och hos mig slutade det med att den vaktande hunden började med rejäla och blodiga slagsmål.

Bryt vaktbeteendet så mycket det går och börja jobba mer med mental träning - spår, sökövningar, mer trix osv🙂. Inte bara fysisk aktivitet, som får upp hundens energinivå ännu mer.

spidey
0

Jodå, hon får psykisk aktivitet. Jag spårar med henne och tränar henne på olika sätt. Tror dock hon behöver mer fysisk träning, därför nämnde jag det :)