Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1944 ggr
LekGott
0

Polis använde ¨flexikoppel¨?

Tittar på ¨112 på liv och död¨ och blev helt paff när jag såg att polisen använde sig av flexikoppel på hunden som skulle söka upp vad två personer kastat ut genom fönstret på en bil. Hunden var alltså precis utefter vägen och det var dessutom mörkt ute.

Rätt eller fel? Va anser ni?

Själv vet jag inte vad jag ska säga. Har aldrig gillat flexikoppel pga att jag tycker dom är väldigt osäkra.

Må gott!! 
Nathalie & Lego

lisinda
0

gillar inte heller flexi!! då hade lina isf vart mycket bättre enligt mig.

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

Leon1973
20

Varför skulle det vara fel?

Vid sök används annars rep som kan vara mycket längre än ett flexikoppel (FK), med FK kan hundföraren variera längd på kopplet utan att behöva gå med 7-8 meter lina i handen också.

Även om det är längs vägrenen och det är mörkt så måste polisen fortsätta att göra sitt jobb, de kan inte bara packa ihop för att omständigheterna i deras arbetsmiljö inte är gynnsamma.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Loveradio
6

Inget fel på flexikoppel så länge de används på rätt sätt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

LekGott
0

#2 Menade inte att dom inte skulle utföra sitt arbete för att det är mörkt utan att jag tycker det är konstigt att mannen använde flexi och dessutom när det är mörkt. Sliter hunden av repet (vilket är väldigt tunt) känns detta väldigt oansvarigt när det DESSUTOM är på vägen. Hade ALLA gånger valt en lina. Mkt säkrare och är de jobbigt att hålla i en lina så låt linan släpa efter, då har du som ett vanligt koppel att hålla i. Egentligen hade jag tyckt om att se ett vanligt, normallångt slitstarkt koppel vid detta fall. Med tanke på att dom kasta ut något från fönstret så har de inte flugit speciellt långt och du behöver inte släppa hunden så långt ifrån föraren.

Må gott!! 
Nathalie & Lego

chokladtassen
3

Ser inget fel med det.

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Lathundarna
16

Ja förutsätter att polismannen är såpass kunnig att typen av lina är det minsta bekymret.

Mischa
3

De har nog koll på sin utrustning både gällande styrka och slitage, att flexirepen går av handlar oftast om tidigare handhavandefel och slitage dvs. hunden har tuggat på linan, den har slitits mot objekt eller att man bundit upp hunden i den. Så ex. dogman (leverantör) ersätter i princip aldrig reklamationer där linan har brustit.

≧◔◡◔≦

[SophD]
2

Tror man ska lita på att polisen mycket väl vet vilket koppel som passar ärendet och hunden 🙂 Är inte heller ett stort fan av flexikoppel menmen..

Leon1973
7

En hund blir ju inte polishund utan väldigt lång träning och en hundförare har alltid god kontroll över sin polishund. Går repet av är risken att hunden springer bort väldigt liten.

Ser absolut inte några problem med detta..

be inte om hjälp om du inte vill ha den

LekGott
0

Tur att alla får tycka olika då =) 

Olyckor kan hända och jag hade velat minimera dom men men!

Må gott!! 
Nathalie & Lego

[Forest]
3

Nu tror jag inte dom köper vilken flexikoppel som helst och dessutom för stora hundar så jag ser inte osäkerhet på att kopplet skulle gå sönder. Jag ser på andra program då bla från England inte helt ovanligt att jag ser hundförare med flexi. 

Jag tror att hundföraren har sån koll på läget så ser inte faran med det dessutom brukar dom ha bra reflexer på sig så dom synds väl i mörkret.

Rafflan
2

Flexikoppel är nog lättare att ha med, tar mindre plast och lättare att använda så man kan focusera på jobbet :)
Om linan släpar efter finns nog risk att någon annan trampar på den eller risk att den "förstör" området där hunden ska jobba.

Min gamla golden gick typ alltid i flexi, han visste att man aldrig fick gå ut på vägen och gjorde aldrig det heller, och han kunde dra ganska rejält i vissa situationer och kopplet höll utan problem :)

LekGott
0

Jag har väl dåliga erfarenheter av flexi då, en hund slet sönder linan och blev sedan överkörd. Inte jag som höll i kopplet då men jag skulle aldrig använda de. Även om de e grymt uppfostrade hundar finns instikter och beteenden alltid kvar hos hunden som man aldrig kan arbeta bort till 100%. Visst kan detta hända i ett läder eller nylonkoppel osv också men jag ser dessa som mer slitstarka. What ever :) no flexi-lover helt enkelt.

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Thaisilk
3

Även en vanlig lina kan gå sönder.

Med en väluppfostrad hund och en vettig förare med fingret på stoppknappen är Flexikoppel ett alldeles utmärkt och säkert redskap! Även för vanliga hundägare.

Det är mycket smidigt för polisen att ha hunden i Flexi. Många hundar spårar nära föraren och med ett Flexi slipper föraren dra in och släppa efter en lina hela tiden. Flexi fungerar särskilt bra i mörker när man har svårt att se när och var en vanlig lina fastnar eller stör hunden.

[Tess86]
5

Jag älskar flexi. Jag önskar att jag kunde använda det på jämten när jag agerar hundförare på mannens jaktmark, men då skulle väl resten av jaktlaget skratta ihjäl sig åt mig :P

[Forest]
3

13 men nu har hunden ett arbete som den är tränad och gillar, den är sporrad för att göra sitt jobb som den älskar det är inte mycket som kan "störa" dom när dom är så fokuserade. 

15. haha ja du antagligen så skulle dom skratta när du kutar efter 😃

vallhund
4

Precis! Vältränade tjänstehundar/jakthundar/vallhundar som inte fungerar, i detta fallet dra på annat än sin arbetsuppgift är odugliga arbetshundar o får lämpligtvis pensioneras från sitt arbete. 

Aremea hade en så fin bild på det, två BC hanar som sitter o väntar på sin tur i fårhagen under en kurs, de är helt fokuserade på fåren. En höglöpande tik försöker få dem intresserade genom att flört/hångla med dem, de blir mest störda av henne.

Jag använder ofta flexikoppel o har gjort det i många år, inget av dem har gått sönder. De flesta har överlevt flera hundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Taxelina1
2

All utryckningspersonal…polis, brandkår, ambulans med mera har som rutin att ALLTID gå igenom sitt material så att det är okey och finns till hands när något sker. En lång släpande lina är bara ivägen när det är mörkt. Och jag utgår nog ifrån att dom kommit fram till vad som är lämpligast ;o}

Hälsning från en stor djurvänCool

Taxelina1
0

#15 inne i skogen är flexi ett elände med allt ris, busk och träd. Dom skulle nog skratta åt dej då du sitter intrasslad någonstans i någon buske ;O} Men annars är flexin super bra.

russin
2

#19 - faktum är att enda gångerna jag tidigare använde flexi, var i skogen och det utan problem😃 Fast jag hade en väldigt lugn hund som mest strosade omkring, men var tvungen att vara kopplad just i skogen pga av sin jaktinstinkt.

[Tess86]
1

#19 Jag använder ofta flexit i skogen, fast inte under jakt då, men till vardags. Jämten kan inte gå lös för så fort jag tappar lite koll på henne spårar hon iväg, men med flexi går det finfint. Hon lyssnar så bra så om hon är på väg på fel sida om ett träd och jag säger till så byter hon sida, om hon är på väg in i en dunge och jag säger stopp kommer hon tillbaka och har hon gått fel om ett träd ger jag henne kommandot "kopplet" så går hon rätt igen och kommer med mig. 

Men under jakt skulle jag ju inte kunna hålla på och säga åt henne hela tiden var hon ska gå, då ska hon ju spåra där spåret finns, så då går det ju såklart inte med flexi :P

Taxelina1
1

Jag såg en tät skog framför mej hahaha. Jag förstår precis hur du menar. Det verkar fungera jätte bra. Du verkar verkligenn ha ordning på din hund ;o} Jag använder bara flexin på promenader. Det är ett himla bra koppel då hunden får röra sej mer fritt än med ett stumt koppel.

SLCH
1

Jag använder bara flexi när jag rastar hundar på jobbet. Så personligen äger jag inget och kommer nog inte skaffa något heller för att jag tycker de är obekväma. Men ser inget fel med att använda det i situationer man tycker det passar om man trivs med det.

kigon
1

Älskar personligen flexi för hur bra det är när vi går ut och går i skogen, i byn/staden hade dock haft then på "stopp" under heltid eller haft vårat läderkoppel, men för skogen då han får springa lite var han vill så passar det utmärkt 😃 Vårat flexikoppel är över 3 år gammal och har inte visat några tecken på att det håller på att gå sönder, dock så är min hund inte typen av att springa iväg om linan skulle gå av så är inte direkt orolig för det heller…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.