Hundschampo
Hej!
Min halvtidshund Stina jag nyss fått hem luktar stan och jag tänkte duscha henne i kväll. Dock har jag inte något hundschampo här, heller finns inget milt babyschampo. Det är så långt mina kunskaper om dusch av hund räcker. Min mamma säger att jag ska ta vanligt schampo och blanda ut med lite vatten, men det är väl inte direkt återfuktande och så? Vill inte att hon ska få torr hud. :)
Något enkelt recept på hundschampo eller liknande med lite saker man har hemma? Det behöver inte ha superfunktion, men bara något att använda så länge.
Tackar för svar i förhand!
Brukar använda grönsåpa..

Allt människoshampo är illa, även milda sorter. Det är nämligen fel pH. Jag skulle knallat iväg till närmsta Konsum/ ICA och köpt en billig hundshampoflaska. :)
Mvh Ellenfyrkant
#2 såpa har fel ph-värde
om du inte som #3 sa har nån mataffär som säljer nåt billigt skulle jag försöka med endast vatten faktiskt
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Googlade på grönsåpa och det blir definitivt min nya produkt för hennes pälsvård tror jag. Ska se hur det går och återkommer sedan.
#4 Funkar galant till min vovve, inte hittat något hundschampo som funkat lika bra. Sen så badar jag henne väldigt sällan, bara om hon rullat sig i bajs/lera eller döda djur. Hon blir jättefin i pälsen med grönsåpa, inga problem.
hundpälsens ph är ca 6-7 och såpa 10-11, skulle inte vilja bada min hund i något som inte har rätt ph-värde
Bra 👍
vad händer om man tvättar en hund med fel ph-värde? inte arg utan bara oventande :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Det torkar ut huden och pälsen :) ph-balansen i huden och pälsen kan rubbas och det kan leda till att det blir torrt, och då kan de ju får klåda
Knappast kan en enda schampoo behandling skada ph värdet, när hunden luktar illa.
jag tänkte mer på folk som använder det som ett hundschampo, för såpa är ju knappast ett schampo..
Om det är mig du pikar till, så badar jag min hund ca.. ja 1 gång per år, vid extremt behov "hel bad". Sen eftersom jag har en skitgris så punkttvättar jag, det går åt så extremt lite, och såpan är utspädd, och hon får varken klåda eller något. Jag tycker det är onödigt att köpa en dyr flaska hundschampo som kommer bli för gammal innan jag ens hinner använda 1/4 av flaskan.
Om det funkar så, why not? Om jag hade en hund jag behövde bada oftare så skulle jag införskaffa något riktigt.
Använder grönsåpa med min sheltie 2 ggr/år och det fungerar utmärkt, dock om man ska använda det ofta (månadsvis eller veckovis) så blir det nog bättre med ett riktigt hundschampo.
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#13 jag pikar inte någon, jag bara sa att det är för högt ph och kan torka ut päls och hud. Jag har så kallat "dyrt" hundschampo som man spår ut med 1 del schampo och 16 delar vatten, håller länge så det blir inte dyrt alls i slutändan :) Det har inte kort "bäst före" datum heller så det hinner knappast bli dålig (jag badar också bara när det behövs)
Jag hörde av en veterinär att grönsåpa absolut inte är vänligt mot hundens hud, jag har också tvättat min hund med det. Dessutom mig själv en kväll i kris när både duschcreme och tvål var slut :/ Kan säga att huden klia som bara den och blev supertorr!
Turast, det finns gul såpa också som är mildare. Den bör man kanske använda i framtiden.
#16 har också hört av en veterinär och andra personer som ses hundkunniga..
Ja vi har tillochmed lägre ph än hundar så man kan ju tänka sig hur det känns att tvätta håret i..
Jag brukar använda yes diskmedel. Men då tvättar jag honom bara under magen där han får kiss osv då han är långhårig
#17 samma ph som den gröna
om man läser vad skillnaden är så är det i princip bara färgen som skiljer
Glömde bort att berätta hur det gick. Vad ni nu säger emot grönsåpa tyckte jag det fungerade kanon. Sköljde av, tog en liten hink och spädde upp såpan med lite vatten och masserade in, sköljde av. Hon hade inget emot det, huden är inte torr, hennes päls är som den brukar, mjuk och fluffig. Sedan är hon oerhört glansig, och märkte varken upp eller ner med den. Och viktigast. Hon blev ren!
Anledningen till varför jag duschade henne var för att hon luktar rök när hon har varit i stan, och det tycker vi inte känns trevligt.
#6 Grönsåpa har ett pH-värde på 9-11. Vilket är på tok för högt, schampo för hund bör ha mellan 5,5-7,5. Det är mycket bättre för hunden att använda människoschampo än såpa eller diskmedel i pälsen.
Jag använder dogmans hundschampo när det behövs. Finns vid bajspåsarna på Ica. Har testat diskmedel när hunden fick tjära i pälsen. Det behövdes men sabbade verkligen fettet i underullen. Tog ett par veckor innan den var vattentät igen.
#22 fast människoschampo har för lågt så det bästa är ju hundschampo, men förstår vad du menar.. hellre det för människor än diskmedel
Varför använda ett rengöringsmedel på hunden? Skulle någon av er använda såpa eller diskmedel på ett spädbarn/barn under 2 år? Oavsett hur ofta man använder såpa så torkar de ut huden på hunden. De finns hundar som har fått spr liknande brännsår på huden efter att de blivit badade i såpa! De finna billiga schampon, tex Dogmans som kostar väl runt 70 kr o lite dyrare tex Espree som kostar 170-190 kr men som spädes 1-8 ända ner till 1-16
//Odjuren
www.odjuren.com
Förstår inte heller varför man ska ta det absolut billigaste som kan skada sin hund när det finns schampon som är gjorda för hundar och dessutom inte kostar mycket alls få man späder ut dem så mycket
En liten flaska dogmans kostar ca 35 kr, är dock inte så drygt till en lång tät päls. Var en uppfödare som rekommenderade det. Han hade testat sig igenom alla dyra schampon, köpt dogmans som nödlösning en dag och var lika nöjd med det som de dyra schampona.
Jag använder oxå såpa. Dock går det ej att använda på alla slags pälsar, Berded Collies blir pälsen som filtad på.
Såpa anses förebygga/bidra till tillfrisknande mot rävskabb.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.