Mattor?
Hämtar hem en liten valp imorgon, och har tillbringat de senaste dagarna med att förbereda hemmet för hans ankomst.
Men jag kom att tänka på det här med mattor.. Han kommer ju inte vara rumsren när han kommer hit, han är bara 8 veckor, så jag undrar hur ni andra gjort med mattorna. Plockar ni bort dem för att undvika att få kiss på dem, eller låter ni dem ligga kvar?
Vi plockade bort alla mattor.
Och alla skor på golvet - de fick stå på hatthyllan. aa
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
Vi har flera stora mattor och plockade inte bort någon av dom när våran yngsta var valp. Han kissade aldrig på dom men däremot på golvet vid ett par tillfällen.
Plockade undan de. Han verkade föredra mjuka underlag så det var nog tur. Dessutom är matthörn en riktig delikatess ^^ IKEA har skoskåp, väldigt praktiskt när man har valp. Snygg blir det också, ser mindre rörigt ut när skohögen försvinner. BISSA-modellen är inte så dyr. Enda nackdelen är att de måste sitta fast i väggen så att de inte kan tippa.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/hallway/10456/
Men om jag tar bort alla mattor, finns det inte risk att han "återfaller" i innekissande när han blivit rumsren och jag lägger tillbaks dem? Tänker om det är bättre att försöka lära honom från början att låta bli dem?
Funderar även över vilka medel som är bäst att skura nerkissade golv/mattor med?
En rumsren hund börjar inte kissa på mattor om allt omkring honom funkar normalt. Men kan börja tugga på mattorna. Aa.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
#5 Nä, det gick jättebra för oss iallafall. Han har aldrig kissat på någon matta när vi lagt ut dom, han var fortfarande inte helt rumsren när jag la tillbaka alla mattorna men han snarare undvek dom och kissade på golvet istället för på dom. 🙂 Men det är säkert olika för alla hundar.
Håller med Sjuttan. Enda olyckorna på mattorna har varit spyor eller akut diarré, men de var spännande att provsmaka.