Färskfoder
Hej, då jag har funderat på att börja ge min hund färskfoder så har jag lite funderingar.
1.Vilket foder är bäst?
2. Hur mycket behöver hon äta per dag?
3. Vad kostar det per månad?
4. Finns det något jag borde tänka på?
De foder jag vet om är Vom och Klass
Lite info om hunden.
Det är en kastrerad amstaff tik på snart 3 år och hon väger ca 20kg
jag tycker VoH är bäst :)
för att få reda på hur mycket hon ska äta tar du 2% av hennes vikt, alltså 20 x 0.02 = 0.4 kg alltså enligt detta ska hon äta 400 gram, men man får ju känna lite om hon behöver mer eller mindre med tiden :)
du kan gå in på VoHs hemsida och hitta din närmaste återförsäljare för vissa har lite olika priser, min hund äter för 525kr i månaden och äter 500 gram /dag
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Det finns inget rakt svar på dina frågor, eftersom det är väldigt individuellt hur mycket hundarna behöver och dessutom beror givan på vilken sort du vill ge.
1. Jag barfar min hund, men när vi köper färskfoder blir det mest vom og hundemat. Det är lätttilgängligt, spannmålsfritt, lättsmält. Om jag gav det på heltid hade jag dock kompletterat med rött kött. Om det är 'bäst' beror på vem du frågar.
2. Jag skulle gissa på att din hund behöver 4-500 gram om dagen . Man brukar börja med 2% av kroppsvikten (i ditt fall 400 gram) och sedan portionera upp eller ner efter hull.
3. Köper du VoH och ger 400 gram/ dag behöver hon 12 kg/månad. Köper du korvarna till styckpris, 20 kronor kostar en månad 480 kronor. Köper du istället 5kg-korvar för 150 kr/styck blir ditt månadspris bara lite över 300. Det beror alltså på väldigt mycket. Räkna med 3-500 kr/månad
4. Att ha en övergångsperiod kan vara bra, var också uppmärksam på hull och avföring. Om hunden går upp i vikt - minska givan. Om avföringen är väldigt hårt kan du behöva tillsätta någonting för att lätta upp den lite. Generellt blir avföringen hårdare av färskfoder men hunden ska inte ha svårt att tömma tarmen.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Hej tack så jätte mycket för era svar. känner att jag har fått jätte bra svar!
Men hittar ingen sida för VoH utan bara vom är det samma? ^^,
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
1. Tycker rent innehållsmässigt så är VoH och Mush Vaisto de bästa fodrena.
2. De brukar äta ca 2% av sin kroppsvikt, så om hon väger 20 kg så borde hon äta ca 400g om dagen (? kan vara fel, matte är inte min starka sida 😃) Det finns utfodringsanvisningar på fodret du köper som du kan läsa!
3. Beror helt på vilket foder du köper…! 500g korv kostar t.ex. 20kr för Nordic Spannmålsfri, så om hon behövde 500g istället för 400g skulle det bli 20kr/dag, dvs ca 560kr/månad. Hon behöver ju bara 400g så blir ju en aning mindre än detta. Sedan finns det ju foder som är billigare/dyrare än detta, samt så blir det billigare om du köper i storpack, t.ex. 20kg om gången, eller 2kg korvar om det finns, etc.
4. Det är bra att skära upp dem i portionsbitar! Vår hund får 4 måltider av en 500g korv, så vi tinar korven och skär upp den i 4 delar och sedan lägger vi in dem i en burk i kylskåpet då köttet håller för 3-4 dagar i kylskåp. Det kan gå minus 25% eller plus 25% utan skada så nu går jag mest på känn istället för att väga upp det varje gång då jag vet var det ska skäras 🙂
EDIT* ser att jag blev lite sen medans jag skrev 😇
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Kan rekommendera Mush Vaisto, det är ett komplett foder som ser ut som köttbullar. Enligt deras fodertabell bör en hund med normal aktivitet på 20 kg äta ca 16 stycken bollar per dag (400 g), det finns 32 stycken bollar i en påse som kostar 49 kr. Borde bli typ 720 kr/månaden.
Vom är en av kons magar och inget foder. Dock är det jättenyttigt för en hund att äta vom, men inget en hund kan leva på.
Vom og Hundemat (VoH) är ett foder med flera olika sorter, och det fodret kan en hund leva på.
Vilket foder som passar din hund bäst får du fråga din hund om ;P Det beror på din hund helt enkelt och finns inget generellt svar, liksom med torrfoder så finns ingen universallösning utan bara olika tyckanden och sedan fungerar olika hundar olika bra på dom olika fodren.
Jag provade Priima, Klass, VoH, Nordic, Fodax och slutligen fastnade vi för Bravo. Bravo har praktiska hamburgare utan att vara superdyrt, alltså lätt att portionera för mig. Jag kunde välja en sort (finns flera sorter inom märket) med fler kcal så min hund gick upp i vikt och han mår bra på det. Ibland får man vara beredd på att prova flera sorter innan man hittar det som passar just sin egna hund.
Min hund väger också 20kg, men han behöver äta mer än 2% för han har svårt att hålla hullet. Lägger ungefär 540:-/mån på hundmat.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tack så jätte mycket!
Får ta och prova lite vad hunden tycker om och sådant då helt enkelt ^^,
Ska åka in till stan i dag och kolla lite såg på det flesta foder att alla butiker inte har alla sorter vilket jag kan förstå då det tar mycket plats i frysen, men ska kolla vilka sorter som finns men tycker jag har fått en jätte bra översikt om vilka jag vill prova i alla fall :D
Rent generellt är Emmzo ett bra (och billigt) färskfoder. Färskt, helt fritt från tillsatser och spannmål och priset för en korv ligger på ungefär 17-18 kr jämfört med VoH där priset ligget på ungefär 20-23 kr. Mush är också bra, dock lite dyrare men milt mot magen. Iaf min hund vart kass i magen av VoH, från början av Emmzo också men det berodde på att hon var van att få massa skit som spannmål. Det gick över efter ett tag då jag gett henne fiberhusk blandad i maten.
9# Vart finns Emmzo att få tag på ? =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Musch Vaisto tycker jag personligen är för dom med en eller två pyttehundar (typ chihuahua), för dyrare foder går nog knappt att få tag i - mer än dubbelt så dyrt som Bravo och Nordic🤐 Inget jag ens skulle ge till mina två småhundar mer än som "söndagsgodis".
#10 Zoo.se köper jag ifrån. Snabb frakt över hela Sverige.
#12 deras djurhantering är väldigt usel i deras affär så väljer själv inte att stödja genom hemsidan, dock så har de ett av de bästa utbuden om man vill köpa färskmat online! Många bra märken och att man får kombinera själv är superb 🙂
#10 vet att foderboxen.se har hemkörning och emmzo färskfoder. Jag beställer VoH därifrån:) beställer 3st 5kg korvar och delar upp själv, räcker ungefär 1,5 månad och kostar 450:-
Jag beställer voh från hemfoder.se, tycker det är bra då man får hem det tilll dörren :)
Kan man kombinera färskfoder och torrfoder utan att behöva va orolig för att hunden får i sig fel mängder av vitaminer och sånt? ex om man ger färskfoder på morgonen och torrfoder på kvällen eller blandar ut dom med varandra?
#16 - självklart du göra det.
#16 En del hundar kan få problem med magen i längden, för att det krävs olika ph-balans för att hantera torrfoder respektive färskfoder. Men ofta går det bra, prova dig fram. Rent näringsmässigt är det inga problem.
#18 Det är nog knappast pH-värdet som gör att hundar har svårt att smälta maten. Det är tillräckligt surt för att bryta ner både torr- och färskfoder. 1,5 räcker gott och väl!
Det pratas väldigt mycket om det, att ph-värdet för smältning av dom olika sorterna är olika och kan ge problem. Men det handlar alltså om utfodring av torrt och färskt vid samma giva. Har väl inte direkt någon källa till att det är just ph-värdet men vet att många pratar om det och min hund fick problem med magen när jag blandade torrt och färskt, så om man ska gör det så skulle jag rekommendera att man är uppmärksam på hunden både i avföring men även allmänt mående i pälskvalitet, ögon, öron osv.
Har också lärt mig att man ska utgå från 2 procent av hundens vikt, så din tjej bör få 400 g, till att börja med iaf.
Min lilla kille på ca 8,5 kg får runt 200-250 g. Lite beroende på vad vi gjort under dagen. Jag fodrar med fodax + en del barf, framförallt olika RKB.
Just det, glömde resten av dina frågor.
1.Vilket foder är bäst?
Jag gillar ju fodax. Ger den röda. Men rent generellt, så lite spannmål som möjligt eller ingen alls. Jag kan dock acceptera någon liten procent.
3. Vad kostar det per månad?
En 12,5 kg´s påse fodax kostar 220 kr. Den räcker för mig rätt exakt 2 månader. Längre om jag ger färska köttben. Så 110 kr per månad betalar jag. Men det blir billigare om man beställer mer.
4. Finns det något jag borde tänka på?
Inget specifikt jag kan komma på.
Det låter jätte bra köpte VoH i går men tyckte det var jätte otrevligt att hålla på med och hunden var inte jätte pigg på att äta det så tänkte prova fodax som nästa och se vad hon tycker om det :)
gud va billigt idag betalar jag 649:- på 2 månader så är väl inte jätte dyrt ^^,
#23 Håller med om att det är otrevligt att hålla på med. En sak hade väl varit om hunden nu ska ha 500g om dagen (eller än hellre 500g/port) så man slipper slabba med det. Men Jag tycker det är jätteäckligt med dessa korvar som ska tinas och delas upp. Älskar Bravo där jag tar fram två frysta hamburgare/portion och tinar (antingen i micron långsamt på låg effekt eller så får dom stå framme).
Fodax har ju ganska stora hamburgare (tror dom är på 500g?), så även där fick jag stå och dela och slabba, inte kul även om det var bra mycket smidigare än korvarna. VoH har ju tydligen burgare på 100g nu, det verkar ju lätt att portionera. Dock trivs min hund med bravo så vi fortsätter på det.
#23-24 - äckligt ? När jag gav VoH så småtinade jag bara lite 30-40 minuter och delade med sågtandad kniv. Inte äckligare än att dela kött åt mig själv🙂
Fodax måste ju oxå delas om man har mindre hund, för dom har ju ännu större bitar/korvar.
#23 Om du tycker det är äckligt vänta tills dagen du hittar en hönsklo i fodax… 😃 Nordic spannmålsfri är ganska slabbig med mycket blod, dock så delar jag den när den är helt tinad, blir nog mindre slabbigt om man inte låter den tina helt så som #25 skriver ☝️
Tyckte också det var lite äckligt i början men det är som att plocka upp hundbajs: man vänjer sig. Ingen anledning att byta! Ge det lite tid först.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#25 Har inga problem att hantera inälvor, kött eller vad som helst. Är med på både slakt och styckning och hanterar allt, tycker det är kul. Men dom där korvarna som det pyser ut gegga ur, luktar äckligt och konstigt (luktar inte alls som kött och inälvor) det är inte kul att hantera dagligen. Sen är det ju bökigt att hålla på med morgon och kväll, när man är trött och bara måste ge hunden mat. Bravos burgare är ju så smidiga, har jag inte tagit fram i förväg så tar jag bara fram två burgare ur frysen och slänger i micron. Snabbt, lätt och smidigt. Inga korvar som måste tinas för att gå att dela och då dessutom är tunga att såga sig igenom, bara öppna frysen och ta upp två burgare ur påsen, helt kladdfritt.
Som sagt även Fodax behövde man ju dela, men den tog jag fram och la i en burk i kylen över natten, på morgonen tog jag en sked och delade (han åt halva) och på kvällen fick han resten, sen tog jag upp nästa burgare för morgondagen. Mycket smidigare än att stå och försöka pilla upp den där plasten och det pyser ut gegga. Ett tag köpte jag Klass 250g korvar för att kunna ge allt vid samma måltid och slippa dela, men även det är ju äckligt, måste ju vara hyfsat tinat för att ens få det ur förpackningen och det är lite slemmigt.
Men jag är ju så knäpp så jag tycker det ju är äckligt att köpa sylt på refill-korv, för det är äckligt att hälla ur plasten upp i glasburken. Så det är främst förpackningen och inte innehållet som jag har svårt för.
#20 Fast om du tänker efter, låter det rimligt? Att du ger torrfoder och rått kött som båda har ett pH runt 7, dvs neutralt, skulle rubba produktionen av saltsyra i magsäcken? 😃
Jag har också märkt av att min hund inte klarar att blanda torr- och färskfoder. Men som naturvetenskapsnörd vet jag att pH-värdet inte är det som påverkas 😉
#29 Fast om det krävs olika ph för att bryta ner det? Det är ju inte matens ph utan magsaftens ph.
#30 Det funkar inte så. 😃
Coca cola till exempel, har ju en välkänd egenskap, att den fräter på emaljen när man dricker den. Cola har ett värde på ca 2,8, dvs en lägre vätejonkoncentration än den i magsaften. Ändå lyckas Cola med det välkända exemplet fräta bort en hel tand om man låter den ligga bara ett par dagar.
Självklart klarar magsyran (med ännu lägre pH-värde!) av att bearbeta torr- och färskfoder samtidigt.
Men nu återgår vi till trådämnet 😉