Valp och alla vaccinationer?
Är det någon som vet om katter kan smitta valpar med sjukdomar?? Min valp har vaccinerats mot parvovirus för 10 dagar sedan och mot "kennelhosta" för 6 dagar sedan. Hon är 6 veckor. Varför jsg undrar är för jag vill börja lära henne att bli rumsren utomhus. Vi bor så vi har en "trädgård" nedanför men där går en hel del hemlösa katter.. Dock inga hundar va jag vet eftersom det är inhängnat och grinden är oftast stängd. Kan hon bli smittad med parvo där tro? När är vaccinet "safe"? Där ligger dock en del skit som grenar, ruttna apelsiner (från trädet) osv. På internet står det att man kan ta ut valpen efter alla vaccinationer är gjorda men det är ju inte förrens valpen är 12 veckor?! Vi bor i Turkiet…
6 veckor?! En hund får inte lämna mamman före 8 veckors ålder. Och det är då man gör veterinärbesiktning med vaccination och chipning/märkning, sedan ska valpen ha en spruta till vid 12 veckors ålder och nästa vid 1 års ålder.
Ut i trädgården är ingen fara, de måste ju ut och kissa 🙂
Vi har katt plus hundar och nej de kan inte smitta med något vad jag vet, aldrig varit med om det eller hört om det i alla fall. I så fall är det sånt som inte går att vaccinera mot, till exempel skabb.
Har ni andra lagar i Turkiet eftersom ni får ta valpar så tidigt? 😮
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har ingen aning om vad som gäller i Turkiet. Är nog bättre att fråga en turkisk veterinär. I Sverige brukar valpar få komma ut redan hus uppfödaren, när de har flyttat efter 8 veckor skulle jag säga att alla valpar får vara ute fastän de bara fått första sprutan. Man får vara försiktigt med främmande hundar bara, undvika rastgårdar mm. Vet inte om det finns andra sjukdomar i Turkiet dock.
Katter kan inte smitta hundar med parvo.
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hund/Infektionssjukdomar/Parvovirus/
(På SVA's hemsida står det jätte bra om många infektionssjukdomar.)