Back on track?
Använder ni Back on track täcken?
Om ja, i vilka tillfällen?
Vilken typ?
Hjälper det?
Hur gammal är din hund?
Jag funderar på att skaffa ett till min valp på 6mån i förebyggande syfte. Tänker framförallt i träningen för att hålla musklerna varma och mjuka under vilopauserna, efter promenader/lek ute för att det inte ska bli så stor kontrast mellan varma och kalla muskler. I bilen när det är kallt, under passivitetsträning där de blir mkt stillaliggande/sittande för musklernas skull osv…
Må gott!!
Nathalie & Lego
Min hund har värmetäcket, används före och efter agilityträningar under lägre temperaturförhållanden
#1 Tycker du att de fungerar?
Må gott!!
Nathalie & Lego
Det beror på hur man menar med "fungerar". Nej, jag går inte på tramset med keramiska mikroprylar som ska ha en läkande effekt när täcket används. Däremot är det lagom värmande och har bra passform. Dock sitter magdelen på täcket ovanför hans snopp så man får vika upp den delen för att han inte ska kissa ner täcket. 😉
Mejlade dom angående det problemet och dom sa att det var vanligt bland småhundar (varför gör dom inget åt det då…….?) men utöver det så är det kanon 👋 Kan rekommendera det till tikar och kanske lite större hanhundar.
#3 Okej, det är ju upp till var och en såklart. Men förstår inte riktigt vrf du köper ett back on tracktäcke om du inte tror på dess funktion?
Vet att många täcken är på tok för långa men de ska ju täcka så mkt kroppsyta som möjligt så kan iaf köpa att nattäckena är så långa men regntäckena bör vara korta för hanhundar, ja =)
Har en aussie så han är ju inte stor men inte liten heller… Får åka och prova ut nåt som passar bra omd et blir att jag köper ett =)
Må gott!!
Nathalie & Lego
Har både nättäcke och värmetäcke, då min hund haft problem med ledinflammationer och inte får bli kall. Värmetäcket har jag ute på promenader osv vid kallare klimat och nättäcket ex i bilen om han måste sitta och vänta även om han badat och riskerar att bli kall. Han är mindre stel i sina leder efter vi börjat använda det. Men vi bytte foder i samma veva, så vet inte vilket som påverkat mest. Jag är super nöjd över passform, och har inget problem att det täcker snopen på honom, han är en bullblandning:)
#4 Jag köpte det eftersom det var det enda täcket som satt bra på min pappis. Nu ska aussien också få ett i höst tänkte jag :-) Gillar kvaliten och passformen på det men tycker inte att det är bättre än ett vanligt täcke.
Jag har ett BoT till min Storpudel tik på 3,5 år :) dock ett nättäcke!
Jag köpte ett på inrådan av min veterinär då min tjej har problem med rygg och nack. Jag använder det ibland när jag vet att hon kan bli kall, så använde det mest i vintras.
Exempelvis efter hon hade simmat i rehabpoolen så fick hon på sig det, efter promenad eller när hon sitter i hundstallet i skolan. Också ibland efter/mellan träningar.
Jag tycker väl att det fungerar då när jag kände med handen under täcket så var hon varm där, vilket det är till för, att hålla kvar värmen i musklerna :)
Nättäcket är tunnare än vanligare täcket så mitt passar bra under andra vanliga täcken, som regntäcke och så :)
Är back on track täcke bättre än "vanliga" vintertäcke? Jag tycker det blir många pauser på agilityträningen och är rädd att min frusna tik ska frysa när hon är i bilen.. Det är fortfarande kallt och dessutom blött i gräset många kvällar. :/
Jag är sugen på att köpa till min om inte annat för att ha ett extratäcke och för jag själv trivs bra med min back on track nackkrage som jag har, har ledproblem och väldigt känslig nacke så brukar ta på den då jag har ont i nacken.
Bara lite fundersam om rygglängden, hittat 31 och 34 och min hund har overall i 32 och sitt andra täcke är litet i storlek och 35 så får nog fara och pröva!
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Ett värmetäcke till nobsen (10 år knappt en vecka) och ett till labben (1 år 6 mån) de har de då det är kallt ute samt i bilen ibland

Vi köpte ett back on track regntäcke utan foder till våran Leonberger tik som är 2 1/2 år som har Hypotyeros, Spondyros och OCD. Täcket använder hon om det är kallt,regnar eller blåser för att lindra eller förhindra att hon blir kall och stel i kroppen. Vi märker en stor skillnad på henne, i och med Hypotyerosen så har hon tappat mycket av sin päls, vilket också gör att hon lätt fryser och blir kall. Täcket håller henne varm och hon är mycket mera rörlig och blir inte alls lika stel som tidigare och vi är verkligen nöjda över täcket och funktionen den har.
Tror inte heller på "tramset med keramiska mikroprylar 😉" men har täcket pga väldigt bra passform och helt ok kvalitet för priset.
Tänkte bara tipsa er som har större hundar att här kan man köpa BoT-täcke till samma pris oavsett storlek. Mycket bra tycker jag med lite större hund. 🙂
http://www.horsemeup.se/index.php/min-hund/hund-tacken.html?p=2

Passformen är riktigt bra för våran tjej i jämförelse med Hurrtas täcken som vi också provat.
#13 Samma här!
Va roligt att så många tog sig tiden att svara!
Ska ta mig till någon återförsäljare snart och prova storlekar =) Blir nog ett nät eller regntäcke utan fodring för oss. Nu när sommaren kommer känns de andra lite för varma.
Må gott!!
Nathalie & Lego