Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3160 ggr
Ellenfyrkant
0

Foder för känslig hund?

Vad skulle ni välja för foder åt en hund med väldigt känslig mage? Ingen allergihund. Veterinären rekommenderar mig Specifics mag-foder, men kan inte förklara varför det skulle vara bättre än något annat. Bekymret med magen är att någon del av organen i digestionsapparaten nästan alltid är inflammerad och när inflammationen är som värst har hunden diarré. Diarrén kan ibland bara vara under 2 rastningar, ibland en dag. Rasbundet bekymmer, inget man kan operera. Det finns så många privatpersoner som kan foderlära bättre än veterinärer, därför skriver jag här.

Mvh Ellenfyrkant

lillvilda
0

Har ni provat James wellbeloved. De har foder med "milda" köttsorter som lamm, kalkon m.m och sen har de inga spannmål utan de har ris vilket också brukar vara milt för magen. Vi körde det till vår allergihund som ofta fick problem med magen.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Anibaz
1

Jag hade rekommenderat Standardt Mild.

[lingepling]
2

Jag har en tik på 9 månader som inte kan få i sig varken gluten eller spannmål, det räcker med en 0.5 cm bit av något som innehåller något utav dessa och hon blir gojsig i magen, värsta fall diarré. Jag bytte därför till Four Friends Large breed Junior som är spannmålsfritt och helst glutenfritt foder, det innehåller ris men som ovan skrivit så brukar det vara milt för magen. Hon blev bra i magen på en gång och sedan dess har vi alltid kört på detta foder (6månader) och det funkar utmärkt. Vi kör även på helt spannmålsfritt och glutenfritt godis. 

http://www.fourfriends.info/dogfood-main1-SE.html

[lingepling]
0

Oj det ska stå, "helt glutenfritt" inte helst..

Ellenfyrkant
0

Jag vill såklart ha ett fortsatt bra foder. Men det är ju viktigt att det funkar bra med en mage som i regel är väldigt känslig. Känns som att risfoder hör hit? Tycker annars om Acana Grasslands men är inte säker på att det är snällare mot magen för att det är mycket kött i? Ris kanske ändå är bättre just för magen. Har som sagt idag Precept Competition. Någon som vet om det är tuffare för magen med ett sånt här foder avsett för aktiva hundar? Tänker om det kan räcka att kliva över på typ Precept Adult Foundation?

Mvh Ellenfyrkant

Misarn
1

Våra Leonberger tjejer har känsliga magar och Pro plan sensitive var det foder som fungerade för oss, men sen provade vi Acana Chicken & burbank potato och wow vilken skillnad!

fredricakarlsson
0

Min hund var alltid lös i magen och ville inte äta någon mat, vi testade allt.. Men sen kollade vi avföringen hos vet och fick svaren att han hade spolmask.. Så vi avmaskade och bytande till Brit valp foder, och nu äter han med god aptit och inget löst bajs längre, men han är även känslig i magen så vi ger honom inget annat än hans foder.

Cahira
0

Min chinese crested har känslig mage så jag ger grain free foder och det har hjälpt honom enormt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ellenfyrkant
0

#8 Vilken sort? :)

Mvh Ellenfyrkant

Fenix_Chicci
0

Spannmålsfritt färskfoder

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

FjantYoda
0

Jag upplever att min har fått stabilare mage sen vi började med spannmålsfritt färskfoder, innan vi hade det så fick han diarré och kräktes så fort han fått i sig något dåligt. 

Nu äter han VOH och Mush, han föredrar personligen hellre VOH fast Mush Vaisto ska vara ett "bättre" foder enligt uppgifter.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

lizton
0

Om veterinärfoder funkar så kan det vara värt att ge det tills mag/tarmslemhinnorna läkt. Eftersom din hund bajsar gult ibland kan det vara irriterad bukspottkörtel och då är det viktigt att den får läka innan du ger något starkare foder. Jag skulle lyssna på veterinären innan jag började testa olika foder. När mage/tarm  blivit läkt kan du byta foder.

Acana Lamb & Apple är för känslig mage. Att byta långsamt är viktigt för känslig mage. Acana Lamb & Apple har bara en animalisk proteinkälla och havre som enda spannmål. Havre är milt för magen.Det är ett kanadensiskt foder med livsmedelskvalitet på råvarorna. Det finns i nätbutikerna animail, hemfoder, zooplus m fl

En del hundar med känslig mage kan funka på bakat foder. Magnussons Meat & Biscuit Adult är bakat och innehåller bara färskt kött och färska ägg vilket är skonsammare än köttmjöl. Finns i nätbutiker och i livsmedelsaffärer som tex Ica Maxi.

Kingsmoor har också foder för känslig mage. Kingsmoor Pure Hund lamm är också gjort på enbart färska råvaror. Det är ett danskt foder med nordiska råvaror. Finns i nätbutiker.

Jag skulle undvika feta foder eftersom fett inte är bra om hunden har känslig bukspottkörtel.

Cahira
0

#9 Jag bor utomlands så jag har andra foder här. Men så länge jag håller mig till spannmålsfritt godis och foder så mår magen bra. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

kigon
0

Har du provat färskfoder? Vår hund har också en ganska känslig mage (dock äter han ALLT) och hade lite problem förut med avföring, vi ger nu 50% Nordic Spannmålsfri och hans avföring har blivit mycket bättre! Även om det bara är 50%… Vi började ge färskfoder då jag tycker personligen det är bättre av diverse anledningar, men avföringsproblemen som i princip försvann var en glad överraskning 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.