Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1328 ggr
Tanjis
0

Sinnestillstånd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en 9 månaders valp som heter Kippis. Hon har problem med hundmöten och vi arbetar på detta och har kommit ganska så långt. Vissa dagar går bättre än andra. 

I går gick det riktigt bra, så bra så jag faktiskt tog kort på henne. Men när jag kollar på bilden så verkar hon inte jätte avslappnad, han har satt sig ner men stillasittande kan ju vara för att inte dra till sig uppmärksamhet. Hon håller örona på ett rätt märkligt sätt, jag kan inte riktigt läsa av henne. Hur skulle ni beskriva hennes sinnestillstånd? Hundarna vi tittade på rörde sig rätt mycket, pep och var nyfikna på henne.

Praefatio
0

Svårt att tolka utifrån en bild, där man inte ser nosaktivitet, andning, öronklippningar och andra små rörelser. Men utifrån den bild du visar skulle jag säga att hon var lugn men lite reserverad: "Jag är inte stressad men medveten om de andra hundarna, och vill inte ta del av det som händer." Typ.

Öronen åt båda hållen betyder att hon håller koll på omgivningen, men hon ser ju inte ut att vara på alerten på något vis. Hade öronen legat med bakåt och huvudet varit sänkt hade jag nog tolkat det som att hon var stressad, men så är det ju inte.

Karmatarerskanise
0

Ser ut som hon är uppmärksam på vad som händer runtomkring.

Tanjis
0

Jag tycker att det är svårt att läsa av hunden när man är fokuserad på annat. här var det ju att vi skulle fokusera på att vara nära dessa hundar utan att skälla. jag tolkade henne som lugn men när jag såg bilden så ser hon rätt spänd ut på något vis, men det kanske hon var just när jag tog bilden, och kanske blev hon lite nervös då jag släppte lite på kontrollen när jag fotade….

Frida B
0

Jag tycker hon ser undvikande men lugn ut.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CelsiusT
0

Min hund kan vara superlugn och se jättemysig ut, tills jag knäpper en bild. Vet inte hur många bilder jag har som ser ut ungefär sådär som din hund, att hunden spänner bak öronen och ser lite obekväm/fundersam ut. Kan ju vara så enkelt att din hund reagerar på att du fotograferar, om du nu inte upplevde hunden sådan i övrigt när ni satt där. Det är det här som gör det så svårt när man tittar på ögonblicksbilder, man kan försöka tolka in massvis med saker men man kan aldrig vara säker på att det stämmer överens med verkligheten.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Misarn
0

Vilken ras är det?

Tanjis
1

Hon är en Welsh corgi Cardigan