Samojed
Är det någon som kan säga något om raserna lapphund och samojed? Hur funkar dom i familjer och vad är rastypiskt för dom?
Pälsen på en samojed måste ju vara jätte tjock och det måste väl vara ganska mycket jobb eftersom att dom har så himla tjock päls?
Är lite nyfiken på dom raserna :)
Min barndomskompis hade en lapphund, jättesnäll hund men expert på att skälla *skratt*. Vi bodde i en by då och det hörde om någon gick förbi på vägen när hunden var ute :P.
Min faster hade en samojed förut, också jättesnäll! Minns att jag och pappa då precis skaffat en schäfervalp och den brukade bita tag i svansen på samojeden och åka runt där när samojeden gick runt :P.
Så jag har bara positiva upplevelser av båda raserna :)

Samojeden är den av polarhundarna som bäst lämpar sig som sällskapshund. Den vill förvisso ut och röra på sig en hel del, och har använts till massor i ursprunget (drag, jakt, vakt och lite vallning rent av) så den borde passa till det mesta. Kanske inte lydnad då, men som aktiv sällskapshund är den toppen.
Pälsen ska väl borstas igenom, och blir den blöt är det viktigt att man torkar noga, så att inte huden hålls fuktig av den täta pälsen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Pälsen på en lapphund är samma som på min hund, du borstar nån gång i månaden och lite extra när de fäller. Har pratat med några uppfödare och de verkar som min nuvarande och lapphund är väldigt lika. De är utmärkta familjehundar, men man bör ju tänka på att den långa pälsen är perfekt för småbarn att dra i :)
De är pigga, glada och riktiga allround hundar. Du kan hålla på med allt från agility och lydnad till spår eller lite drag. De är ganska självständiga och kan vara lite envisa ibland, de är ju spetsar ;) Bryr sig inte om främmande människor, men älskar sin familj.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tack så mycket för era svar :)
Nu vet jag lite mer. Det är ganska mycket olika saker att tänka på när man kollar upp andra raser och sånt. Pälsvård och aktivering, inomhus och utomhus och allt möjligt. Man kan ju lätt bli lite förvirrad ibland, i alla fall jag. :)
Men då vet jag lite mer om dom i alla fall. :)
Tack igen :)

Jag och mina kompisar är och hjälper en tant med sina lapphundar, 2 st. Hon har haft kennel. Och dom lapphundarna är jättesnälla och lättlärda, och håller sig till oss. Mkt trevliga :)
ååh jag hade en samojed för ett par år sen. Han var iaf sjukt gullig och snäll, man typ fick göra precis vad man ville med han. Men sen vart han sjuk fick eksem och vart jätte slö av all medecin, han orkade knappast gå ut. Jag minns inte så mycket förutom att han en kväll låg ute hela natten av nån konstig anledning, helt lös utan koppel. Han hade då gömt sig under får trapp och var lika vit som snön, men han älskade att ligga ute hela dagarna var han ute speciellt när det var snö. Samojeder är helt underbara helt enkelt!