Mudi
Finns det någon här som har erfarenhet av den ovanliga rasen Mudi? Jag har fått upp ögonen för dom och funderar på om det kan bli en blivande hund till mig. Det är alltså en vallhund ursprungligen från Ungern, och just vallhundarna gillar jag. Har även tittat på Aussie och Berger des pyrenees. Jag gillar storleken på Mudin och att det inte kräver mycket pälsvård. Läser man på SKK's rasbeskrivning så verkar mentaliteten vara sån som jag vill ha. Innan jag skaffar en hund, det ligger säkert 1 år fram i tiden, så kommer jag naturligtvis vara extremt noga med val av ras, uppfödare och linjer :-)
Högljudd hund, skäller mycket, hoppig, intensiv, fartig, på-ig, skarp, vaktig och fartig, igen. Allt ska hända snabbt och den kan vara väldigt reserverad. Har användts som polishund, gårdshund, herdehund och vallhund längre bak i tiden och i sverige finns det få bra uppfödare. Mentaliteten är ofta kass, om man tittar på MH'n är de få som har bra mh'n, hälsan är inte på topp heller. Av dom raserna du tittat på är det lättast att hitta en bra aussie då det finns mer att välja bland.
-
#2 Tack! Du verkar kunna det mesta, får ofta många bra svar från dig! ;D
Tråkigt att mentaliteten är kass.. Kan man hitta MH-resultat nånstans på internet? Skulle vara kul att läsa och jämföra lite :) Att den skäller mycket är negativt, då jag bor i lägenhet. Det andra du nämnde kan jag ta.
Har som du säger varit inne på att det är lättare att få tag på en bra aussie, där det finns mer att välja på.
SKKs hunddata kan man se MHtest resultat :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#3 Om du går in på hunddata och har en hund framme klickar du på tävlingsresultat(eller dyl, minns inte exakta namnet) och skrollar ner(beroende på om hunden tävlat sen den gjorde MH't) så hittar du MH't. SBK har en nyckel för MH'n på sin sida om du behöver hjälp med att läsa. Jag har försökt sätta mig in så mycket som möjligt i hundvärlden och dess raser då jag är en hundnörd ända ut i fingertopparna, så lite kunskap finns det nog innaför pannbenet!
-
Tusen tack! Kanon med nyckeln också. Jag uppfattar det som dom ska ha så höga poäng som möjligt på varje moment, har jag rätt?
#6 Det beror helt på vilket moment det gäller. På till exempel skott så vill man ha så lågt som möjligt.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Använd SBK's mhnyckel så förstår du lite bättre :)
-
#7 Jaha.. Då behöver jag nog lite hjälp att förstå ;D Jag tycker att resultaten i kolumn 5 verkar bäst på typ alla moment. Eller har det inget med poängen o göra? ☺️
#8 Jag gör det, tror jag har fått fram rätt? http://www.brukshundklubben.se/Documents/1_startdelen/3_hundar/mentalitet/anvisningar_bestammelser/ah_mt_bedomningsmall_nyckel_120101.pdf
#9 Hundar som tar till flykt vid rädsla, reagerar med rädsla vid skott, överdrivet kontakttagande, kvarstående rädslor osv är inte bra, och detta finns bland annat i kolumn 5 så som jag sa innan, det gäller att titta på varje moment och gå igenom ordentligt. Hur menar du med poäng?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Du har fel nyckel, den du har framme är nyckeln för MT(Mentalitets Test, som man t.e,x, gör om man vill kora hunden), här har du nyckeln för MH(Mentalbeskrivning Hund)http://www.brukshundklubben.se/Documents/1_startdelen/3_hundar/mentalitet/anvisningar_bestammelser/ah_mh_beskrivningsmall_nyckel_120101.pdf
-
#12 Jaha, Sorry! Tack för hjälpen! Känner mig som en total nybörjare nu haha :( men det är jag väl iofs inom Mh.