tollare
finns det nån här som har en tollare/har haft och vill berätta lite mer om dom? :)
Jag vill jättegärna skaffa hund nån gång i framtiden och har redan i många år försökt komma fram till vilken ras :) Har bara umgåtts med goldens och labradorer då min moster har haft dom sen jag varit liten.
jag vill absolut inte ha en liten hund utan har tänkt i ungefär samma storlek som en golden, men tollare känns nästan ännu lite smidigare utan att vara en liten hund. (vet att det självklart beror på uppfostring också, men jag har verkligen ingen bra erfarenhet av små bjäbbhundar ;) därav önskemålet av en större hund.)
Är det en sällskaplig hund? Vad mår den bäst av för slags aktiviteter? Har den ett väldigt stort behov av Mycket träning? Tänker mig ungefär som border collie som jag hört är krävande på det sättet för att dom ska må bra :)
Hur är den mot 'främlingar'? om man tänker som goldens som är väldigt kärleksfulla mot allt och alla ;)
Hur brukar det vara med sjukdomar bland tollare? Som med berener sennen tex. som det verkar vara mer regel än undantag med att dom får cancer vid tidig ålder.
Vill jättegärna höra era erfarenheter! :)
Krokasmedens Tollare gilla jag. De har bra motor. Välavlade Tollare är retrievervärldens svar på BC.
På http://retriever.ifokus.se/ kan du kanske få fler svar. Mentaliteten är ojämn, det blir så med hundar som är för vackra för sitt eget bästa.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Som Vallhund säger, Retrieverns svar på BC.
Har hört många historier om Tollare som har kommit till familjer där man just ville ha en mini-golden eller fastnat för deras yttre. Det resulterade i en hund som hoppade upp på köksbänken och puttade ner alla grejer varje gång den blev lämnade ensam. En annan aktiverade sig själv med att riva upp hela plastmattan i hallen.
Det är verkligen viktigt att man jobbar med denna hund och kollar uppfödare noga. De har en tendens att vara lite pipiga och lite reserverade.
Jag har tränat med en tollare och härligare hund får man leta efter men inte ens jag som kan hund valde den rasen även om det är min klara favorit.
Är den en sällskaplig hund? Vad menar du? Vad för slags aktiviteter mår den bäst av?. Individuellt. Men majoriteten trivs bäst med självständigt arbete- apportering, tolling, sök och spår. Har den ett stort behov av mycket träning? Ja. Hur är den mot främlingar? Individuellt. Men dom ska vara reserverade, utan att vara rädda. Ointresserade helt enkelt. Hur brukar det vara med sjukdomar?. HD/ED och ögonsjukdomar förekommer. Se upp för tollarsjukan. Bjuder på en bild på min stollare
Medarbetare på brukshundraser.
tack för era svar =) det är ju enkelt att först fastna för ett utseende på en hund, men efter det är det såklart en självklarhet att ta reda på vad det är för slags ras och vad den har för behov :)
men då kanske en tollare inte är den ultimata hunden för mig ändå - får fortsätta leta ;)
# 3 vilken fin! :)
men sällskaplig menade jag helt enkelt om det är en hundras som är social av sig, tycker om att kela, trivs med att träffa andra människor osv.
Vilken trevlig gammal tråd. :-) Har ju nästan köpt en tollare. :-P