Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 977 ggr
Wowsoswow
0

Vilken ras?

Vi i min familj funderar på att skaffa en hund, problemet är bara att vi inte har någon aning om vilken ras? Vi har aldrig haft hund innan men är redo att lära oss. Hunden ska vara en bra familjehund, lagom stort och inte kräva allt för mycket pälsvård. Hunden får gärna va något aktiv och kommer få hänga med på strand o skogs promenader o gärna springa en runda ibland men ska inte vara hyperaktiv o lätt bli understimulerad. Ett problem till är att vi har kaniner som ofta är ute i hagar i trädgården, hunden måste alltså gå ihop med andra husdjur eller om det går att träna upp? Vilken ras tror du skulle passa oss? Tack på förhand

Misarn
0

Kanske en Labrador eller Engelsk springer spaniel?

kigon
0

Shetland sheepdog älskar promenader och har väldigt lätt pälsvård (ser svår ut men krävs knapp någon pälsvård, mest kamning bakom öronen och trimning av tassar)! 

Dock så vill de gärna ha någon aktivitet utöver det, så som agility, spår, rallylydnad, sök, etc.

Om du endast vill gå/springa promenader med hunden så kanske någon av dessa passar er?

http://www.skk.se/hundraser/?group=9

Tyvärr är det ju så att stora/medelstora raser brukar oftast kräva någon form av aktivering utöver promenader… Men om du är intresserad av att också kunna börja en aktivitet så blir det lite lättare att rekommendera en ras, annars tycker jag grupp 9 verkar bäst 🙂

Här finns en lista på många olika hundsporter, bara att klicka på namnen för mer info så kanske du faller för någon…! http://www.skk.se/prov-tavling/olika-prov-och-tavlingar/

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Wowsoswow
0

#3 tack så jätte mycket för hjälpen:) jo vi har en brukshundsklubb och agility "bana" bara 5 gångavstånd härifrån och agility är något jag gärna hade velat prova på/hålla på med ;)

Wowsoswow
0

#2 skulle de stå såklart^^

kigon
0

#4 Shetland sheepdog är också visat utmärkta vid agility och tycker själv det räcker med promenader + agility (sen blir det ju lydnadsträning och så utöver det, så mental gympa också) 😃

Dock så är de ju inte riktigt stora (min hane är precis på max-måttet i storlek så han är inte liten alls, men alla andra sheltisar jag har träffat är ganska små…) så om du vill ha en större hund så överlåter jag det till någon som äger en medelstor ras som gillar agility som aktivering 🙂

Wowsoswow
0

#5 låter ju super! Självklart;) Tycker de verkar ganska lagom stora, det enda jag är orolig för är pälsen.. Kollade lite snabbt och folk säger väldigt olika, endel säger ingen pälsvård o en del säger massa..

kigon
0

#6 Vad jag vet är det ganska mycket pälsvård om man vill t.ex. ställa ut, men om du inte tänker ställa ut hunden så krävs ganska minimal pälsvård 🙂 Vi borstar vår hund bakom öronen ca 3 ggr/vecka (tar bara någon minut), sedan en hel-borstning 1 gång/vecka (tar kanske 3-6 min med effektiv borstning?). Sedan trimmar vi tassar efter behov 😃 Brukar väl variera från varannan vecka till en gång/månad, och tar kanske 10 min…

Generellt sätt lägger vi då ca 5-7 minuter på pälsvård/vecka, tycker det är väääldigt lite själv, men alla tycker ju olika! Folk brukar även ofta kommentera på hur fin hans päls är, så det är definitivt nog för att få pälsen väldigt fin 🙂

Sedan låter vi honom trimmas 1-2 ggr/år, men då är det ju inte vi som trimmar pälsen 😉

Vet vänner som har mindre håriga hundar som spenderar timmar på pälsvård/vecka så själv har jag uppfattningen om att det är snabbt och lätt med sheltie, men om man verkligen haaaatar pälsvård så är de 7 min kanske ganska mycket 😃 Har dock bara erfarenhet av min egen hund och andra sheltisar jag känner (min vän har också en en, men en hona, och hon kräver lika lite pälsvård), så om det var för pälsvården skulle jag personligen inte oroa mig!

Du kan ju alltid kontakta en uppfödare nära dig och fråga lite mer om pälsvården för deras erfarenhet? 👍

kigon
0

http://sheltie.ifokus.se/articles/4d71754eb9cb46223908604e-palsvard

Här finns en bra artikel med bra kommentarer! Så som vissa kommentarer har sagt så kan man lätt borsta dem 2 ggr/månad vilket blir ännu mindre pälsvårdstid, men våran älskar att vara ute väldigt mycket (fri utevistelse) så vi borstar en gång/vecka så det inte blir skitigt 🙂

Badar gör vi på vinter med att skölja mage/tassar (dock tror jag de flesta hundar behöver detta med all lera ute 😉), sedan 2 ggr med schampo per år, så som sagt generellt sätt tycker jag denna rasen kräver vääldigt lite när det kommer till pälsvård 😃

Wowsoswow
0

#8 om det är all pälsvård sommaräventyr så är det absolut inga problem, 7 minuter fixar vi är mesta att jag inte vill sitta och kamma igenom hela pälsen varje dag men det verkar ju inte behövas;) man blir lätt lurad av den stora pälsen Det ska jag göra:) Jätte bra artikel, och verkar ju inte bara vara din som kräver så lite pälsvård;) Har du någon erfarenhet av hur de går ihop med andra djur? Och tack för all hjälp:)

kigon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Min hund har väldigt liten jaktinstinkt och jagar inte efter djur, han vill dock gärna hålla dem så han kan tvätta pälsen på dem 😃

Vi har honom lösa med katter, höns, råttor, kaniner, etc vilket fungerar fint, han har aldrig visat någon tendens till att bli aggressiv 🙂 Han kan inte ens bita hårt i gosedjur som piper, då han tror de "skriker" när de piper, så blir han orolig att han skadar den, tappar den från munnen direkt och börjar tvätta pälsen på den… Vågar inte hålla den hårt nog i munnen för att den ska "skadas" aka pipa heller, han är en gullig liten mes i det området 😍 Vi skaffade en liten räv gosedjur och han tvättar och tar hand om den sååå nätt, och sedan skaffade vi en större räv och han blir så lycklig för det är hans bebisar. Han behandlar levande djur på samma sätt som dessa gosedjur!

Dock om två djur/människor bråkar börjar han skälla och ska ställa sig imellan, ibland putta bort de två från varandra (hundar gör detta för att avbryta konflikt), men han gör det inte så han skadar djuren på något sätt, en väldigt go familjehund som älskar alla våra husdjur 🤗

Dock så är  det ju helt individuellt bland alla raser, vi har tränat honom att han ej får springa efter djur osv, men han har alltid varit så försiktig och duktig bland djuren så jag tror det är något hur han som individ är :) Träning är dock viktigt i just detta med att leva med andra djur!

Kan i övrigt säga att han är duktig med djur som inte gillar honom heller, har en katt som inte gillar honom alls och han stod säkert i över en timme och gick någon cm närmare efter några minuter tills han var precis bredvid katten och bara la sig där, allt för att katten inte skulle skrämmas…

Blev kanske lite mycket text nu, men utav min egen erfarenhet så är sheltisar så himla goa och trevliga hundar, perfekta första hundar också 👍 Får tänka på att jag skriver endast av hur min hund är nu (och min kompis hund, de är väldigt lika inom dessa områdena), så att fråga en uppfödare samma frågor är alltid rekommenderat för att få mer erfarenheter av rasen än bara en, då mycket kommer ner till individer 🙂

Whippetgerbilen
0

Papillon? Annars tror jag också att en Shetland sheepdog kan vara något för dig ;)

Dogs is my world ♥