Kräsen hund med känslig mage..
Min hund är super känslig i magen och hatar typ all hund mat.. Vi har testat de mesta men inget som har gjort magen bättre eller dom han är förtjust i.. Innan hade vi maten framme alltid men nu ger vi honom morgon och kväll. Och äter han inte då tar vi bort de. Och han är mager för att han inte äter med någon reda. Vi testade att blanda blodpudding med arten och hälla på maten, då åt han men inte alltid. Så vi slutade med de för att vi fick slänga så mycket mat.. Min mamma fick rådet av en person att ge han det han gillar, typ pannkakor för det skulle han gå upp av, men jag vill inte ge han det utan vill ge han hundmat.. Vad kan man göra? Vad ska vi ge honom? (Färskfoder äter han inte så inte lönt ni kommenterar om det)
Är hunden undersökt av vet?
Min första åtgärd hade varit att öka motionen rejält och att börja utfodra en gång om dagen.
Mina labradorer äter bara en gång om dagen om man inte räknar belöningsgodis
Om de fick så skulle de äta jämt, men oj vad tunga de skulle bli. Tikarna väger nu ca 27 kg var. Blir de tyngre så kan de få höftledsfel.
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
#1 vi ska till vet imorgon för ögon lysning och kolla patella så ska prata med dom om hans mage. Men det känns som om de bara kommer rekommendera deras vetfoder.. #2 ska testa det, men han vill ju inte äta fodret han har.. #3 han äter ju förlite.. En mittel i hans storlek ska väga ca. 7 kg men han väger 5.. (Beror på hur de är byggda oxå)
Har du provat flera sorter färskfoder? Vet att mina äter tex. inte Klass foder. Och det förstår jag för det är ju bara en vattnig sörja och luktar illa.
#5 jag vi har testat olika sorters färskfoder med olika konsistens. Men han äter inte ens rått kött som vi ger honom.
Acana Lamb & Apple torrfoder kan funka för en del känsliga magar. animail.se och hemfoder.se har det. Det saknar de vanliga råvarorna som kan ge allergier/överkänslighet. Det har bara en proteinkälla lamm. http://animail.se/acana-dog-lamb-okanagan-apple-13-kg.html
Det finns också hundar som klarar bakat torrfoder bättre och funkar på Magnussons bakade foder. Magnussons Meat & Biscuit är mildast eftersom det bara är färskt kött och färska ägg i det. Det finns på Ica Maxi, Coop och CityGross och i närbutikerna. Tillverkaren kan skicka en provpåse om man kontaktar dem. http://www.hundmat.com/
Har kört med Magnussons foder i många år nu. Köper Kennel och det har aldrig varit några problem.Fick 70 kg här om dagen, fritt hemkört. Kostade runt 1500:-
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
Min var väldigt kräsen och vi testade ju det där med att ta bort om han inte åt men tillslut så hade vi framme dygnet runt och då åt han speciellt efter vi bytte foder från Iams till Taste of the wild och hällde på lite laxolja.
Nu äter han färskfoder och har fått upp aptiten otroligt mycket men är ju inget alternativ om inte din äter det :)
Däremot köpte jag Orijen för att använda som träningsgodis men är vanligt torrfoder och spannmålsfritt och har då jag inte hunnit tina färskfoder slängt åt han en näve och han äter det med myycket god aptit, luktar mycket men han verkar verkligen älska det!
https://www.instagram.com/aros_yoda/