Ny valp 6 mån - dålig i magen
Vi hämtade hem vår nya dvärgpudelhane i fredags (tre dagar sedan) Han är redan sex månader. Blev nog lite rädd av veterinärbesök och bilresan hem till oss och har inte velat äta så mycket. Bajsat tre gånger. Första gången inne, men det tar jag bara som att han accepterar oss och kände sig så trygg att han kunde bajsa. Tredje gången ute var han lös i magen. Han har ätit en del gräs och hulkat lite när han bajsade då han var lös. I dag ville han inte äta alls. Nu ligger han vid mina fötter och sover. Jag tror det har varit lite för mycket som hänt även om vi försökt ta det lungt och låta honom sova. Han vaknar lätt och vill kolla allt nytt. Nu är jag ensam hemma och tänker sitta här och surfa tills han vaknar av sig själv.
Jag tror verkligen inte han har kunnat äta sågot tokigt. Vi har hela tiden varit i samma rum som han och tre-fyra gånger hört när han tyggat på något och då kollat. Det har varit några tokiga saker trots att vi städat så ordentligt innan en dammlurva och en ostbit som ramlat från bordet.
Försöker ta det lungt men det är som när man har bebis - man undrar och undrar och kollar hur de andas. F ö verkar han må bra, pigg och vaken dessimellan men just nu väldigt sömnig.
Han kräktes upp lite, ca en matsked gulgrönt slem. Hulkat några gånger till men inget verkar komma. Hm. Normalt när man kommer hem med en ny valp eller?

Jag skulle nog ringt och rådfrågat uppfödaren. Lycka till!

Gulgrönt slem är galla, för att det är tomt i magen. Pudlar är lite ökända för att vara petiga med mat, och kan ibland vara rent omöjliga att få i något. Vad får han för foder? Antar att uppfödaren skickade med, så att han äter samma sak som han gjorde där?
Försök lura i honom något att äta, gärna då maten, så slutar han i alla fall kräkas galla. Kanske äter han om ni gör ett godissök med några torrfoderkulor på gräsmattan, eller om ni petar in några kulor i en tuggtross (man kan vrida upp dem och peta in godis i dem, sen vrida igen, så får hunden jobba för att få i sig maten) lägger lite mat i en qula, kong eller annan liknande leksak/berikningsmojäng. Vissa hundar har stora behov av att peta och sortera maten. Vilda hundar får ju inte allt servetar i en skål bara. De allra flesta hundar skulle må bra av berikning av sina ursprungliga behov. Just när det gäller maten är det lätt för oss att hjälpa dem. Hundar som vill peta och sortera maten berikar vi maten, ca 10% av skålens innehåll får vara berikning. Det ska vara blandat med oätliga saker (tex en sked) halväckliga saker (prova dig fram, det beror ju på vad hunden inte gillar, men vissa frukter och grönsaker är inte så goda) samt några saker som är helt OK (pasta, kokt eller okokt) samt något riktigt gott (godisbit eller kött). Då får hunden undersöka, sortera och peta. Ju längre tid det tar för hunden att äta, desto bättre. En hund som är dålig på att äta bör man försöka ge få mål och ett energitätare foder i mindre mängd.
Lillasyster har en storpudeltik som alsdrig kommer upp till mer än 14-15 Kg, fast hon borde väga ett par Kg mer. De ger henne torrfoder, växlar med färskfoder av olika sorter. Fast hon tröttnar på det mesta, så de växlar fortfarande. Ibland vill hon inte ens äta korv, och sånt kan livet med en Pudel vara, tror jag. Tydligen ska de bli bättre när de är vuxna, men unghundarna är som sagt ökända för att vara petiga.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ringde uppfödaren som sa samma. Han har ätit för lite och då blir det för mycket saltsyra i magen. Rådde att rosta bröd och smöra och ge. Eller kex eller skorpa. Borde "torka upp" i magen och sen blir det lättare att äta.
H_ar testat men han vill inte äta. Luktade och slickade lite och bar undan att halvt digestivekex till soffan. Så visst verkar han vara kräsen. Skall testa med skorpa om en stund. Lustigt nog påminner hunden om min ena dotter som hellre lät bli att äta än att äta något som inte kändes rätt. ..
Käns lugnare sedan jag talat med uppfödaren och er. Men undran kvarstår - vad skall få honom på ät-humör?
Aktivitet! Lek, busa, träna trix osv. :)
Lycka till med valpis!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Han vill inte äta. Punkt. Kissat och bajsat en gång i dag. Men ingen mat inget vatten. Suck.
Han vill inte äta. Punkt. Kissat och bajsat en gång i dag. Men ingen mat inget vatten. Suck.
Vatten får du isf hällsa i honom. Det är jätte viktigt.
Om han inte dricker heller skulle jag hålla koll.. Då kan det vara något allvarligare. Blanda ihop vatten, salt och honung och försök få i honom så mkt som möjligt av det. Jag skulle även kolla tempen på honom och om han fortsätter vägra både dricka o äta skulle jag kontakta vet.
jippi när jag skulle mata honom med vatten i medicinsked så började han dricka själv! 3 matskedar vatten. Sen var vi ut en liten liten stund och han nosade runt. Nu "tvättar" han nosen och låstasgräver i en dyna brevid mig. Falukorsbiten som ligger där slickar han på ibland men vill inte äta. Men bara han dricker så..
Angrep senare en skorpa, "dödade" den och åt endel. Mådde bra ett tag men kräktes senare upp den. drack lite till. Sov någon timme och kräktes nu gulslem igen.
De låter verkligen inte bra. Tycker du ska gå till vetten med honom eftersom han kräks så fort han äter..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Ta honom till vet.
När vår hund varit dålig i magen har han inte fått ngn mat alls.
Enabrt vatten första dagen. Sedan lite ris blandat i vatten andra dagen. Går det inte över efter detta så går man till vet. Det sa min veterinär då jag ringde och frågade.
Men absolut ingen falukorv till en magsjuk-.
Ge honom vatten, salt o honungsblandning och ring vetetrinär/djursjukhus i morgon och hör vad de säger.
På kvällen matade min man honon med vatten med hjälp av en medicinsked. Hällde in det i ena mungipan. Sen fortsatte vi så, någora matskedar varannan timme, Två gånger i natt och vid 1/2 6-tiden piggnade han till och ville gosa!. När vi gick till köket gick han direkt fram till matskålen (som blivit kvar dagen innan i all oron) och åt och så drack han. Gissa om vi blev glada. Sen blev han rent skuttig igen. Dödade en bit skorpa till och drack lite mer. Nu har han sovit en stun. Vi har varit ute och han åt igen. Bägge gångerna var det bara lite lite mat han fick. Vill inte gå för fort fram. Nu har han busat med en leksak i en halvtimme och sover nu vid mina fötter.
Otroligt skönt att vi klarade av det. Det var matningen med vatten som gjorde bättringen. Efter det kräktes han inget mer.
Att han kräktes upp den första skorpbiten han åt tror jag på att det blev för mycket på en gång. Jag tänkte det redan när han åt den men kunde inte med att ta bort den när han då äntligen åt. Nästa gång vet jag bättre!
Nu kommer vi göra som uppfödaren rådde och låta lite torr mat stå framme alltid. Hon sa att pudlar och särskilt pudelhanar nästan aldrig äter förmycket - snarare tvärtom.
Skönt också att under dessa oroliga dagar så har vi bedömt rätt vad han behövde och vad som var rätt att göra. Förhoppningsvis kommer vi på lösningar snabbare nästa gång.
Tack alla för hjälp!
se till att få i honom vätska,testa filmjölk eller morotspure,det kan man ta i en liten medicin spruta och spruta i munnen på dem om dom inte vill ha, ge ingen mat alls förrän du har fått ordning på spyorna,ring även vet för råd, för det finns någon tablett som får sådant att stoppa upp, kommer inte ihåg namnet just nu bara.berätta hur det går för er….
Han slutade kräkas när vi började mata med vatten. Nu verkar allt vara okej för denna gång. Det var helt enkelt för mycket som var nytt så han åt för lite och till slut inte alls. Då blir det för mycket galla-saltsyra och han kräktes lite gult lödder.
Det var alltså varken magsjuka eller att han ätit något olämpligt eller tarmvred.
Tacksamma är vi. Så har vi ju lärt oss att mata vatten i mungipan. Kan ju vara bra att kunna till nån annan gång.
Det är perfekt att ta en sånhär sportvattenflaska och sätta i mungipan :)