Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 832 ggr
Misarn
0

Kissar inne

Nu är det andra gången som någon av våra tikar kissar inne i sin bädd. Vi vet inte vilken av dom det är och inte heller varför. Dom är 2 1/2 respektive 1 år och 2 månader och det började för dryga 1 månad tillbaka. Men som idag åkte vi iväg för att hämta hö och var borta 1 1/2 timme och före det hade båda tjejerna varit ut på långpromenad och sen varit ute i trädgården resten av dagens ljusa timmar, dom är vana att vara själva hemma någon timme per dag, ibland fler och ibland mindre och har aldrig varit ett problem innan. Varför kissar dom inne i bädden? Har ni några förslag?

MoaL
0

Är det mycket eller lite kiss i bädden? Jag skulle ha farit till veterinären för att kolla upp ifall det beror på medicinska orsaker, ex. UVI, diabetes, njurproblem, etc., eller om tiken ifråga (vem av dem det nu är) är inkontinent av någon anledning. 

Jag hoppas att det inte är något allvarligt. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Forest]
0

Det är inte så att någon har löpt, löper eller ska löpa?

Misarn
0

Det är en ordentlig pöl och bara i deras bädd, den yngsta har aldrig löpt och den äldsta hoppas vi snart ska sätta igång nu när vi börjar komma i balans med sköldkörteln igen. Den äldsta tiken var vi nyss in med pga sköldkörteln och tagit prover på njurar och allt däremellan och allt såg bra ut.

Ellen89
0

satt up en video kamera sa far ni reda pa vilken det ar…?

MoaL
0

#3 Jaha, hon har sköldkörtelproblem? Såvitt jag har förstått så kan vissa hundar med skördkörtelproblem kissa ned sig.. Det kan inte ha med det att göra? Jag vet pyttelite om sköldkörtelproblem hos hundar, men jag har sett det skrivet ett par gånger tidigare. Beror tydligen på att de dricker mycket? *osäker* 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Misarn
0

#5 Många hundar med sköldkörtel problem har ofta andra autoimmuna sjukdomar så som Addison, och då är det tydligen vanligt med att hunden har svårt att hålla tätt och dricker mycket. Men det är hon testad för,och för oss verkar det på något vis vara kontrollerat för det är bara i bädden och ingen annan stans hemma.

[Forest]
0

Det låter som det är markeringar som kissar. Men är det löp på g så kan det hänga ihop med det. Väldigt många löper nu. Det gäller ibland på ta dom på bar gärning. Är det olika bäddar som kissar ner? Tyvärr får man inte bort all kiss så jag skulle kasta bädden som är kissade på.

Misarn
0

#7 Första bädden var en madrass så den fick vi såklart slänga, men sen köpte vi en dyr biabädd och den kan vi inte slänga :-P

Haztparken
0

Hon kanske har problem med att hålla tätt ändå mellan promenaderna, bara att hon då väljer att springa och göra det i bädden?

Eller så är det pga löpet, vissa tikar kan ju få för sig sådana saker :)

Vill du inte åka in till veterinären just nu så kan du ju vänta och se om det blir bättre efter den ena löpt klart :)