Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1591 ggr
Princesseen
0

viltspår och släpspår frågor.

Jag hade lite frågor om olika spår. Jag har hållt på med blodspår på kurs men undrar vart man får lägga spår själv. Jag vet att man måste ha tillstånd för att få använda blodet men var får man droppa det? Jag känner inga markägare här runtomkring och vet inte vem som äger markerna heller. Kan man lägga blodspår på andra underlag än i skog? Kan man lägga på åker?

Testade idag släpspår med enbart rådjursklöv och ena hunden sökte med jätte hög nos och sprang fram (han är van med viltspår 350m). Hur kan jag lösa det här? Sen undrade jag om man kan köra släpspår med flera saker? Isåfall vadå tex?

JamieBlue
0

Hej! När det gäller viltspår behöver du tillstånd från Jordbruksverket om du använder blod från tamdjur, för att man ska kunna spåra eventuella smittor. Blod från friskt vilt får man använda utan tillstånd från Jordbruksverket. 

Sen behöver man tillstånd från markägaren. Om du inte vet vem det är så kan du kontakta din kommun och fråga vem som äger skogen i närheten av där du bor. 

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/produkterfrandjur/blodsparning.4.5aec661121e2613852800010670.html

Princesseen
0

#1 okej. Tack. Tillstånd för blodet visste jag. Ska kolla om jag kan få tag på vem som äger.

fridaas
0

Släpspår kan du använda vad som helst till, allt från klövar, grisfötter, dentalstix vet jag ett par kompisar kör med, revben har jag kört med några gånger. En sko körde morfar med. Så det är bara fantasin som sätter stopp.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Princesseen
0

#3 va kul. Då ska jag fundera ut lite. Ska revbenen vara frysta eller tinade? :)

fridaas
0

#4 jag körde med tinade (och råa), de blir smutsiga men lite skit rensar magen ;-)

Princesseen
0

#5 okej. Kan man köra släpspår på olika underlag? Skog? Asfalt? Eller går det bara på åker?

Hiro
1

Nyslagen åker är svårt då det rör upp mycket dam och sådant i luften. Försök dra spåret där hunden vistas mycket så den är van vid de vanliga dofterna

fridaas
0

#6 vi kör i blandad miljö, både skog, grusväg, åker några gånger (fast det var en åker i träda iofs), asfalt har vi inte testat än, men det blir nog lite asfalt i helgen. Både för min hund och för svärfars jakthund.

Princesseen
0

#1 Jag vet inte vad markerna heter så hur ska jag kunna ta reda på dom genom att ringa kommunen.

kigon
0

#9 Du kan prova ta en karta från t.ex. eniro på området och fråga vilka som äger skogen, åkern, etc på kartan! (Maila då förstås och bara bifoga filen). Vet inte om det fungerar men går ju att prova 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

JamieBlue
0

#9 Tycker att #10 gav ett bra förslag! 

Ibland går det ju även större vägar förbi skogen och då kan man ju fråga vem som äger skogen mellan väg X och väg Y. 

Eller, om du har gångavstånd till en skog, säg var du bor och förklara hur du brukar gå dit.