Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2230 ggr
Ktisroinen
0

Carrier Hundfoder

Är det någon som har provat Carriers nya spannmålsfria torrfoder?

Blev uppraggad på Granngården igår av en kvinna som promotade detta. Tänkte först (som vanligt), att det inte är något för mig, jag är nöjd med mitt foder som vi har idag. Men så visade det sig att det var ett helt spannmålsfritt, svensktillverkat foder. Det känns ju ändå rätt bra måste jag säga. Jag har kollat upp innehållsförteckningen och det är bara ett par grejer som jag knappt kan uttala. Dock är det helt fritt från både konserveringsämnen, smakämnen och färgämnen. Såhär ser i alla fall innehållsförteckningen ut för den med kyckling:

Potatisflingor, torkat animaliskt protein av kyckling (26%), animaliskt fett (gris) och vegetabiliskt fett (rapsolja), linfrömjöl, ärtprotein, fiskmjöl, torkade äggprodukter, öljäst, algmjöl, johannesbrödsbaljor, morötter, äpplen, fructo-oligosakkarider (FOS), lecitin, glucosamin, kondroitinsulfat, rosmarin, vitaminer och mineralämnen.

Jag har alltid trott att potatis räknades som spannmål, men kanske inte? Det är väl inte den kortaste innehållsförteckningen, men den är kortare än den på Orijens som vi har idag.

Sen var det det där med proteinet. Jag har hört, både här och på andra ställen, att Orijen egentligen har lite för hög proteinhalt. Stämmer det? Och hur mycket protein ungefär ska det vara för att vara optimalt? Detta ligger ju på 26% och lammet låg på 28%.

Vi började ge Orijen mest för att han är så kräsen här hemma och det verkade som att Orijen var det enda han åt med glädje. Nu har han dock börjat bli lite sådär kräsen när det gäller det med… Därför tänkte jag att det kanske är värt att prova detta nya fodret.

Det är en evig diskussion detta med maten, men tänkte att eftersom det var nytt och så, så kunde det vara värt att fråga er duktiga här inne. Vem vet, kanske det är någon som har letat efter just ett sånt här foder, haha :P

Här har ni länk för er som vill läsa:

http://www.svenskahundfoder.se/carrier-grain-free

lizton
0

Det ser bra ut. Dock om din hund har risk för magomvridning så var uppmärksam på att det finns öljäst i fodret. Öljäst anses kunna bidra till magomvridning. Om din hund inte är en riskras så är det värt att prova fodret.

Om du gillar Orijen, men vill ha lägre proteinnivåer så finns Acana som har samma tillverkare. Acana har flera spannmålsfria sorter (Ranchlands, Pacifica, Grasslands, Wild Praire) och några med lite spannmål i form av havre. Tidigare hade de ris, men efter arseniklarmet 2012 tog de bort allt ris och har bara havre i dem som inte är spannmålsfria. 

Ett spannmålsfritt foder till riktigt bra pris är Simpsons Premium. Det är av livsmedelskvalitet liksom Orijen och Acana. Det finns från 439 kr för 12 kg och billigare om man köper två säckar hos zooplus.se Fodret är brittiskt och alla råvaror är spårbara.

-Aida-
0

Jag har carrier till min hund och de är riktigt bra foder för honom tycker jag, är inte besviken på de, han var känslig i magen mot anda sorter men denna gick jätte bra.

Sugar Mist
1

Bör ses över att linfrön är giftiga för hundar.

-

russin
4

För mig personligen tycker jag det är ett skräpfoder. För lågt animaliskt innehåll och mycket utfyllnad av saker jag inte tycker hör hemma i ett hundfoder. Ärtprotein (hundar ska ha mest animaliskt protein, inte vegetabiliskt), johhannesbrödbaljor, linfrömjöl och algmjöl vill jag inte ha i ett hundfoder.

Men bara för att jag inte skulle ge det, så kan det absolut fungera på andra hundar🙂

lizton
0

#3 Så små mängder linfrön och dessutom upphettat som i torrfoder har ingen giftverkan.

Då kan det vara värre med fiskoljor som inte kontrolleras alls. Det kan finnas tungmetaller i fiskoljor och de kan i värsta fall vara gjorde på rutten fisk. Det är bara fiskoljor som är klassade som naturläkemedel för människor som är kontrollerade. För kosttillskott finns inget krav på vare sig kontroll eller registrering. Det är upp till kommunerna att kontrollera kosttilllskott och det har de inte resurser till och det gäller för människor - då kan man räkna ut att kontrollen för fiskoljor till hund är lika med noll i de allra flesta fall.

Naturläkemedel däremot måste uppfylla strikta krav på kvalitet, effekt och säkerhet för att godkännas av Läkemedelsverket. Det finns inga fiskoljor för hundar som är klassade som naturläkemedel. Det närmaste är väl de ISO-certifierade fiskoljorna som är några få.

Sugar Mist
0

#5 Jag har diskuterat linfrö-frågan med dig många gånger och du borde vid dethär laget veta min åsikt och att jag står fast vid den. Jag tänker inte stoppa i min hund något foder som innehåller något som är giftigt för hundar, varesig det är linfrön eller kakao.

-