Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 834 ggr
[[Mellebelle]]
0

ideal vikt?

vart ligger ideal vikten på schäfer tikar?

AnneN
0

Enligt skk är vikt för tikar 22-32kg

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[[Mellebelle]]
0

jaha okej, eftersom jag har en blandras som har ungefär en schäfer kropp och hon väger 30kg såg jag nu. är det normal vikt för henne då eller?

AnneN
0

Svårt att säga vad hon ska väga, men man ska kunna känna revbenen på sidorna utan att behöva gräva ner i fettet, men man ska samtidigt inte kunna "spela harpa" på revbenen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[[Mellebelle]]
0

ja så kan man ju också göra, jo då tycker jag att hon är lite överviktig. finns det nått bra diet foder som inte e allt för dyrt man kanske skulle kunna pröva på?

Dexterr
1

#4 hur menar du med lite överviktig?Jag skulle inte byta till diet foder utan öka träningen. Se över fodermängden osv.

[[Mellebelle]]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tycker hon ser bred ut överifrån flera säger även det. sen när man känner på revbenen är det ju fett man måste trycka lite extra för att kunna känna revbenen bättre. 

här har ni en bild på hur hon ser ut just nu.

Lathundarna
3

Om du går in på Häromis blogg så finns där ett inlägg om just övervikt hos hund, vad man kan göra för att rätta till det samt en lathund (höhö) över hur kroppen ser ut hos hundarna i olika stadier av vikt. http://blogg.haromi.se

imsuchadiva
0

Hur mycket motion får hunden? Vad äter den för mat nu och hur mycket mat får den?

russin
0

Idealvikten på en hund är när den har tydlig midja och ett tunt laget mellan hud och revben.

Hunden på bilden bör absolut inte gå upp något, utan ev går ner något kilo och få något mer uppdragen buklinje🙂 Lite svårt att se då den står under sig med bakbenen.

Mischa
1

Bilder kan många gånger ljuga både till det bättre och sämre.

Känn på hundens revben sedan knyter du din egen näve, känns hunden som över dina fingrar så är hunden troligtvis i bra hull, känns det som över handflatan har den troligtvis för mycket underhudsfett.

Vill du ha en opartisk bedömning kan du alltid ta den till veterinären eller fråga i samband med besök.

≧◔◡◔≦

Mischa
0

* Handflata menar jag såklart inte utan handryggen 😛

≧◔◡◔≦