välvårdat intryck
Vad tycker du ger ett välvårdat intryck på någons hund? Samt vad får dig att känna det motsatta? Finns det någonting du reagerar på vad gäller hundarna eller deras ägare som första intryck? Jag tycker att korta klor och bra hull ger ett välvårdat intryck. Och med bra hull syftar jag på varken för rund eller för mager. Fina tänder ger också ett bra intryck :-) långa klor och dåliga tänder är för mig inte en välvårdad hund. Något som ger mig ett dåligt intryck är när husse eller matte sliter i kopplet eller skriker åt sin hund. Reagerar även oerhört på stressade hundar. Då far tankarna iväg på vad ägaren gör för fel och oftast har jag förutfattade meningar om att hunden är understimulerad eller att ägaren själv är stressad.
I have no sympathy for people without empathy
En välmusklad hund tycker jag är en fröjd att se, och något jag brukar försöka att berömma folk för.
Ovårdat/dåligt intryck för mig ges av framförallt fetma, men även ovårdad päls på en pälsraser och okynnesskällande.
Eller när husse/matte saknar raskunskap och inte förstår sin egna hund, har stött på allt för många som söker "quickfixes" som skall gå snabbt och inte kosta något för att lösa deras problem såväl beteenden som medicinska problem.
≧◔◡◔≦
Hussar och mattar som släntrar fram med sin hund medan de röker och pratar i mobiltelefon. Jag vet inte, men sånt reagerar jag på. Finns det fler rökare bland hundägare? Och eftersom jag själv kommunicerar med min hund i stort sett hela tiden när vi är ute, berömmer och gör olika övningar, så har jag lite svårt att förstå hur man har tid att prata i telefon.
#2 Jag är rökare, och jag har inga problem att kommunicera med min hund även om jag skulle röka. Det är ju inte direkt så att man går runt med en cigarett i handen under hela promenaden med hunden heller, det handlar om några minuter 🙂
#2 Är även jag rökare och hundträningen fungerar jättebra ändå.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det som ger mig ett dåligt intryck är flexikoppel! Jag är livrädd för flexifolk och går gärna till andra sidan gatan hehe, men det är ju bara för att jag förknippar det med typ folk som bara går med sin hund fladdrande nån stans 10 meter bort och inte har koll och så kommer de fram till min hund. Så om jag ser en hund med flexi då förutsätter jag i stort sett att de varken aktiverar sin hund, har någon som helst uppfostran och att hunden är hundaggressiv. Haha jag är sjukt fördomsfull! 😉
En välvårdad hund är en hund med fin päls, inte för långa klor och framförallt fina tänder det kan man avgöra mycket på tycker jag :)
Jag röker, jag använder flexikoppel när hunden inte kan vara lös o det inte finns människor eller hundar i omgivningen.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
En välvårdad hund i mitt tycke är en hund i bra hull och med fin päls (välklippt om det är en långhårig).
Det jag anser ger ett ovårdat intryck är tjocka hundar, dåligt skötta hundar i päls, tänder, ögon m.m. Jag brukar akta mig för folk som har flexikoppel på sin hund då tyvärr allt för många har väldigt dålig koll på sin hund när de har det, även de som skriker eller bråkar med sin hund när man ska passera då brukar jag gå en omväg.
Codeavalone.blogg.se
Det jag reagerar mest på är långa klor, ovårdade pälsar och hundar i dåligt hull. Även fula koppel kan störa mig ☺️
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
#8 haha, fula koppel? :P Ja, att hunden ser pigg och glad ut, lagom hull, fin päls, och allt det där såklart. Men jag tycker också man ganska snabbt ser/märker om ägaren är verkligt intresserad av sin hund. Om det finns kontakt dem emellan och nön form av samspel. Det tycker jag är viktigt för att det ska se vårdat och harmoniskt ut.
"På natten är alla katter svarta"
#7 Varför skall en l¨ånghårig hund vara klippt?
#10 inte klippt i bemärkelsen kortklippt :) utan att de är iordning gjorda i pälsen och inte ovårdat långhåriga och oborstade.
Codeavalone.blogg.se
Ingen av mina långhåriga hundar har behövt klippas. BCs Lancashire heeler o pappis, samt en schä/Terv blandis. Inte nuvarande Berger des Pyrénées à face rase heller.

#12 Ok vad bra för dig!
Det är inte din typ av hundar jag menar då de inte har päls som fortsätter att växa om man inte klipper den, t.ex pudel, shi tzu m.m. och som jag skrev i inlägget så ser dina hundar välborstade ut och har inte en massa tovor eller liknande! Så vet inte varför du fortsätter att tjata om det när det uppenbarligen inte rör den typen av hund…
Codeavalone.blogg.se
#9 Läskigt omatchande eller riktigt slitna 😛
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Bra intryck för mig är: lagom hull, kortklippta klor, välvårdad päls och connection mellan ägare och hund
Dåligt intryck: När folk inte fattar vad det är dom har i kopplet (alltså att dom inte förstår sig på sin hund överhuvudtaget). Tjock, långa klor, dålig och ovårdad päls.
Mötte en gubbe med en dvärgpudel (mix?) härom dagen.. Han stannade för att prata då jag tränade med Aros. Jag såg att denna lilla hund inte mådde bra alls.. Han kom väldigt nära och jag sa "kom inte för nära med din hund är du snäll, jag håller på att träna Aros " varav han svarade "Det är lugnt, hon ser inte din hund ändå. Hon är 17 år gammal, är både blind och döv" och vad jag kunde se var denna lilla hund MINST 5 KG övervikt (ganska mycket för en sån liten hund) , hade långa klor, JÄTTE tovig päls, dåliga tänder och kunde knappt gå… Jag har inte släppt den hunden ur mina tankar, jag tyckte så synd om den 😕
Jag är också även rökare, men jag röker till 99% aldrig när jag är ute och tränar/går med hunden, då vill jag ha 100% fokus på både vad jag och hunden håller på med 🙂
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Ni som röker, hur tänker ni angående passiv rökning (nyfiken)?
"På natten är alla katter svarta"
#16 vid vilka tillfällen ?
Jag röker själv på balkongen, och då får inte hundarna vara där ute. Dom får aldrig vara i närheten när jag röker.
Vad gäller folk så försöker jag ställa mig en bit där ifrån, sen om någon annan väljer att stå bredvid mig när jag ställt mig där så får dom skylla sig själva.
kanske låter taskigt men 😛
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#13 Hur skall någon kunna veta vad du menar med långhåriga hundar om du inte skriver vad du avser?
Tycker du att poil longerna skall klippas oxå?
http://clubbergerdespyrenees.se/berger/galleribilder/g87stor.jpg
http://clubbergerdespyrenees.se/berger/galleribilder/g65.jpg
http://clubbergerdespyrenees.se/berger/galleribilder/g61.jpg
http://clubbergerdespyrenees.se/berger/galleribilder/g37.jpg
http://clubbergerdespyrenees.se/berger/galleribilder/g86.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm226/cirkusliv/Kopia2avTeklaBambi035_edited-1.jpg
Eller Komodor? Puli? Bergamasco?
osv…
Pälsen fyller en funktion.
#18 Men ingen av de raserna du räknade upp nu har päls som fortsätter att växa om den inte klipps och nkan bli hur lång som helst… Så som jag skrev i mitt förra är det inte den typen av hund jag tänker på.
Man kan ju även komma fram till att vi inte tänker likadant och har olika åsikter så det behövs ju inte att man blir sur eller irriterad…
Codeavalone.blogg.se
#16 Hunden är på marken, röken går inte neråt.
Omöjligt att mina hundar får i sig någon rök, i alla fall när jag röker.
edit: syftar då på promenader, annars röker jag utan hunden.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ett välvårdat intryck ger:
Korta klor, extra välvårdat om de hålls så korta att det inte klapprar i marken när hunden går.
Glansig päls, tyder på frisk hund.
Bra hull, extra plus för välmusklade hundar.
Vårdad päls. Vad det innebär beror på hundras.
Hel (och gärna hyfsat ren;)) utrustning med bra passform.
Sedan är alltid pigga ögon och ett fint samspel trevligt, men har ju själv en hund som blir oerhört stressad i vissa situationer (spårvagn och folksamlingar t.ex.) och då kan skaka, krypa längst marken och ge ett hemskt intryck. Där hoppas jag att folk ser att jag i alla fall är lugn, trygg och "aktiv" som hundförare… och att hunden i övrigt är välvårdad.
Ett ovårdat intryck ger:
- Långa klor.
- Magra eller feta hundar, feta hundar är betydligt värre. Har förståelse för att en del hundar magrar under löp och sådär, så det reagerar jag inte alls lika starkt på.
- Matt, livlös päls.
- Illasittande, trasig utrustning.
- Människor som har noll koll på sina hundar, där hunden springer flera meter framför eller bakom i flexikoppel (eller lösa) och ägaren bevisligen inte har koll på hunden för fem öre utan går och lever i sin egen lilla värld. Ser ofta såna småhundar i stan, tyvärr, där hunden sicksackar omkring med en (mobilsnackande) matte eller husse i flexikoppeländen som skiter totalt i vad hunden gör eller var den befinner sig.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Idag så jag en kvinna med en cavalier king charles spaniel som var vit och brun och hunden var grå av smuts ändå upp på ryggen,det var inte fräscht alls 😕
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Skitiga hundar bryr jag mig ärligt talat inte om, om man nu inte träffar på hunden gång på gång och den är smutsig i pälsen. Min jack russell älskar gyttjebad och det var inte jätte kul att gå hem genom samhället (mitt i centrum) när han hade gjort detta. Folk undrade nog varför min hund alltid var skitig 😛
Men hundar med välvårdad päls (ej tovig och så) kortklippta klor, fräscha tänder, rena ögon, sund kroppsform och så vidare ger ett välvårdat intryck hos mig.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#23 Den hunden jag såg var torr och alldeles grå överallt, men ser jag en blöt och smutsig bryr jag mej inte för att den kanske har varit och badat eller nått 🙂
#8 Din kommentar om koppel gjorde min dag, tack 🌺
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Min hund är en riktig lortgris, hon ser inte alltid så välvårdad ut och själv tyckt ibland när jag åker kommunalt att det ser ut som att jag inte tar hand om henne. Fast det är ingenting jag bryr mig om, hellre låta hunden få rulla runt och smutsa ner sig under dagen än hålla henne i kort koppel för rädsla vad andra ska tycka. Är ingen dömande person av mig, man vet aldrig personens omständigheter eller varför hunden tex är överdrivet mager som min hunds mormor var innan hon fick somna in eller och en hund jag passar har långa klor men själv känt på klorna och tittat och dom är inte så långa som jag själv trodde. Min hund har säkert dagar då hon ser ovårdad ut, irriterad i ögonen över något, selen så smutsig att den inte är svart längre och ser stressad ut. Det enkla svaret till det kan helt enkelt vara att vi varit ute och badat, hon rullar sig överallt som vanligt sen var vi tvungna att åka buss hem som hon inte riktigt gillar. Nästa dag kan pälsen skina i solen, hon visar sina vita tänder samtidigt som vi båda glatt skuttar på ängar tillsammans. Vill inte att andra dömer mig så dömer inte dom :)
Håller med #8 att det kan vara sjukt störigt med folk som har allmänt fula koppel,halsband eller liknande på sin hund. Så även söndriga och slitna saker.
Är man van rökare kan man göra allt när man röker ;)
Killen på bilden brukar få beröm för att han ser "så välskött ut".
Och eftersom han går under min skötsel så tycker jag han är så välskött han ska vara :)

Folk som har på tok för stora koppel är också störande:-P
Välmusklade hundar gillar jag att se. Det visar att man har lagt ner tid på sin hund. Feta hundar reagerar jag på. Jag kan vara snabb att dömma där. Ibland kan det ju ha medicinska orsaker men oftast beror det på sk "furmommys" som överröser sina hundar med onyttig mat och tror att det är kärlek. Nej kärlek är att vara mån om sin hund vikt så att inte leder och hjärta drabbas och hundens liv förkortas. Fina tänder och kortklippta klor ger ett välvårdat intryck. Jag är allergisk mot långa klor. Långa klor har inte bara lätt för att brytas av och orsaka smärta utan kan också leda till att hunden snedbelastar sina tassar.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Ärligt så brukar jag inte lägga så mycket tid på att stirra på andras hundar och se om hunden varken är finklippt, välmusklad eller vilken utrustning hunden har.
Nej, jag tror inte ens jag noterar andras hundar, har nog med mina egna.🙂
Hundar som ser friska ut, glansig päls, bra skick. Klippta klor antar jag.
Om hundar är lite skitiga, typ "vi har varit ute och röjt i leran och skitat ner sig" bryr mig inte alls. Mina hundar kan va dränkt i lera när vi varit ute och de har arbetat. Såklart tas det om hand när vi kommer hem men ändå. Tycker hellre det är lite trevligt att se en skitig border collie, det betyder troligen att den används till det som den ska.
Oklippta hundar bryr mig inte heller så länge hunden inte är tovig eller ovårdad så den far illa. Har själv en icke pudelklippt pudel.
Ett hem utan en hund är inget hem
#20 Förlåt för att jag är OT nu, men om jag inte har helt fel så är barn också rätt korta och de påverkas väldigt mycket av passiv rökning. Så varför skulle inte en hund göra det?
Välvårdat intryck är för mig bra hull på hunden (varken för mycket eller för lite), fin päls och bra kontakt med husse/matte
Ett mindre välvårdat intryck tycker jag är över/underviktig hund och tovig och torr päls. Är även rätt fördomsfull mot folk med flexikoppel då jag inte har bra erfarenhet av det (=ingen koll på hunden)
jag har två hundar av samma ras. Dock så är den ena förstor för sin ras plus lite övervikt som vi kämpar med 4-5 års tid, han har på sina framtassar purpan långt ut så de går aldrig att klippa dom så dom ser jätte korta ut. Dock är han ren och fin med perfekta tänder. Vovve nr 2 är smärt, fina klor och fina tänder. Så de måste ju vara jobbigt för folk att jag har en av varje då. Fast de är väl klart att jag favoriserar väl den ena då. Usch för fördomar. Man vet aldrig bakomliggande orsaker. Tänk på de!
#33 Övervikt är extremt vanligt hos hundar. Det är inte konstigt att människor reagerar då det inte alls är hälsosamt på något sätt. Och naturligtvis finns det undantag där det handlar om medicinska orsaker till problemet. Men oftast handlar det om människor som göder sina hundar och tror att det är bra.
/Lova
Ny blogg!
#36 nej, visst är de verkligen inte bra! Lika lite fördelar för en hund som för en människa. Många överviktiga hundar är just övervikt på grund av att dom matas fel. Men de är sällan någon gör de för att vara elak. Handlar oftast om okunskap. (Ibland idioti) när jag skaffa hund läste jag på om rasen, vad den kräver för stimulans, träning, vilka egenskaper den besitter osv. Men jag hade ingen aning om tex vad 1 skiva ost motsvarade för en liten hund osv. Folk tänker ofta äsch, en ostbit mer eller mindre har ju aldrig skadat. Nu är inte min hund överviktig på grund av sin kost eller för att han inte får rätt motion. Utan han har medicinsk fel som upptäcktes när han var 4år. Jag har fått höra hur fet min hund är, att jag inte borde få ha hund, att jag dödar honom osv. De är jäkligt ledsamt att höra när de ända man vill är att han ska må bra. Detta får jag kastat in 1 gång i veckan minst. På grund av äckliga fördomar. Nu vet jag att han mår bra, vi är hos veterinären regelbundet och han är en glad vovve. Men detta är ändå ett känsligt ämne för mig, för jag har en överviktig hund och jag möter folks oförskämdheter.
#37 Du har helt rätt i det du säger och jag håller med. Jag förstår precis, har också fått höra en del om mina hundar och att jag är hemsk som stödjer dålig avel(jag har en mops och en mopsmix) trots att båda mina är omplaceringar och jag har inget med aveln att göra.. Människor är bra på att peka finger även om de inte vet hur det ligger till egentligen. Det jag ville säga är att det inte är märkligt att folk reagerar på överviktiga hundar eftersom det oftast handlar om att människor helt enkelt inte bryr sig/eller vad det nu kan vara. Det är stor skillnad på att veta om problemet och försöka åtgärda det än att inte bry sig om det :)
/Lova
Ny blogg!
#37 förstår helt vad du menar efter att ha kämpat mot Cushings syndrom med min hund. När en hund har Cushings syndrom får de ofta sämre päls och blir väldigt svullna. Jag förstod att folk inte förstod att han såg ut så pågrund av sin sjukdom så jag undvek absolut att ta med honom till vissa ställen för att slippa att folk dömde oss. Han såg säkert vanvårdar ut i mångas ögon men han var ju långt ifrån, han var uppassad med mycket dyr medicin och regelbunden veterinärvård, varannan vecka. Ja mer omhändertagen hund kan man nästan inte hitta. Tyvärr ser ju inte folk det.
Ett hem utan en hund är inget hem
Min hund går i flexi koppel :( Men jag kan inte använda normalt för att 1. Jag har ont i fot/knä redan ett år.. 2. Pga. Det har det varit omöjligt att träna "extra nätt" promenad utan att jag själv plågas av det 3. Jag kan njuta av promenaderna nu 4. Möte med människor är enklare då han klarar av att ta distans med hjälp av flexi pga. Sin skygghet (vi övar ofta möten) Hans klor är inte i det bästa skick men jag kan inte klippa kort pga. Att Pulpan är så nära :( Han är som ett benrangel efter jaktsäsongen men får äta nästan hur mycket han vill nu på "sommar lovet" :) Ville bara skriva av mig…
Kul med så många svar! Vill flika in att oftast beror lång pulpa på att man klippt för sällan. Det går att få ner dom genom att klippa ofta, hålla klorna korta och gå längre promenader så att pulpan får en chans att dra sig tillbaka :-) men har pulpan väl blivit lång tar det ett bra tag att få ner den, men det är inte omöjligt.
I have no sympathy for people without empathy