Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 740 ggr
Nerdysiamese
6

okej avel?

Jag har i stort sett noll koll på hundar, men jag är ganska insatt när det gäller katter.
Men jag blev lite fundersam för ett tag sedan när min mamma glatt visade bilder på blandrasvalpar efter min mosters renrasiga cockerspanielhane, i kattvärlden så är en av de värsta sätten att svika en uppfödares förtroende att avla huskatter på en raskatt från den uppfödaren, men hur är det egentligen med hundar, är det lika känsligt där eller är blandraser generellt mer accepterat när det kommer till hund?

bara lite allmänna funderingar när man har svårt att sova ;p

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Mischa
9

Ja, det är ungefär lika känsligt. Hundsverige har dock inte haft samma problematik som kattsidan tidigare med en tillgång på djur (huskatter) i överflöd, men det ändras…

≧◔◡◔≦

Em_
7

Några personer har frågat mig om jag vill para mina hanar med deras tikar av en annan eller blandade raser. Jag har svarat "absolut inte", men om jag skulle gått med på det och uppfödare och annat rasfolk fått reda på det skulle jag antagligen bli utfryst omgående.

russin
9

Jag skulle bli skogstokig om jag sålde en valp, som sedan gick i blandrasavel - men tyvärr är en såld valp såld och uppfödaren har ju inget att säga till om då. Dock skulle den personen för alltid vara portad för hundköp hos mig.

Taxelina1
11

Varför förstöra en renras…? En olycka kan lätt hända men det är mycket sällan det inte går att rätta till den innan det är försent. Det finns en myt som säger att blandras är friskare, men det stämmer inte. Så den orsaken finns inte när man medvetet avlar på renras.

Hälsning från en stor djurvänCool

Nerdysiamese
7

Hm, misstänkte det.

Förstår inte varför man skulle svika sin uppfödare så, i mitt kattägandeskap har iaf en god relation till uppfödaren varit ovärdeligt och inget jag någonsin skulle göra något för att skada!
så viktigt kan det väl inte vara med att just ens egna djur får söta små avkommor =/

Sedan tänker jag att det ligger så mycket arbete, tid och kärlek bakom avel så jag tycker att det borde vara en självklarhet konsultera uppfödaren innan man ens börjar fundera på att börja sprida dennes linjer härs och tvärs eller påbörja avel själv, men uppenbarligen är det inte självklart för alla..

Medarbetare på Datorspel I Fokus