Hur andra hanterar er hund
Jag var med om en grej igår som jag inte vet riktigt hur jag ska förhålla mig till. En grundsten i min hunduppfostring är att min hund aldrig ska behöva vara rädd för mig.
Igår var jag på en kurs som anordnades av en lokal SKK-klubb. Den ledes av en barsk tant, och när hon inte var nöjd med hur min hund gick så tog hon kopplet, gick iväg med hunden medan hon ryckte och drog i kopplet, ibland så att hunden under en kort stund inte hade nån tass i marken. Överhuvudtaget var hon väldigt fysisk och gapade och gick på. Och då stretade hunden naturligtvis emot ännu mer.
Så hanterar inte jag min hund. Jag har velat använda positiva metoder och försöka förbättra kommunikationen. Jag kan garantera att om jag betedde mig så här hemma skulle folk stanna och glo.
Jag funderade i natt på om jag skulle ha bett henne sluta, eller om det var "normal" hundhantering och det är jag som är mesig.
Jag hade blivit rätt ut förbannad på om någon gjorde så med min hund utan mitt tillstånd.
-
Jag hade aldrig accepterat det, jag hade sagt ifrån direkt. Sånt är inte acceptabelt!
Alla tränar olika, och blir ju förvirrande för hunden om en tränar den på ett sätt och en annan på ett annat sätt. Och hennes sätt anser jag verkligen inte är bra hundträning, sedan bestämmer ju du hur du vill att din hund ska gå i koppel liksom.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mesig tycker jag inte att det låter som att du är. Men du hanterar din hund på ett helt annorlunda sätt än vad denna kvinna gjorde, och det är inte okej av henne att göra så utan din tillåtelse (om ens då?). Som föregående skriver så hade jag också blivit förbannad!
Du har all rätt att bli förbannad på henne. Man tar inte någon annans hund och hanterar den som man själv vill. Om hon vill visa någon metod för dig ska hon gå igenom den med dig muntligt och sedan låta dig försöka, dvs om du är med på det.
Att lyfta en hund i kopplet (i halsen) är inte ens tillåtet på sin egen hund. Alla tränar olika, javisst, och alla får använda den metod man själv vill på sin hund, men att utöva djurmisshandel är inte tillåtet vare sig man kallar det hundträning eller inte. Vi får hoppas att din hund inte skadade nacken av behandlingen!
Jag tycker att du ska höra av dig till klubben och säga att du vill hoppa av kursen, berätta varför och att du vill ha pengarna tillbaka för de tillfällen som är kvar. Du behöver inte prata med just den kvinnan utan prata med någon klubbansvarig. Om de inte är tillmötesgående tycker jag att du ska vända dig till SKK.
Om man går på en kurs så är det kanske inte så konstigt om kursledaren utgår från att man vill lära sig dennes sätt?
Sen har man självklart all rätt i världen att avbryta och ta avstånd från det sättet oavsett om det är en kursledare eller ej. Och man kan tycka att ledaren bör ha pratat med ägaren om vad hon ska göra. Utan att ha sett nåt är det svårt att veta om ledaren skulle visa och trodde att du hade ett hum om vad som skulle ske, eller om hon bara kom fram, slet hunden ur handen på dig och skenade iväg..? Det känns som att det kan vara ett missförstånd helt enkelt.
Tycker inte att du är mesig utifrån det du skriver, och om detta är den träning som kursen visar så är det kanske inget för dig? Du tränar din hund så som du anser rätt. Om det funkar för er så finns ingen anledning till andra metoder.
Själv kan jag tänka mig att dra iväg med en hund vid vissa omständigheter - INTE rycka men helt enkelt gå och förvänta mig att den följer med oavsett om den gör så eller inte. Handlar väl mest om ofokuserade, uppstressade hundar som vid en sådan hastig promenad ganska snabbt får upp fokus på ledaren igen.. men det är inget jag personligen ser som en träningsmetod utan mer som ett sätt att hantera ett tydligt problem och få tillbaka fokus (speciellt om hunden tex är helt fokuserad på och sliter i kopplet mot en katt/annan hund/människa). Det känns kanske inte precis som att det var det hon gjorde dock, utan att det mer var en basic träning och så ska det gå till. "Hunden ska alltid med, punkt."?
Som träning till ''fot'' föredrar jag ''stanna och vänta in'' metoden där hunden själv får komma på att om den är på rätt plats så kommer vi framåt. Med beröm osv förståss.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det där hände mins schäfer med, men på sbk-klubb… Hon tyckte att en hund som min skulle inte ta illa åt av att bli strypt och knäad när hon skäller…
Nu har jag fått öva mycket på hennes osäkerhet runt andra hundar och skulle aldrig låta någon göra så igen, men jag förstår att de är svårt att våga säga emot. Jag gjorde inte det, men jag var 13 år, vi var nyblivna hundägare och trodde på henne som hade tränat hund läänge…
Hon lärde oss visa bra saker, men de var ju den delen där hon gjorde som hänt dig med… hoppa av kursen tycker jag! Jag jobbar än med min hunds osäkerhet och man ska inte behöva få sin hund att göra saker genomvåld.
Man kan tvinga hunden till lydnad, men inte samarbeta.

Som instruktör har i alla fall jag lärt mig att om man som instruktör är man en ganska dålig sådan om man måste låna en kursdeltagares hund och visa på den, man ska kunna med ord förklara hur man vill att hundföraren ska agera med sin hund.
Det är något som ska undvikas, att låna någons hund, ofta när man som instruktör lånar en hund så brukar det gå mycket bättre än med föraren, vilket bara ger föraren ett onödigt dåligt självförtroende. Det är liksom ofta lätt att visa något med någon annans hund, man har själv gjort grejen flera hundra gånger och hunden blir ofta lite osäker ihop med en ny människa och "skärper sig".
Att förklara för någon annan hur den personen kan arbeta ihop med sin hund så att den personen förstår, det är inte så lätt, det är mer av en konstform. =)
Med det sagt så har det ändå hänt om jag har frågat en kurselev om jag får visa med personens hund om jag inte har en egen hund att till exempel visa en särskild övning med, eller om mina hundar kan övningen för bra för att det ska gå att visa med dem. Men som sagt, jag ber om lov, och känner mig som en extra dålig instruktör som inte klarar att förklara utan att låna in en hund.
Nu kanske mitt inlägg var lite "goddag yxskaft", men men… ;)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Hade aldrig tillåtit att någon skulle hantera min hund på det sättet. Det är absolut inte nödvändigt och jag hade tagit kopplet ur handen på henne och gått därifrån.
Ta ett snack med instruktören? Denne kan ju inte veta vart du står i "metodfrågan" och toleransnivå om du inte är tydlig med detta. Vem vet, instruktören kanske rent av ber om ursäkt för sitt agerande. Personligen hade jag aldrig lämnat över kopplet till en instruktör då dessa ska vara så pass duktiga och pedagogiska att de ska klara av att handleda sina elever genom alla de olika situationer som kan uppstå, men det är alltid lätt att vara efterklok.
Jag hade aldrig accepterat den behandlingen. Prata med instruktören och säg hur du vill ha det! Om det inte passar henne så byt instruktör!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Nu var detta en endagskurs så jag har ingen möjlighet att gå tillbaka och säga ifrån. Till saken hör att den där damen är en (särskilt enligt henne själv) auktoritet i hundvärlden. Det skulle ha känts väldigt kymigt att börja ifrågasätta.
drar du i kopplet är det ju klart att hunden också dra. trodde alla hundtränarna kunde det. trodde det var något av det första man lärde sig inom hund… kopplet är egentligen till för säkerhet, inte för att visa hunden hur den ska göra genom att dra och rycka. det hjälper inte! man måste visa hunden vad det är man menar.
nej, tror inte ens Satan själv skulle tillåta att någon gjorde så med hans hundar(om han hade några)! inte bokstavligen då men..
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#11 Klart som korvspad att du kan gå tillbaka och ta ett snack med instruktören även om det bara var en endagarskurs. Du köpte en produkt (kursen) och är inte nöjd - det bör säljaren (instruktören) bli varse. Exempel; skulle du fortsätta köra med en nyköpt bil som visade sig vara sämre än utlovat? Att någon utnämnt sig själv eller måhända en klick andra till nån slags superinstruktör gör inte per automatik att så faktiskt är fallet. Men! Om ingen törs stå upp för sig och sin sak (dvs att du är missnöjd) och faktiskt komma med (konstruktiv) kritik - då är det inte svårt att sitta kvar på sin höga häst och slå sig på bröstet.

Jag skulle bli riktigt förbannad, ingen skulle någonsin få behandla mina hundar på det sättet. Då skulle jag kräva pengarna tillbaka och åka därifrån för det är så fel på så många grunder. Oavsett om du betalar för en kurs så innebär inte det att du måste följa dennes träningsmetod till punkt och pricka, alla tränar vi våra hundar olika och om du känner dig bekväm med att ifrågasätta denna instruktör så tycker jag du ska göra det, men förstår också om du inte vill det. Är det en duktig instruktör så ska den också förstå att alla tränar vi olika och att hundar är individer som behöver tränas olika.
……..
Jag blir arg bara jag läser detta! Visst har alla sina egna metoder och jag korrigerar med hjälp av kopplet men inte f*n drar jag i kopplet, speciellt inte så att tassarna inte rör marken. Jag tycker också det ska vara positiv träning men med små enkla korrigeringar som t.ex. rycka lite lätt i kopplet.
http://thinisens.blogg.se
Jag skulle bli fly förbannad och aldrig acceptera att en annan människa, oavsett instruktör eller inte, skulle göra ett försökt till att hantera min hund på det sätt som du beskriver! Om jag var du skulle jag definitivt höra av mig till klubben och meddela vad jag tyckte om denna instruktör!
Oavsett vad man tränar för sport så måste en instruktör kunna acceptera att alla förare tränar med sin hund enligt olika principer/metoder och anpassa sig efter det, sen att denna tycker att ett visst sätt fungerar bäst så innebär inte det att alla vill använda sig av metoden!!
Jag hade inte blivit glad. Jag har själv haft en väldigt skör hund och hade någon gjort så med min gamla jack russel så hade det kostat oss många många timmar för att bygga upp honom igen. Det är omöjligt för en instruktör på en en-dagars kurs att veta hur min hund reagerar på tuff behandling. Själv går jag på kurs för att lära mig något, att rycka, dra känns inte vidare proffsigt.
Ett hem utan en hund är inget hem
jag håller med dig ts, att den behandlingen inte var rätt, speciellt när du själv kände på dig det. samtidigt förstår jag att det var svårt att säga till. även om det känns självklart nu var det antagligen inte det just då, du var säkert chockad och visste inte vad du skulle göra. har själv varit med om folk som gett mig fel "tips" och dragit iväg med min hund trots att jag sagt att jag vill sköta situationen. jag kommer i framtiden vara mer hård mot dessa människor som försöker köra över mig på det viset, men det är sannerligen inte så lätt tyvärr, då de tror att de "hjälper".
Åh jag har inte läst hela tråden. Vill bara svara på #0.
Jag va med om ungefär samma sak. Fast jag lämnade inte ifrån mig min hund.
Hade personen tagit hunden ändå, så hade jag kopplat den människan och släpat runt på den en stund. (Inspiration ala filip och fredrik sista avsnittet)