Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 8698 ggr
Ellenfyrkant
0

Bästa modell på sele

Vilka olika modeller på selar föredrar ni, varför? och till vilka ändamål?

Mvh Ellenfyrkant

russin
2

Puppia-modell (finns flera märket såsom Puppy Angel mfl som är av samma typ) är den typ av sele jag tycker sitter bäst på mindre hundar. Dock blir dom lätt blöta vid taskigt väder.

Annars är det Y-sele som gäller här vis t ex spårande.

Lathundarna
0

Vanlig promenad - Y-sele (inget som stör frambensrörelserna eller trycker på ryggen).

Skogsfys - Y-sele (inget som stör frambensrörelserna eller trycker på ryggen).

Spår - kenjansele (stark hund, inget som stör frambensrörelserna, inget som stör nosen i backen, upplever större kontroll för föraren).

jollycox
0

Vi har tre olika selar.

Nomesele när dom ska dra tex åker skidor, cyklar, sparkar. För att det är en dragsele.
Y-sele vid cykelturer/skidåkning för dom hundar som inte drar då, ibland på promenader. För att den sitter bra och inte hindrar rörelserna.
Sele(vet ej vad modellen heter) när dom spårar. För att vi inte vill ha y-sele till spår också.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

TjockaBerta
0

Den ena hunden har en y-sele och den andra något som hette vadderad sele, helt enkelt.

Y-selen satt inte bra på honom då han har ett bröstben som sticker fram och då hamnar selen fel. Gissa om vi provade många selar innan jag förstod varför de inte passade.

Tyvärr får den hunden med Y-sele en enorm kraft att dra med selen så nu får vi öva lite mera på att gå fint igen. Glad

>>>Malum domesticum<<<

[Zipzee]
0

Använder Y-sele vid cykel- och joggingturer. Det är den enda selen som passar bra till hans kroppsform.

Ellenfyrkant
0

Vilka typer av hundar har ni som bara kan använda en modell?

Mvh Ellenfyrkant

htt
0

Använder Y-sele, har faktiskt inte prövat en "vanlig" sele som går rakt över bogen.

[DvärghamsternArvid]
0

Tror ni att denna selen är ngt att ha, eller att det bara är billigt ''skit'' ? Selen ska isåfall annvändas till vanliga promenader.

(Har igen hund, men ska eventuellt skaffa en liten : D)

Selen --------> http://www.tradera.com/hund-koppel-med-sele-justerbar-minskar-belastning-pa-hund-auktion_161602_155680127

Ellenfyrkant
0

Ser ut som en kaninsele typ. Är det bara för promenad med en hund som inte drar är det nog inga problem. Har man inget särskilt behov är ju huvudsaken att ha ett koppel säkert förankrat i hunden.

Mvh Ellenfyrkant

joheck
0

Har en y-sele till min pojk. Anledningen är att det va den som passa bäst inne på butiken. Använder den vid längre promenader och utevistelser då jag vet att han kommer vara kopplad större delen av tiden.

Tiken har ännu ingen sele men det ska införskaffas. Lär gå efter passform där med.

[Honesta Amore]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag såg att ni sackade selar så jag har en fråga. Jag behöver en slit stark sele som inte sliter på pälsen eller skaver i armhålan. Den ska inte lägga någon tyngd runt hals. Jag ska cykla med hunden så den behöver vara drag tålig. Vilken sele passar bäst in på denna beskrivning?? Jag har letat runt men inga av sidorna jag har besökt har gett mig ett rakt svar. Tack på förhand :)

Gullan_J
0

Y-sele tycker jag är den bästa modellen på sele, om man nu inte vill ha vanligt halsband. Vid promenad så skulle jag ha använt Y-sele om jag använde sele. Vid skogspromenad går hundarna lös. Vid drag är ju självklart nomesele att föredra vid drag. Vid spårning har hundarna en spårsele på sig, likaså vid annat bruksarbete.

-Bättre ökänd än okänd

Fenix_Chicci
0

Har en Trixe Husky som jag tycker är superbra. Sitter bra, mjuk och bred. http://djurmaxi.se/hundsele-husky-p-7433.html?cPath=1_30_532
Det är den enda y-selen jag hittat som inte sitter för högt så den trycker på halsen. 

Sen har jag också en vanlig H-sele som är bra att ha på sommaren om det är varmt då huskyn kan bli lite för varm då. Den tycker jag har lite smala remmar men sitter bra vid halsen osv. 

Andra Y-selar än den jag har eller D-sele sitter värdelöst på henne.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[TeamGolden]
0

Använder bara k9 sele och vgw på min hund. K9 selen - vid spår, träning och promenader hemma i skog och mark. Vgw selen - när vi går koppelpromenader och där det är mycket folk och om vi åker i kollektivtrafiken :)

lillvilda
0

För promenader har vi Hurtta selarna. Jag gillar båda modellerna. Vi har Y selen på våra större hundar. Speciellt på mellanhunden för hon kryper gärna ur sina selar. Sen till lillpudeln har vi en H-sele. Sitter som gjutet på honom.

För skidåkning har vi ruffwears omnijoring system.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

JamieBlue
0

Generellt föredrar jag y-selar. Vi har Hurttas y-sele när vi viltspårar. 

Vi har även en vgw-sele men den används mest när hundvakten ska gå ut med hunden. I och med att koppelfästet sitter framtill får han inte lika mycket kraft om han gör något hopp eller ryck.

Lilllens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar selen hon har på bilden, men det gör tyvärr inte hunden, haha. Gillar den för att den är mjuk och sitter så bra. Används till promenader.

vallhund
0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.