Tips?-Svamp i örat?
Min valps öra har sett ut såhär sedan 3dagar tbx, väldigt rött, varmt och med mer brunt? vax i. Dock inte överdrivet men om man jämför med de andra örat som inte har något alls så är de en del…
Jag misstänker svamp men går detta att bota på egen hand eller är veterinären enda alternativet?
Har klippt bort håret som är framför örat just för att det ska luftas mer, rengör med ljummet vatten, bakteriedödande tvål (sån man har till människor när piercingar läker, alltså ¨snäll¨ då den används i helt öppna ¨sår¨) och torkar sedan av det så att det inte är fuktigt.
Vad kan jag göra?
På bilden är de örat som är infekterat precis rengjort, tänkte inte på att jag skulle ta kort innan… Det andra örat är det som är som vanligt.
Må gott!!
Nathalie & Lego
Jag skulle ta honom/henne till veterinären. Det finns annat än svamp som kan irritera öron (bakterier och annat) och då är det nog bäst att få klart för sig vad det är. Kliar han/hon mycket i örat?
Tass Josephine
Nej han kliar inte överdrivet mkt men jag märker ju att han tycker de e obehagligt. Sen skakar han mer på huvudet och kliar efter vi har tvättat de men antar att de e för att man vart där och pillat.
Må gott!!
Nathalie & Lego
Ett varmt och rött öra behöver kollas av veterinär.
Så öronrens är inget att prova innan?
Må gott!!
Nathalie & Lego
Veterinär, min hund hade nästan lika, öroninflammation OCH svamp. Men det var inte alls lika rött dock, men vi fick örondroppar och öronrens.
På bilden är de rödare än de brukar då vi precis gjort rent de. Blir såklart irriterat när man är där och pillar.
Men får ringa veterinären imorgon o hoppas på att dom har några kvällstider.
Må gott!!
Nathalie & Lego
Nu uttalar jag mig säkerligen "fel" igen, men öronrens kan motverka den tänkta effekten genom att minimera den effekten flimmerhåren har att föra ut vaxet ur örat och en veterinär måste ju också kolla att trumhinnan är ok.
Dessutom är det preparat vet ger Terracortril med Polymyxin B på recept om det är detta prep. vet anser att din hund ska ha.
Om det är en svampinfektion riskerar den att bli långtidsbehandlad vare sig man ger Pevisone eller Canesten, då svampsporer har en tendens att finnas kvar i huden flera veckor efter att svampinfektionen tycks ha gett med sig. Svampinfektioner yttrar sig ofta med brunaktigt och illaluktande vax, mer brunt än vanligt gult vax.
Det jag tycker är konstigt är att det inte luktar något alls…
Men de blir ett veterinärbesök för säkerhetsskull, ville bara kolla om de fanns nåt jag kunde göra själv.
Må gott!!
Nathalie & Lego
Svamp tyder ofta på att kroppen är sur och då behöver man tillföra mer kalcium. Svamp yttrar sig i att hud och päls blir roströd.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Pälsen va inte färgad innan jag klippte… Får fråga veterinären, vill inte tillföra eller ta bort något jag inte är hundra över.
Må gott!!
Nathalie & Lego
Sen, rent generellt har hundar med hängöron oftare svampinfektioner eftersom öronen luftas sämre än hundar med upprättstående öron. I förebyggande syfte , innan det blir ngn infektion kan man rycka överdrivet växande hår ur hörselgången för att lufta öronen.
Naturlig kalcium är svår att överdosera då överskottet kommer ut med avföringen. Ger man alldeles för mycket så blir det ju förstoppning så ska man ge får man börja med en lägre dos och kolla bajset.
Jag och många andra har med gott resultat behandlat svamp med kalcium (Standardt Kalk plus brukar rekommenderas). Veterinär kommer bara att behandla symptomen och inte orsaken. Men absolut kan du höra med veterinär så du är säker på att det är svamp.
Kan också bero på för mycket eller fel typ av protein eller att hunden inte tål spannmål tex.
Öronrens några dagar. Hjälper inte det, veterinär. Som ev skriver ut en betnovat omgång.
Veterinärer behandlar oftast orsaken inte symptomen. Med Calcium förebygger du, men det behandlar inte orsaken till symptomen.
Nu börjar de gå över till foder. Kan då tala om att han äter VoH valpfoder och får ibland kycklingvingar och revben vid sidan av. Har inte hår i öronen så som vissa raser har (han är en aussie) men har klippt bort håret som var ¨framför¨ öronen för att de skulle luftas lättare, har gjort detta även på de friska örat för att de inte ska bli likadant.
Kan svamp bero på mkt fukt? Han har badat en del de sista och även vart ute och lekt på ängen som vart ganska blöt…
Bada behöver han ju inte få göra så ofta nu men kan inte hoppa över att gå för att de regnar…
Hur allvarligt är de? Veterinär imorgon eller prova öronrens som #13 nämnde några dagar innan och se om de lägger sig?
Må gott!!
Nathalie & Lego
Ja, det kan det. Svamp trivs jättebra i en varm och fuktig miljö, som örat är. Man får vara försiktig även när hunden badas och se till att det inte kommer in vattten så gott det går.
Ger du några tillskott till färskfodret? Många färskfoder är lite låga i vitaminhalt och eftersom VoH är baserat på kyckling så kan det bli för dåligt av vissa vitaminer/mineraler. Valpar har dessutom i regel svårt att smälta och ta upp kalcium från hela ben så det skulle jag mest se som berikning. Kan annars rekommendera att ge halv dos Standardt Start Mix.
Jag skulle väntat några dagar, håll öronen rena och torra och se om det ger med sig. Om han inte är jättepåverkad förstås.
Är lite svårt när han badar i havet måste jag säga, kan inte stoppa bomull i öronen på honom precis men kan tänka på att ta med handduk o kunna torka ur som när han badat klart!
Må gott!!
Nathalie & Lego
Enl. mig inte urakut, men koll inom ngn vecka.
Tillägg: Om det är en svampinfektion ger den INTE med sig av sig självt.
Det bästa är väl att komma in till veterinär så snart du kan egentligen, då öroninflammationer sägs vara smärtsamma.
Surolan örondroppar har min hund även fått en gång. Dödar bakterier, svamp, har en inflammationsdämpande effekt.
http://www.veterinaren.nu/hund/sjukdomar/oronen/oroninflammation-hund
http://www.universitetsdjursjukhuset.se/sv/smadjurskliniken/rad-om-sjukdomar/oroninflammation/