Grått färskfoder?
Köpte nyligen fodax och har tidigare provat VoH. Färgen är inte att jämföra! VoH är rött som typ rå köttfärs. Fodax är grått med röda inslag. Fodax innehåller under 10% spannmål, förstår att det påverkar färgen. Men vad gör annars köttet grått, någon som vet varför det är så grått? Det måste ju vara färskt när det blir nedfryst i fabriken. :S är det dåligt att ge grått färskfoder? Har googlat och det verkar som att så gott som alla har erfarenhet av att 1 kgs förpackningarna är röda och blodiga. Hur kan det skilja sig så mycket mellan 1kgx20 och 0,5kgx30?
Mvh Ellenfyrkant
Kött kan bli grått om det står framme en stund. Jag har fodax och det är då så rött och fint…

Köper du i 12,5 kg eller 20 kg? Alla påsar jag såg på 12,5 kg var gråa.
Mvh Ellenfyrkant
Om det är fisk i kan det vara grått. Vet inte vad fodax har för innehåll men när vi gett mush med lax har det haft en gråaktig färg. :)
Jag tror inte maten är dålig. Har hört från vänner som köpt fodret att Fodax och något annat märke.. kan ha varit Bravo, ser grått och tråkigt ut i jämförelse med VoH
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Allt beror på vad för köttslag som är i. Vom är grå och likaså fiskrens brukar bli grått. Lamm är väldigt rött och kyckling just rosa och nötkött rött 🙂
Blandar man ditten och datten så kan det bli skumma färger. Spannmål gör att färgen bleknar än mer.
#5 - det beror helt på vilken Bravo man köper. Har flera sorter i frysen och vissa är nästan klarröda (lamm), vissa är gråröda (nötkött + vom) och vissa helt grå (vom).
Fick nyss reda på av Calle att det tillsätts blod också i deras foder om det kan vara något :)
Nordic spannmålsfri brukar vara grått utåt och rött inne om det har varit i kylskåpet någon dag eller två! Luktar dock helt friskt så har inte tänkt så mycket på det… De ska ju vara nöt, varför blir det då grått…?🤔
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.