Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 540 ggr
Ixectrona
0

Hund attackerade spädbarn i barnvagn

Jag är förvånad att ingen tagit upp det här än, så jag gör det väl då.

http://www.kuriren.nu/nyheter/hund-attackerade-och-bet-spadbarn-7545361.aspx
http://www.allehanda.se/angermanland/harnosand/hund-bet-och-slet-spadbarn-ur-vagn
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18630687.ab
http://www.expressen.se/nyheter/tindra-10-manader-attackerades-av-hund/

En sak jag tycker är underlig, är att jag först fick höra det som att det var en renrasig Presa Canario, andra säger "mastiffkorsning", och alla tidningarna säger antingen "amstaff" eller "kamphund".

Nu vill jag inte färga tråden med mina åsikter för mycket, men jag tror nog att om en hund av den kalibern verkligen ville göra skada, så skulle ungen inte kommit undan med ett sår på ena låret. Och - mannen som gick med hunden (inte ägaren) - var påtänd. Låter det här som en aggressiv hund som bör avlivas omgående?

Lojs
4

Vad som ska hända med hunden tycker jag mentaltestet ska avgöra. Sedan känns det som att ägaren kanske inte är så lämplig för hunden i vilket fall, så om hunden klarar mentaltestet så kanske den borde få byta till ett annat hem.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Juel70]
2

Hemskt tycker jag, så ska inte en hund bete sig helt enkelt. Vissa raser har enklare för att "spåra ur" än andra.

drika
1

den borde genomgå mentaltest och hälsotester så man kan hitta förklaring till varför den gjorde så finns det inget skäl tycker jag de är bäst att låta den somna in, farligt med såna djur!

Hälsningar

Fredrika

CelsiusT
6

Nu har jag bara läst aftonbladets och kurirens historia och vinkel av det hela.

Jag kan inte av texten att döma anse att hunden gjort något konstigt alls. Vad är det som talar om för en hund att den inte får hoppa upp i en vagn och bita tag i barnet (som hunden antagligen uppfattar som "något som kanske rör sig/låter"). Det enda i detta är att det är otroligt läskigt att det hände, och mamman måste vara otroligt chockad, kan inte föreställa mig vad hemskt det skulle vara, fruktansvärt. En sådan sak som bara inte får hända. Men är det hundens fel? Låter inte alls så på beskrivningen. Är den hundens ansvar att se till att det inte händer? Absolut inte, det är hundägaren/föraren och mamman som har ansvar (båda två anser jag då hundägaren har ansvar för sin hund och dess agerande och mamman för risken med att låta en främmande hund komma fram till vagnen). 

Sen kan det ju hända att hunden hade en helt annan attityd när man väl står där med den så att man bedömer att det är något fel i huvudet på hunden. Absolut, men av texten att döma låter det inte som något konstigt ur en hunds perspektiv. 

Jag ogillar detta att vi lägger skuld på hundar för saker som är helt naturliga och möjliga att dom kan ske och som ligger i människornas ansvar, bara för att hunden gör saker som chockar oss. Flickan fick en skråma, tro sjutton det när hon blir sliten ur vagnen av en hundkäft. Men hade hunden varit ute efter att faktiskt skada så hade det inte stoppat där, eller ens gått att stoppa där. Om hunden nu hade velat skada så är det inte med ont uppsåt, det är fortfarande en hund som råkar få tag i ett vad den tror är ett byte. En helt naturlig händelse. Om än en händelse som inte får ske - på människornas ansvar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Majskiii
1

Hmpf… 25årig man… Amstaff… Vissa personer ska bara ha hund för att imponera se tuffa ut och det där var antagligen ett sådant fall. Man undrar ju hur mycket hänsyn hunden fått. Alla människor bör inte få ha hund.

anaprincess
1

Hade det varit min bebis som blev utsatt för det här så hade jag haft ihjäl hunden direkt på plats! Det är ett under att barnet överlevde och "bara" fick det djupa såren på benet.

[Forest]
1

Jag anser att den som äger eller hade med sig hunden bär ansvaret, därmed hoppas jag att ägaren/killen får straff efter detta. Hunden det återstår att se jag vet flera yngre personer som är bra ägare så säger inget om rasen eller personens ålder.