Borde han få följa med och springa?
Hej!
Jag har en golden blandis på 9 år som älskar att vara ute och röra på sig. Dock har han blivit lite stel i höfterna så här på äldre dar. Jag springer 5km två ggr i veckan (kupperad skogsterräng) och han vill hemskt gärna följa med. Om han inte får det blir han alldelles utom sig och gnäller något fruktansvärt. Känns grymt…
Men jag tycker det verkar som att han blir lite stelare efter denna ansträngning. Vad tycker ni? Borde han få följa med och vara lycklig eller bör jag tänka på hans fysiska hälsa???
Har han varit med hittills? Har han kondition och muskler för den typen av träning?
Om hunden börjar bli stel så hade jag gett typ glucosamin eller något för att se om lederna hänger med lite bättre. Det vore ju kul om det gick att lösa. Men allt beror på omständigheterna.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Håller med #1 , finns även blåläppadmussla som gar gett bra effekt på hundar med stela leder, det kostar en slant, men är värt det !
Skogsterräng är bra för lederna då de "dämpar" stötarna, asfalt och grus är mindre bra.
Min äldre hund är också stel i lederna men veterinären sa att jag gärna fick gå i skogsterräng så länge man märker att hunden inte blir överbelastad :)
Rådfråga veterinär ? Det kostar ju inget 🙂
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Bygg upp muskler ordentligt innan, kanske får träningsvärk? Simning är väldigt skonsamt då de inte belastar leder. Värm upp o ner ordentligt, stretcha o om du kan så kanske han kan få följa med 3km o så springer du 2till innan eller efter? Rådfråga veterinär, gärna några st, de flesta har olika synpunkter på allt…:)
Må gott!!
Nathalie & Lego
Först och främst tycker jag att hunden ska få en ordentlig undersökning, så man vet varför den blir stel efter 5 km jogging/löprunda - för det är liksom ingen stor ansträngning för en hund.
När man vet var problemet sitter och varför hunden blir stel, kan man gå vidare. Kanske har hunden fått början till artros och kanske behöver både få en tids inflammationshämmande och tillskott för lederna. Innan man vet vad det är och var problemet sitter så är det svårt att råda.