Bolla foderfrågan med mig!
Hej!
Jag funderar på torrfoder till min snart 1-åriga Dansk-Svenska Gårdshund. Han får färskfoder (VoH med lax) till kvällen, men jag vill gärna att han får torrfoder till frukost, det för att underlätta när vi reser så att man smidigt kan byta till torrfodret under en liten period bara.
Mina krav är att det ska vara så lite spannmål som möjligt.
Gärna svensktillverkat, eller i alla fall inte ett foder som skeppats runt hela jordklotet, och då går ju visas foder bort. Utan konstiga ingredienser såsom blåbär, alger, musslor och exotiska linfrön (lite ironiskt, men ni fattar poängen)
Kan rucka lite på mina krav, men det är ungefär så jag vill ha det.
Då återstår typ Standardt. Jag har gett Standardt till vår tidigare hund och var jättenöjd- men jag tycker att bitarna är lite väl stora!
Nu äter vår kille Royal Canin Mini Junior till frukost, det är väl ingen höjdare direkt men det var det han åt hos uppfödaren och har funkat bra på det så jag har behållt det. Men nu fyller han snart 1 år och jag vill då gå över till vuxenfoder.
Någon som har några tips?
Ett stort plus är om det finns på typ Animail eller liknande så man kan beställa hem! :)
om du kan tänka dig ett foder som skeppats en bit, Ziwi Peak.
-

Standardt Vild har ju iallafall små kulor:)
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Det blir nog svårt att uppfylla samtliga krav. Vill du inte köra Standardt får du nog acceptera att fodreta har rest en bra bit för att komma hit, eller att det innehåller spannmål. Taste of the wild är ett bra holistiskt torrfoder, men det kommer från USA.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Jag gav standardt till min ena hund. O eftersom han saknar en del tänder så krossa jag fodret genom att lägga de i en plastpåse och slog två gånger på bänken. Då blev de i småbitar så han kunde äta lättare :).
Hemsida: Nivinas kaniner
Jag gav standardt till min ena hund. O eftersom han saknar en del tänder så krossa jag fodret genom att lägga de i en plastpåse och slog två gånger på bänken. Då blev de i småbitar så han kunde äta lättare :).
Hemsida: Nivinas kaniner
4-kg påsarna av Kingsmoors foder har mindre bitar. Kingsmoor är ett danskt foder med livsmedelskvalitet på råvarorna och ISO-certifierade råvaror dvs spårbara. animail.se har 4-kg påsar t ex ett foder här:
http://animail.se/kingsmoor-pure-hund-lamm-4-kg.html
Upphettade linfrön i så små doser som i hundfoder är inget att oroa sig för. Linfrön tillsätts för omega-3 skull och det klarar upphettning bättre än omega-3 från fiskolja. De örter som finns ger naturliga vitaminer och mineraler och är bra för matsmältning och njurar.
Jag skulle inte välja ett foder med ris och speciellt inte till en liten hund som äter mer i förhållande till sin vikt. Att äta ris varje dag är inte säkert för människor på lång sikt och barn under 6 år ska inte alls dricka risdrycker skriver svenska livsmedelsverket. Det finns arsenik i allt ris. Parboiled ris innehöll mer arsenik än annat vitt ris i FDA:s senaste test.
Det finns ett foder som heter Easybarf (det är torkat trots namnet) som tillverkas i Danmark. Osäker på om man bör blötlägga fodret dock.
http://www.hundmat.com/helfoder-meat-biscuit/51
Magnussons meat & biscuit är ju svenskt och KRAV märkt, vilket är ju bra både för slaktdjuren och miljön. Men de har också spannmål… Grahamsmjöl som andra ingridiensen, nyttigt mjöl dock om det hjälper något, brukar ha det i pannkakor 😃
Om jag ska vara ärlig ser standart bäst ut, prova krossa det? Eller som någon har sagt, prova standart vilt 🙂 Dock lite mycket ris…
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Om du inte vill ha de långa resevägarna dvs four friends, Ziwi peak, taste of wild t ex, finns det lite olika svensk tillverkade foder, magnussons är som tidigare skrivit både svenskt och krav märkt och jo visst lite spannmål är det i men jag väljer hellre lite spannmål än att konsumera jorden för onödiga saker när det finns svenska foder :)
Vet att det finns andra bra svenska foder har bara helt tappat namnen på dem nu, kan försöka leta :)
Är ni säkra på att allt i Magnussons är är kravmärkt? Jag vet att Änglamark hade ett kravmärkt foder förut men det var tydligen bara den vegetabiliska delen som var krav, dvs inte köttet.
Jag är inte så bra på att läsa innehållsförteckningen på torrfoder men är det inte väldigt lite kött i det fodret? Det står ju "Produkter av animaliskt ursprung 44% (färskt nöt- och fläskkött)". Detta innebär väl att det är inräknat i färsk form, innan allt vatten försvunnit? Kött i sig innehåller 60-70% vatten.Procentsatsen kött i den färdiga, torra produkten borde vara betydligt lägre än 44%. Med andra ord är det mest skit i Magnussons.
Om jag nu tolkat det rätt. :P
#11 förmodligen bara det vegetabiliska, framgår inte så bra på hemsidan, man får nog mejla och fråga dem om man tänkt börja med det!
Tycker det är mest skit i nästan alla torrfoder, gav henne bara ett till alternativ då det är svenskt tillverkat + miljövänligare än de flesta, vilket var vad hon ville ha tips på bland annat 👍 Finns inte så jätte mycket bra innehållsmässigt att välja mellan om man inte vill importera tyvärr…
44% är inte mycket alls nej, hade varit bättre om det var något runt 80%… Plus mjöl och skit, hade inte gett min egen hund det, men som sagt bara ett till alternativ de kan kolla igenom 🙂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Olivers har spannmålsfria foder och man kan välja storlek på kulorna small, medium eller large så det ska passa alla hundar.
Det är ett danskt foderföretag, och man kan beställa och få leverans hem till dörren.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det finns några brittiska spannmålsfria foder som är värda att kika på:
Simpsons har livsmedelskvalitet på råvarorna och fodret är ISO-certifierat dvs råvarorna är spårbara. Bra pris dessutom. Det finns från 439 kr för 12 kg eller ännu lägre om man köper två säckar. Storleken på kulorna vet jag inte:
http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/simpsons_premium_sensitive
Applaws (brittiskt foder) har spannmålsfria foder för små- och mellanstora raser.
http://www.hemfoder.se/applaws-dog-small-medium-breed-lamb-2-kg/
Carrier är det enda spannmålsfria svensktillverkade fodret. Storleken på kulorna vet jag ej. Det finns både lamm och kyckling i spannmålsfritt:
Bara en liten inflikare sådär av personligt intresse. Visst måste man kunna ge torrfoder på en resa även om hundarna barfar eller äter färskfoder i vanliga fall? Vi ska ut och vandra i sommar och då kommer torrfoder vara ett måste, men de äter bara rått nu. Men vet man i tid att man ska resa kan man väl fasa över då?
#15 Eller konserverad mat. Bozita robur har spannmålsfri burkmat som man kan ta med sig på vandringar, Mjau's kattmat funkar nog lika bra :)
-
#16 Just det ja, konserver! Mjaus kattmat är ju tillagad men våra hundar har ju faktiskt fått den någon gång förut och funkade med det, det hade jag helt glömt bort! Tack! :D
#17 Låter onödigt att bära med sig extra vikt i form avvatten på fjället. Mitt tips är att istället köpa frystorkad hundmat, då har du hög energi och låg vikt.
Eukanuba, kommer från holland och din hund kommer aldrig att ha haft så fin päls eller så vita tänder :D
Mina hundar älskar det och är dom finaste å friskaste i hela värmland!
två vuxna blandrashundar på 3.5 respektive 23 kg. Dom käkar samma storlek, just nu small/medium. dom är ovala ca 5 x 8 mm. finns bara small och dom är pyttekulor på kanske 3-4 mm
Finns på animail.
baserat på torkat kött. innehåller oljor, vitaminer, minaraler och fibrer.
ledande märke som funnits sedan 1967.
Go for it!

Tänk på att även om foderföretaget är tex danskt, så kan ingredienserna i fodret ha fraktats långt.
Hjortköttet i standardt kommer tex från Nea Zealand (de är ju duktiga o uppger allt iaf).
Personligen tycker jag standardt är det som uppfyller det du är ute efter bäst. Har själv valt standardt och har väl ungefär samma tankar o krav som du. Kulornas storlek ser jag dock inte som något problem, inte ens till min plutt på 4 kg.
#20 Det enda foder med 100 % svenska råvaror är Magnussons. Standardt har råvaror från Nya Zeeland (hjortköttet) och riset kommer antingen från Sydeuropa eller Afrika (Egypten) Lammet kommer från Norge.
Jag ser ingen skillnad om råvarorna kommer långt ifrån eller om fodret i sin helhet tillverkas i ett annat land.
Jag skulle inte välja ett foder med ris eftersom ris inte är bra för människor att äta för ofta. Hundar äter sitt foder 2 gånger per dag. Människor som åt ris 2 ggr/dag hade 70 % förhöjd nivå arsenik i urinen. Arsenik ger olika slags cancer, främst hudcancer. Hundar dör oftast av cancer och hudcancer är den vanligaste cancern hos hundar.
Det har kommit många nya spannmålsfria foder på marknaden. Spannmålsfritt är den nya trenden efter det stora larmet om arsenik i ris som kom 2012.
#21 Det enda torrfodret som är helt svenskt menar du? Det fonns ju färskfoder som är gjort på svensks råvaror. Färsk hundmat tenderar till att vara betydligt mer lokalt än vad torrfoder är.

#21 det beror ju lite på varför man väljer svenskt… Men nä jag ser inte heller nån skillnad på om råvarorna kommer långväga eller hela fodret. Det är transporten jag vill undvika främst & då ur miljöperspektiv.
Angående ämnen, tungmetaller och annat som hittas i våra råvaror så spelar det ju egentligen ingen roll VAD det är man väljer att äta. Äter man en o samma råvara o i stor utsträckning (framförallt om den kommer från samma plats jämt) så är det ganska så troligt att man får förhöjda halter av något ämne man inte vill ha i sig… Svenskt spannmål är ju inte direkt giftfritt det heller tyvärr. Bäst är att äta varierat helt enkelt.
Sen skulle jag nog vilja påstå att spannmålsfritt har varit "trendigt" betydligt längre än sen 2012. ;) Mina hundar åt spannmålsfritt torrfoder för iaf 5 år sen, men sen vi började ge färskfoder som huvudfoder o mest vill ha torrfodret som komplement så känns standardt som bästa alternativet ur de perspektiv som JAG tycker är viktiga iaf.
Jag skulle nog faktiskt kört på färskfoder på heltid och vid dom tillfällen man ska ut på resa antingen ta med sig konserver (gör jag så länge jag har bilen med mig), köpa på plats går också många gånger (beror ju på vad man har för förvaringsmöjligheter på plats, i somras skulle jag till andra sidan sverige, många timmar på tåget och det klarar inte färskfodret så jättebra så vi köpte helt enkelt när vi kom fram), eller köpa riktig mat (i helgen var jag iväg och glömde bara ta med mig hundmat, där vi bodde hade vi ju tillgång till kyl så vi åkte till citygross och handlade lite kött helt enkelt). Ska man ut på vandring och bära maten hade jag helt klart valt frystorkad hundmat tex från Fodax.
Jag vet inte, men när man börjar härva i det här med torrfoder så är ju det ena värre än det andra. Men såklart gör man som man själv känner. Hade jag haft behov av att ge torrfoder på resa ibland så hade jag gett 50/50-blandning i några dagar innan vi ska åka bara, aldrig låtit min hund gå på torrfoder dagligen året om för att vi åker mycket under delar av året. Men det är ju mina tankar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Nu kommer jag rekommendera ett foder som egentligen inte uppfyller dina krav på många sätt men vill man ha ett vettigt foder så tycker jag ändå det ska nämnas.
http://orijen.se/dog-food/dry-dog-food/adult-dog-dry/
Fodret tillverkas i i Alberta, Kanada. Så det reser en bit men då är istället produkterna i från deras närområde. Fodret har vunnit många priser. Finns som färskfoder för att ge ex hemma, frystorkat för alla äventyr och torrfoder för när det känns som mest bekvämt.
Innehåller bär, fast istället inte så mycket annat knas.
Jag tycker det är värt att kolla på.
Just nu kör jag mina på james wellbeloved men när jag byter foder till mina så ska det bli till det här!
Ett hem utan en hund är inget hem
#25 Håller med dig. Champion Petfoods är tillverkaren av både Orijen och Acana. Båda är köttrika torrfoder, men det är mest kött i Orijen. Orijen har bara spannmålsfria sorter medan Acana har både spannmålsfria sorter och de med lite spannmål i form av havre. Om man vill ha medelhöga proteinvärden passar Acana bättre än Orijen, som har höga nivåer av protein. Deras foder får toppbetyg på alla de foderbedömningssiter jag sett. T ex den här välbesökta siten:
http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/acana-dog-food-dry/
#21 Ja, torrfoder förstås menar jag. Magnussons är det enda torrfodret med 100 % svenska råvaror.
Torrfodret AlgGuttens har enbart svenskt kött, men algerna kommer från Island. Jag tror att övriga råvaror också är svenska i AlgGuttens, men jag är lite tveksam när det gäller majsen. Det är ett billigare torrfoder än Magnussons.
Ett annat torrfoder till väldigt bra pris och med svenska och europeiska råvaror är Mästers Jakt. Det finns hos animail.se, men man kan hitta betydligt bättre pris i jaktbutiker. Magnussons har bättre pris hos Ica Maxi, Coop och City Gross än hos animail.se
Acana har bättre pris hos zooplus.se än hos animail och hemfoder.
Alla färskfoder har svenska råvaror vad jag vet förutom Vom og Hundemat som är norskt.
#23 Om du ser på försäljningen av spannmålsfritt så ökade det våldsamt under 2013 främst i USA, men det ökar enormt i Europa just nu. Sidan http://www.petfoodindustry.com hade det som nyhet ganska nyligen. Du måste bli medlem för att kunna läsa artiklarna på sidan.
#26 Orijen har inte mest kött i vad jag vet. De väger in det färkst och därmed är det 70% mindre kött än vad det står då färskt kött innehåller till 70% vatten.
-
#26 Orijen Regional Red har 16 animaliska råvaror placerade först bland råvarorna; blandat några färska och några torkade. Det är svårslaget. Proteinhalten är 38 % och med tanke på de 16 första råvarorna visar det att det är mycket kött i det. Vet du något annat foder med mer kött i?
De svenska normala vuxenfodren (torrfodren) ligger oftast mellan 20 - 24 % protein och det är inte särskilt köttrikt om det är det man vill ha. Inte ens de torrfoder som är för arbetande hundar och ligger på 28-30 % protein är särskilt köttrika jämfört med Orijen. En del av proteinet är dessutom vegetabiliskt så man får dra av några procent för att få summan av det animaliska proteinet. Om det finns vegetabiliska produkter som slutar på …"protein" så är det extra hög andel vegetabiliskt protein i fodret. Många kända märkesfoder har det.
#28 Jag vet många som har mer kött i sig än det. Mush, vom og hundemat, Ziwi Peak. Orijen har mycket krimskrams som är onödigt, samma med acana och taste of the wild.
-
#29 Men du kan väl ändå inte jämföra färskfoders köttprocent med torrfoder. (mush å voh)
#30 "Vet du något annat foder med mer kött i?" Svarade på frågan, och så vitt jag vet är Mush och VoH lika mycket foder som Doggy och Orijen :)
-
#28 Fast även Orijen innehåller en del vegetabiliskt protein i och med att det innehåller baljväxter - kollade på just Regional Red och där var det röda linser, kikärter, gröna ärter och gröna linser. Därmed inte sagt att det inte är ett köttrikt foder men de första 8 listade köttråvarorna anges i färsk form. Det gör det tyvärr svårt att jämföra rakt av med ett foder som i huvudsak använder torkad köttråvara.
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
Standardt har väl inte så stora kulor - inte så stora att inte en DSG kan äta dom 🙂 om den inte är tandlös då förståss 😉
Själva använder vi Four Friends som belöningsgodis och även om vi åker bort och det inte fungerar med förvaring för färskfoder. Mina hundar har inga som helst problem att gå direkt över på det torrfodret. Tillverkare är Lupusfoder. Finns tyvärr väldigt lite info om vart det tillverkas, men det är alltså en svensk grossistfirma som tillverkar Four Friends (vet inte varför dom inte gör mer reklam för just den biten). Nu ger jag personligen inget som har fisk i, men vet att det är norskodlad lax i den sorten som det är just lax i.
Varianten Four Friends Sensi High med anka har små bitar och är den som mina gillar bäst.
Här finns bild på storleken på kulorna på den varianten (finns på alla varianter om du söker på animails sida. http://animail.se/four-friends-hund-sensitive-high-12kg.html