Vi köpte vgw-valpselen (kommer inte ihåg vad den heter) till våra hundar som ett test för att vi ville köpa den billigare varianten innan vi la massa pengar på den dyra, med vaddering och bredare band. De sitter jättedåligt! Det går inte att ställa in dem så att de passar ordentligt på kroppen så de åker hit och dit. Det är inte så att de är för stora för vi provade en storlek mindre och de gick inte på. De har bara dålig passform. Så jag vet inte om det beror på att det är den enklare varianten eller om alla är så, bäst är nog att prova selarna i butik. Våra hundar brydde sig i alla fall bara om dem i början, sen började de dra i alla fall. Vi måste träna dem i att gå fint på samma sätt oavsett typ av sele, så vgw-selen underlättade inte.
Jag tycker selen sitter helt ok men inte lika bra som Hurtta-selen som vi har.
Själva selen i sig fick inte vår hund att gå bättre (utom första tiden) men vi är ändå nöjda med den då den underlättar när andra personer än vi själva ska gå ut med hunden. Personer som inte är lika vana att hantera en 33-kgs energisk hane :) Om han får för sig att göra något plötsligt skutt eller ryck framåt så blir kraften inte lika stor som i en vanlig sele, tycker jag och de.
okej . finns det ''gåfintsele'' i hurrta serien också? elr finns de något annat märke ni kan rekkomendera? :)
VGW selen sitter olika på olika hundar. De med stor bringa/bog brukar på bandet under magen vid armbågarna och det kan störa både hud och rörelser. De med liten bringa/bog brukar selen istället glida runt på, alltså dålig effekt eftersom man trots allt lagt ut lite pengar på en sån sele. Hundar med hög manke kan få skav av knäppet på ryggen. Selen kräver alltså sin hund. Min hund sitter selen perfekt på (Parson Russell) men efter ett tag lärde hon sig att komma undan "ur balans"-effekten genom att gå böjd i kroppen, som en ostkrok. Innan har jag rekommenderat selen men nu vete tusen! Jag tror nog hellre att det är värt att träna med vanligt halsband att gå fint i kopplet på klassiskt vis än att lägga ut stora pengar på en sele som kanske inte ens sitter tillräckligt bra för att ge effekt.

Gillar Amoken selet mycket mer.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
#5 Nu har jag varken VGW-selen eller Amoken-selen. Vill köpa en sele iallafall som man kan knäppa framtill men jag tycker nog att Amoken (efter att ha googlat) ser mycket bättre ut och är bättre planerad med tanke på spännet på sidan istället för uppe på manken.
Tack för att du tipsade!
Medarbetare på Hundar.ifokus

Passformen på VGW selen är usel för våra hundar är usel, den sitter inte bra och slaver under armhålorna. Men den fyller en funktion som jag tycker är bra.

Jag har en WYDWL-sele som är liknande men enklare. Den funkar kanonbra :)
golf.ifokus.se
Har ett VGW som bara ligger och skräpar. Rätt storlek men passar inte min hund så bra, trycker en del över skuldrorna ovanpå när han går med huvudet uppe och det gillar jag inte, är rädd för skador.
Tråkigt att ha slösat pengar på det.
Är dock inte alls förtjust i sele på promenader annars heller (använder bara i drag/bruks), han drar inte så farligt heller för den delen då träning funkat bäst än hjälpmedel, men han kan få sina ryck. Men jag tänkte om VGW sele funkar så kan det vara bra att ha om någon hundvakt ska ta hand om honom, men så blir det ju inte.
Han kan även dra ganska bra i VGW selet, det är även ryckigt att gå med. Dvs kopplet rycker till när han är längst ut, han drar inte med ja lite jobbigt blir det om han är just på gränsen att sträcka kopplet.
Skaffade WGV-selen till min herre för ett tag sedan och då upplevde jag att den hjälpte till på promenaderna, han drog mindre och blev betydligt mycket lugnare. Då kunde jag starkt rekommendera selen.
Nu efter ett halvår drar han väldigt mycket i selen, dock inte lika mycket som han kan göra i en vanlig. Den sitter ibland förskräckligt på honom, spec framtill. Han har lång päls och det sliter bort en del fram på bröstet när han drar som värst (när vi går med andra hundar).
I dagens läge skulle jag inte rekommendera den. Dock enbart i början kanske. Men det är ingen långvarig lösning. Nu använder jag den enbart när andra ska gå en promenad med pojken eller när jag inte orkar bry mig om att han drar. Det enda positiva som selen har gjort inverkan på är att han är lite lugnare vare sig ha har selen på sig eller inte. Klassisk koppel träning är det bästa.
#5 Hur använder du din amoken sele? Jag har en till min kille men selen sitter ju en liten bit ifrån armhålan så jag kan inte använda den som VGW sele då den bara glider runt 😕 Har provat att spänna in den ännu mer men det blir inte direkt bättre..
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka