Hund med jaktanlag + andra djur ?
Hur fungerar det egentligen att ha hund med anlag för jakt tillsammans med andra djur ?
Tänker framförallt på katt och kanin :)
Katt borde ju gå bra tycker jag men hur går det med kaniner som skuttar lösa i huset ?
Hundar brukar generellt sett vara duktiga på att göra skillnad på djur ute och djur inne. Min hund blir t.ex. heltokig när han ser en kanin eller katt ute och vill gärna dra efter om jag inte säger ifrån, men vågar inte ens titta på samma djur (samma individer till och med!) när de är inomhus. Lägger sig ner, smackar/slickar sig om läpparna, lägger öronen bakåt i typisk "jag är snäll"-min och gör allt för att undvika ögonkontakt med djuret i fråga. Han har till och med haft en kanin som hoppat upp på ryggen på honom, då gjorde han inte heller något.
Men sedan finns det såklart individer som inte förstår skillnaden, där det kan bli problem.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag har visserligen vallhundsras, men dom är ändå till för att även hålla skadedjur borta från ägorna. Kan säga att en kanin skulle inte leva många minuter hemma hos mig om ena damen kom åt en 🤐 Hon är även ganska het på katter och tolererade knappt ens den katt hon var uppväxt med. Nå nej, alla hundar gör inte skillnad på hemmadjur och främmande djur 🙂
Min andra av samma ras gillar katter (eller gillade hemmakatten), men en kanin skulle nog säkert råka illa ut här hemma även med henne.

#2 Vad tråkigt att höra …Lancashire Heeler är nämligen en av raserna vi sneglar lite på. För visst är det en Heeler på din bild ? :)
Har egentligen bestämt oss för Welsh Corgi men tittar ändå lite på andra raser då det inte verkar helt lätt att hitta uppfödare som ska ha valpar när det passar in för vår del…
Förutom Lancashire heeler tittar vi lite på Västgöta spets och även lite ¨på Jack Russel.
Grannens jakthund har tagit en av deras kaniner och vill gärna springa fram och attackera buren med mina råttor här hemma, min kanin hade inte överlevt länge med honom förmodligen…
Detta är då en Jack Russel. De har försökt med att låta han växa upp med kaniner och katter men han kan tydligen inte komma över sin starka jaktinstinkt.
Om ni vill ha en lös kanin så finns det ju många hundar som passar lite bättre för situationen än en jakthund… Om ni inte tänker jaga med hunden förstås, men om inte så kan du köra spår med andra raser också, behöver inte vara en jakthund 😃
Vi har sheltie (vallhundsras) här hemma och han rör ej kaninen, katterna, hönsen eller råttorna när de springer fritt, både inomhus och utomhus! Ni kanske ska kolla efter raser som har mindre jaktinstinkt i sig? Alla hundar har det, men vissa har det mer än andra 🙂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Min JRT kunde dra efter katten inne om den sprang, gick den lugnt så var det inget problem.
Mindre djur som fåglar, groddjur och gnagare hade hon ihjäl om hon fick chansen.
≧◔◡◔≦

# Jo jag vet . Vi har egentligen tidigare uteslutit raser med stark jaktinstinkt när vi letade efter den perfekta rasen för vår familj :)
Men så blev jag ändå lite förtjust i Jack Russel. Verkar vara en pigg kvick hund som skulle passa oss för övrigt men tyvärr är det ju en jakthund…
Sheltie har för mkt päls för min smak tyvärr , annars hade den rasen också passat oss.
Men det blir förhoppningsvis en Corgi :)
Min tik som har Spaniel, Drever och Basset i sig låter bli djuren inomhus. Innekaninen kan hon pussa på ibland men inte mer.
Är det kaniner i hagarna ute springer hon längs staketet och vill mer än gärna in.
Kanin i koppel på promenad är som att ha en annan hund med sig, inte värst intressant.
Katten är hon bästis med och de både leker och sover ihop, inget jaga.
Har jag mössen utanför buren ser det ut som man håller en bit väldigt god mat eller leksak.
Finkarna vi har hemma flyger utanför buren från morgon till kväll vissa dagar, och hon kollar gärna men bryr sig inte om att ta dom, även om de kan flyga nära henne ibland :p
Vilda djur som fåglar och rådjur vill hon väldigt gärna sätta efter ;)
Alltid när det kommer hem ett nytt djur är det väldigt intressant, men efter ett par veckor släpper det och hon bryr sig nästan inte om djuret alls :)
Vår stövare går ihop helt ok med våra katter :) Man måste dock påminna honom att man inte får springa efter katterna eller leka hårt. :) Det endaste "problemet" vi har är att hans tuggben är heliga :P Mn då ser vi bara till att katterna har sysselsätning medan hunden får tugga ^^
Vår welsh corgi cardigan gick fint ihop med katterna. Han kunde vara lite hård i leken ibland men det var mera storleksskillnad än jakt/vall instinkt.
Min JRT tog död på vår ena undulat. Vi försökte verkligen att få henne att låta bli fåglarna men det var omöjligt. Visa av den händelsen gav vi bort den andra fågeln, det skulle inte funka. Det är inte roligt att se sin tama fågel i hundens mun så bara stjärtfjädrarna sticker ut.
#2 - jo det är lancashire heeler jag har. Rasen är duktig rått-och kaninjägare så det är nog väldigt individuellt vilka som fungerar ihop med smådjur eller inte. inte man kan veta när man köper en valp tyvärr.
Jag vet en som har heeler och möss och det fungerar bra, men det är nog inte alla individer som skulle klara det😉 Katter har många som har heeler, men en del är hårdhänta med dom (vallar rejält). Min ena gillar som sagt katter, men den andra tycker att dom inte har existensberättigande…
Vår Jämthund hade aldrig några problem med djuren, vi jagade väldigt mycket med henne och hon var väldigt inbiten i jakt - vilket jämtarna ska och brukar vara.
Hade då både katter, kaniner och höns på gården + kaninungar.
Aldrig några som helst problem vare sig det var inne eller ute hon träffade de, hon tog snarare hand om dom. Tvättade och så, lekte med de gjorde hon också. Speciellt katterna, kaninerna var hon jätte försiktig med och speciellt ungarna.
Dock så ville hon jaga farfars katter ibland, hon såg alltså skillnad på gårdens (familjens) djur och andras djur. Vilket jag tror många gör.
Sker introduceringen rätt och man lär hunden att de här och de här får du inte jaga, då finner jag inga som helst problem. Alla hundar har jaktinstinkter så det spelar egentligen ingen roll vad för hund du skaffar, de kan ändå ge sig efter djuren.
Det är upp till dig som ägare att se till att det går rätt till, inte hunden.
#12: Du har aldrig haft en JRT va?
Det är faktiskt väldigt individuellt hur olika hundar klarar av andra djur. Jag har en Siberian husky som klarar av och är snäll mot alla djur han träffar, är nästan 200% säker att han inte ens skulle skada ett vilt smådjur medans min förra Sibbe tog död på alla djur till slut även de han växt upp med i hemmet men oftast går dom flesta hundar ihop med andra djur om de växer upp med dom och man har kunskap och introducerar djuren rätt men även då kan det gå fel när hunden blivit gammal nog att jaga så man måste vara redo att separera dom vid minsta jakt beteende för att undvika risker för dödsfall eller skador och ge både hund och andra djuret områden att vara ifred på.
Det är även en risk då hundar oavsett storlek kan skada djuret vid lek.
*Edit det beror även otroligt mycket på det andra djuret om det är ok att samleva med en hund eller ej så det gäller att vara vaksam åt båda hållen då ett annat djur som inte trivs med hund inte mår bra och oftast slutar det inte bra heller om inte båda har mentaliteten att co existera ihop under samma tak. Av egen erfarenhet är det betydligt lättare att få två olika rovdjur att acceptera varandra än gnagare/hardjur/whatever + rovdjur men det är enbart vad Jag märkt med mina djur så det behöver inte alls stämma i andra fall.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Min kompis hade hennes foderhund (vorsteh) lös tillsammas med sin dvärgvädur utan problem.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

#15 Har en kompis som har vorsteh, har haft ihjäl flera katter och hönor.. Nuförtiden funkar hon med hemmets katt men fåglar går inte att ha i närheten.. Vår beagle funkar bra med katten, fåglar verkar vara värre men vi har å andra sidan inga tama såna. Kaniner.. högst tveksamt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Uppvuxen med jakthundar och flertalet katter, det har gått fint. Vi har även haft smådjur men dom har ju inte varit lösa på samma sätt tillsammans!
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Jag tänker att det kan bero på ras/jaktras också.
Upplever inte att det är samma problematik med ex. doftorienterade jaktraser som ex. de visuellt orienterade.
En terrier har ju liksom hela spektrat av jaktbeteenden och är som rasgrupp som ofta är avlade för "närkamp" eller för att mer eller mindre avsluta jakten själv.
Sedan kommer det ju alltid att hamna på en individuell nivå.
#16 Intressant att du nämner det, vorsteh har ju lite rykte om sig att vara just kattdödare.
≧◔◡◔≦

Tack för alla svar.
Det verkar vara högst individuellt men känns nog onödigt att utmana ödet genom att köpa en hund av jaktras.
Trodde nog att katterna skulle klara sig fint och bli kompis med i princip vilken hundras som helst - mest orolig för kaninerna som är vana att skutta lösa på ovanvåningen varje dag .
Men fy vad hemskt att läsa om era andra små djur och tom katter som fallit offer för vovven i familjen…..

#18 Har hört att vorsthar tränades (hetsades?) med katt i bur på något sätt och att det är därför dom vanligtvis inte funkar med katter.
#20 I vilket syfte?
≧◔◡◔≦

Hade mina kaniner i kompostgaller på gården en sommar och dom blev rivna av grannens katt (upptäckte detta när jag inifrån huset höra ena kaninen skrika). När jag senare pratade med grannbarnet sa dom att dom hade en kanin och att katten gick fint ihop med den.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Har en cirneco och han fungerar fint m hemmets katt (även på utsidan vet han att det är vår familj, även om katten är innekatt o vi bara stöter på henne när hon rymt eller vi är vid sommarstugan). Han visar inte heller några tendenser till att vilja jaga våra degus (som dock är i bur - skulle inte lita på honom m dem lösa i rummet tillsammans). Ute tar han dock sork, näbbmöss o annat smått blixtsnabbt.
Jag tror att det mesta går att lära en hund, framförallt om man tar hunden som valp och introducerar de andra som familjemedlemmar och inte enbart "förbjudet".
Jag har 2 vallhundsblandraser och de går väldigt bra med alla djur. Skulle inte får för sig att bita varken kanin, katt, höns eller kycklingar. Vår gamla Terriern vi hade förut gick däremot inte alls ihop med gårdens smådjur.
Ett hem utan en hund är inget hem

#21 Kommer inte riktigt ihåg. Tror dom lärdes att "göra slut" på bytet själv eller för att väcka jaktlusten. Det är vad jag har hört. Hur sant det är vet jag inte men det skulle inte förvåna mig med tanke på att just den rasen är svår att ha tillsammans med katter. Det är ju inget man gör numera men sånt finns ju kvar i hundarna länge.
#13 Nej, det har jag inte då rasen inte faller mig i smaken alls.
Dock har jag flera bekanta som både har och har haft den rasen och inte heller någon av de har haft några problem med hunden/hundarna och de övriga djuren så förstår inte riktigt var du vill komma med din kommentar.
#26: Vart jag vill komma? Jo, att det inte är riktigt samma grej med JRT som med många andra hundar. De är snabba, impulsiva, skarpa och har stor jaktlust och har tagits fram bl.a. för att döda skadedjur som råttor. Har ni sett en JRT som släpps lös i en byggnad som invaderats av råttor? Råttorna har inte en chans. Min JRT t.ex. beter sig exakt som en jagande katt när hon ser torra löv som virvlar ute, rörelserna väcker jaktinstinkten och hon "jagar" dem.
Så att ha en JRT tillsammans med smådjur är ingen bra idé. Tro mig.
#27 Det vet jag om, men ändå har inte mina bekanta några problem med deras JRT och smådjur? Som en annan skrev så är det ju självklart individuellt, men jag tror också att inlärning av gränser samt introducering har en hel del vikt. Man bör inte stirra sig blind på rasen, om man säger så.
EDIT:
Bör kanske tillägga att jag faktiskt vet om en JRT som inte alls fungerar med smådjur, den var hos en släkting som hade kaniner. Dennes mormor kom på besök med dennes JRT, min släkting hade sin kanin inne och blev överraskad av JRT´n. Resulterade dessvärre i att kaninen inte överlevde då JRT satte efter direkt och högg tag i den.
Så jag är väl medveten om att sådant sker, det gör det hos de allra flesta raser. Men detta är en av flera JRT, de övriga har det inte varit problem med.
Men som sagt, man bör inte stirra sig blind på rasen.
#27: Ja, vad vet jag, jag har bara haft den här rasen i 13 år…
#29 Jag säger inte att du inte vet något och har heller inte påstått det, men jag vet om flera som fungerar utmärkt och bara en där det inte alls fungerade. Det är min erfarenhet.
Jag bör ju få delge mina erfarenheter med likväl som du, eller hur?
Jag tror det handlar lite om uppfostran, vad är född att jaga och hunden som individ. Vi har en dvärghamster och en Tax. Tax ska jaga kanin, räv, hare, rådjur och grävling. (Säkert andra roliga saker med). Vi har inte en enda gång haft problem med att hunden ens har nära hamstern. Han har fått lära sig det från dag ett med ett bestämt nej. Sen har vi utökat "kontakten" så nu kan jag sitta med hamstern i soffan (i handen) och hunden på golvet. Katter går bra. Han vill mest leka men har blivit uppfostrad av mina föräldrars katt :). Men springer efter en katt ute vill han efter. Lite orolig för grannens kaniner som ibland springer lösa hos oss jag tror det går förutsatt att man har stenhård koll varje gång och absolut inte klandrar hunden om något skulle hända. Sen tror jag inte dom ska leka ihop. Vi har haft hamster som absolut förvjudet område. Inte presenterat eller något. Han kan sitta och titta på hamstern i sin bur men håller alltid respektfullt avstånd
Anna och taxen Max