Pris för dogwalker?
Hejsan! Nu är det såhär att jag har blivit erbjuden att gå ut med en hund. Detta skall göras 3 gånger om dagen, 7 dagar i veckan. Vad är ett rimligt pris att kräva för detta? Jag känner inte personen, så det är inget "kompis-pris". Jag vet inte ännu hur långa rundor detta kommer bli.
Oj, min första tanke är typ.. Varför skaffade dom ens hund?
Men jag får 75kr när jag promenerar med hundar och då brukar jag gå ca 30-60 min.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Vad gör du annars om dagarna? Hur fick du denna kontakt? Tänker du redovisa inkomsterna till Skatteverket? Tänker du samtidigt införskaffa andra hundar att gå med? Har du en egen hund att gå med?
Detta handlar om två äldre människor som är för sjuka för att gå med hunden själv, men har inte hjärta att göra sig av med den.
Jag är annars arbetslös. Deras son kontaktade mig över mail och frågade om detta var av intresse (han hittade mig via en hemsida för folk som vill bli hundrastare, barnvakter mm.)
Jag har en egen hund som kanske kommer följa med på promenaderna (om dom tillåter det)
NellieLevac; tänker du redovisa eventuella inkomster? Bor ni nära varandra?
Om du tänker göra detta svart skulle jag förespråka ungefär 1500 kr i månaden, lite baserat på vad de ha möjlighet att betala. Det låter inte som om det är någon egentlig uppoffring från din sida eller att du försakar något…
Oj, vad svårt. Det blir ju nästan omöjligt att ta ut en skälig ersättning när det bara gäller en hund. Vad är det för hund, hur mycket motion behöver den? Snackar vi kissrundor åt en granne eller långis åt någon som bor såpass långt bort att det blir ett avbrott från vardagen att åka dit tre gånger om dagen?
Känns som att man kan begära max 2500/3000 kr i månaden, men 33 kr per promenad är ju inte mycket pengar om det inte råkar vara en grannes hund som man liksom ändå kan ta med "på vägen" så att säga.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Helt ärligt så vet jag inte än. Jag ska dit och prata med dom imorgon. Jag skulle väl gissa på att promenaderna kommer hamna på 30 min per promenad.
Det tar ca 10-15 minuter för mig att gå till hunden, sen ska jag alltså gå med den i 30 minuter. Detta skall göras 3 gånger om dagen, sju dagar i veckan.
#6 Jag skulle personligen inte göra det alls om jag inte kunde ta med min egen hund samtidigt, det skulle helt enkelt inte gå att lösa så att min ersättning blev rimlig för båda parter. Men skulle jag kunna ta med den egna hunden så skulle jag sätta ett pris på just 2500-3000 kr/mån.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
NellieLavecK; vem mer än du vet om du tänker vara ärlig och faktiskt deklarera för dina inkomster? ^^
Som sagt anser jag att du måste utgå ifrån dem du hjäper lika väl, vad har de möjlighet att betala? Med endast ålderspension är det inte mycket och 1000 kr är stora pengar.
Skall du oavsett ut med din hund, spelar det ju ingen roll om du hämtar upp ändå en annan hund på vägen…
Det är så himla svårt… Det är ju en liten extra inkomst för mig som är arbetslös, och som jag förstått det så är 50 kr per promenad (på 1 timme) ett vanligt pris, men det är ju på tok för mycket när det är så ofta…
Jag vet inte, jag ska höra med dom imorgon.
Självklart ska det vara ett pris som båda trivs med, men det tar väldigt mycket tid av min dag, så 1000 kr i månaden känns väldigt lite.
Jag vet inte ännu ifall min egen hund kommer följa med på rundorna eller inte.
NellieLavec; hur mycket pengar i månaden får du idag?
#10 Vad har det med saken att göra…?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Inte ett öre, men tiden som kommer
gå åt till hunden används just nu till att söka jobb, så jag kommer ju ändå förlora på det.
Praefatio; det sätter 1000 kr i perspektiv. För vissa är 1000 kr mycket för andra upplevs det som mindre. Många som är unga och arbetslösa har låg inkomst, och därmed skulle 1000 kr tydligt ändra livskvaliteten.
#13 Fast värdet av tjänsten består ju, oavsett vad man har i inkomst. 1000 kr skulle ge 11 kronor per promenad, det är totalt orimligt för 45 minuters arbete oavsett vad man har för inkomst.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
1000 kr är absolut bra pengar, men långt ifrån tillräckligt för att jag ska kunna slösa bort 84 timmar i månaden.
Jag är helt inne på #7:s linje.
Jag håller absolut inte med.
Går vederbörande ändå promenader med egen hund, spelar det någon roll om en till hund kommer med? Om vederbörande inte har något bättre för sig, varför skall vederbörande inte göra det? Om vederbörande kan förbättra sitt CV skall inte det ses som något ensidigt positivt?
Nej, helt ologiskt resonemang och ovilja till vettig sysselsättning och möjlighet att faktiskt få ett arbete enligt mig. Goda referenser är guld värda vid arbetssökande, samma sak med prestigelöshet.
Definiera gärna "slösa bort"… Helt galet tänkande enligt mig…
Som sagt så är det fortfarande inte säkert att min egen hund kommer följa med på promenaderna, så det kan man inte räkna in.
Tiden som kommer spenderas med hunden skulle spenderas till att gå till arbetsförmedlingen och söka jobb, därav skrev jag att tiden kommer "slösas bort" ifall man ska få så pass lite pengar för det.
NellieLavec; "Som sagt så är det fortfarande inte säkert att min egen hund kommer följa med på promenaderna, så det kan man inte räkna in." På samma sätt kan du inte räkna bort det.
Söker du arbete 16 timmar om dygnet? Jag har mycket svårt att tro detta. Som sagt skulle detta förstärka ditt CV och ge en möjlig referent, så att missa denna chans även om du skulle göra det helt gratis vore att slösa bort en chans enligt mig.
#19 Nej, jag söker inte arbete 16 timmar om dygnet, men jag skulle heller inte spendera 16 timmar om dygnet med huden. Jag menade på att jag söker arbete 3 timmar om dygnet, och den tiden (alltså dom 3 timmarna) skulle gå åt till huden. Även om det är något extra att skriva i mitt CV så tar det alldeles för mycket tid för att göras gratis eller för så lite pengar. Det är ju precis samma sak som om jag skulle jobbat i butik gratis, vilket jag inte skulle göra.
Tack för din åsikt och dina tankar, men jag personligen kommer nog kräva mer
21 timmar i veckan som du inte står till arbetsmarknadens förfogande, vilket betyder att du inte har rätt till A kassa.
Har du F skattsedel eller skall hundägarna betala dina sociala avgifter?
Om du inte gör det vitt så kan du knappast ta upp det i ditt CV.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
NellieLavec; du söker endast arbete 3 timmar om dagen, vad gör du resten? Och den ännu större frågan, varför skulle du kapa söka arbete timmarna om du skulle gå ut med denna hund och inte sitta och slöa framför forum på nätet tiden? (Något som troligen sker när du ändå är ute med din egen hund.)
Sånt här kan uppröra mig något enormt… Du har ett ansvar för ditt liv, ingen kommer att ge dig ett arbete om du inte är villig att arbeta för det.
Vallhund; klart att det kan tas upp i CV, finns väl inget som förbjuder det? Huruvida TS fått ersättning för det eller inte spelar ju ingen som helst roll i ett CV.
#22 Jag kommer självklart ändå söka arbete på mina andra timmar, men båda delarna tar upp lika mycket tid, därför var dom jämförbara. Det är ju fortfarande tre brott från min vardag där jag måste avsluta vad jag än håller på med (och tro det eller ej, men jag har faktiskt andra viktiga saker för mig under en dag än att söka jobb och sitta på forum) Jag är villig att arbeta för ett arbete, men jag är inte villig att spendera väldigt många timmar av mitt liv näst intill gratis. Det är ren utnyttjning. Dessa människorna sökte sig till mig för hjälp, inte tvärt om. Jag är utbildad till att ta hand om djur, därför tyckte dom att jag var ett säkrare kort än "någon liten 13 årig tjej". Detta är mitt liv och min tid, och jag tänker inte skänka bort den gratis eller nära därtill. Jag bad om åsikter på vad ni här på forumet tyckte jag kunde ta, och jag fick din åsikt, vilket jag tackar för. Jag har förstått både den och dina resonemang, men jag håller inte med dig. Du kan inte på något sett övertala mig till att göra något som jag inte är okej med, så jag ser ingen mening med varför du fortsätter tjata. Som sagt: tack för din åsikt, men jag kommer personligen kräva mer.
NelliLavec; vad är vikitigare än att söka arbete om du inte har ett?
Detta skulle meritera dig för att få ett arbete, så hur du skulle säga att det är bortkastat förstår jag inte…
Vi ser olika på detta och jag hoppas att jag fått helt fel bild av dig. Hoppas att detta löser sig för alla inblandade parter i alla fall. Dock bör du ta hänsyn även till motparten och deras ekonomiska möjligheter, du kommer aldrig att kunna få en regelmässig lön från privatpersoner om de ej skulle råka vara extremt rika, vilket är en extremt liten del av Sverige. Många pensionärer har svårt att få ekonomin att gå ihop även utan dylika kostnader, så utnyttja inte någon annans utsatta position.
Som sagt hoppas att det löser sig för alla.
#24 Att söka jobb är den största prioriteringen, men jag har andra viktiga saker att göra i min vardag, och jag skrev redan i inlägg #9 att det självklart ska kännas rätt för båda.
Som arbetslös så skulle jag göra allt för att få in ens 500kr/månaden även om jag måste slösa bort hela min vardag för att hjälpa någon annan. Det är en hund som bor i en familj där ägarna inte kan ta ut den. Och där kommer du in i bilden. Klarar du inte av att ta ut hunden för 1000kr/mån så tycker jag att du ska tacka nej. Man kan inte alltid börja med en superlön oavsett vad det är man arbetar med. Man får ta skitjobb i början och arbeta upp sig. Att ta ut en hund och hjälpa både hunden å ägarna skulle va ett guldjobb för mig där pengarns bara är en bonus. Ta inte jobbet så du kan använda din tid till att söka jobb.
Hemsida: Nivinas kaniner
Som arbetssökande ska man väl inte behöva söka jobb 24h/dygn? Så himla många jobb trillar det väl inte in dagligen. Att söka jobb motsvarande en heltidstjänst borde räcka gott och väl. Så att söka jobb och extraknäcka som doggywalker borde inte vara några problem för TS.
Angående betalning så kan du väl kolla upp var riktiga doggywalkers i närheten tar för denna tjänsten och sedan lägga dig en bit under det? Kanske till och med enbart ta halva summan iom att du ändå ska gå tre gånger per dag.
#26 Det kommer inte bara ta upp min vardag, utan även mina helger och röda dagar. #27 Jag har aldrig påstått att jag gjort det heller? Jag har sagt att jag söker jobb 3 timmar om dygnet. #28 Alla dogwalkers i området tar ca 70 kr per timmes runda, och det är alldeles för mycket att ta, därför är jag lite kluven till hur jag ska göra.
Det jag skrev i #27 var inte direkt menat till dig Nellie utan till folk i största allmänhet. Det verkar som att flera tycker att man inte kan gå ut med en hund för att man ska sitta och söka jobb precis hela dagen.
Det här med betalningen är jätte svårt eftersom dom behöver så mycket hjälp. :/ Det vore en sak om det var 1-2 promenader fem dagar i veckan. Men nu låter det som dom behöver hjälp med varenda promenad. Personligen så tycker jag det låter som det bästa för hunden vore att omplacera den men det är inget som vi har med att göra.
Jag tycker du kan ta iaf 2000 kr/månad för alla dessa promenaderna.
Som jämförelse så betalade jag 2500kr/månad för dagmatte förut (heltid, alltså fem dagar i veckan) och 3000kr/månad för dagis.
Ja, jag har bara pratat en kort stund med deras son som sagt, och då bestämde vi i princip bara att vi ska träffas idag och diskutera vidare. Men som jag förstod det på honom så gäller detta alla hundens promenader eftersom ägaren har blivit för gammal/sjuk för att klara det själv.
Jag hade gärna gjort detta endast för att hjälpa hunden ifall min egen livskvalitet sett annorlunda ut, men tyvärr har jag mycket att göra och enda chansen att jag ska kunna tjäna på detta är ifall priset ligger så att det gör upp för dom förlorade timmarna.
Hunddagis är ju dyrt, och när det endast gäller enskilda promenader så kan priset också springa iväg tyvärr. Man får ju sätta upp ett slags "paket-pris" eller vad man ska kalla det…

15min att gå dig. Gå 30 min. Gå hem 15 min. Tre ggr per dag.
Dvs 3h per dag. 21h i veckan. 2000kr minst.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Lans; hur många andra arbeten och uppdrag får du ersättning för tiden det tar dig att ta dig dit?
Min lön blir inte högre om jag bor granne med arbetet eller om jag måste pendla fem mil enkel riktning varje dag…
#33 Hur många arbeten har du haft med en timersättning på 11 kr?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#33 Fast nu är det ju rätt speciellt eftersom dom behöver hjälp tre gånger per dag. Visst att ta sig dit på morgonen för att "jobba" borde inte räknas, inte heller att ta sig hem för dagen. Men det blir ändå fyra promenader däremellan eftersom hon inte stannar kvar på "jobbet". Detta är ändå något man får ha med i beräkningen tycker jag.
På mitt jobb så åker jag runt till olika platser. Jag får såklart inte betalt för att ta mig till och från jobbet. Men att ta mig från en arbetsplats till en annan får jag lön för även fast jag egentligen inte jobbar utan bara förflyttar mig.
Praefatio; när jag var yngre en del. Exempelvis tvättat alla fönster i ett relativt stort hus för 500 kr. Även externa uppdrag där ersättningen helt enkelt varit symbolisk. Ger bland annat erfarenhet och ett starkare CV förutom att du kan få uppleva att du gör något vettigt. =)
Något är bättre än inget. Sedan är jag även väldigt prestigelös så har alltid haft arbeten när jag blivit äldre, tror alltid att jag haft något arbete sedan jag började gymnasiet. Har haft många arbeten andra ser ned på och nekar, men att fixa min egen försörjning och inte leva på andra är alltid att prioritera enligt mig. Skulle jag inte ha ett arbete skulle jag göra det gratis för att förbättra mitt CV. Jag skulle aldrig prioritera min fritid framför erfarenheter och arbetssökande.
Jag vill påstå att det spelar ofantlig stor roll om du får ta med din hund eller inte.
Om du får ta med din hund så blir det "ändå på vägen". Och om du inte får så blir det ju en helt annan sak.
Skulle säga 2000 om du inte får ta med din hund, eller 1000 om du får ta med din. Om jag var du, skulle jag gjort något sånt. Om inte gratis för jag tycker om att underlätta för andra, speciellt äldre och om man ändå ska ut med en vovve :)
Aut viam inveniam aut faciam

#33 Inga. Syftade bara på att "själva grejen" skulle innebära att hon blir upptagen 3h/dag. Varje dag. Även om hon rastar sin egen hund samtidigt. Trist att gå åt samma håll varje dag. 3ggr om dagen.
Men om hon går 30 min varje gång blir det 47kr/h hur som helst.
Ska man tjäna 47kr/h på ett "jobb" så tycker jag att 1,5h per dag är mycket "restid". Så ja. minst 2000kr.
Få 66kr varje dag för att vara upptagen i 3h……nä. de är ju inte så mycket?
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Nu har jag varit och pratat med dom, och dom föreslog 100 kr dagen själva :) så det löste sig!