Borderterrier
Skulle vilja veta mer om denna ras. Helst av någon som har denna hund, resten kan jag läsa mig till.
Hur är den som familjehund, brukshund, att dresserad, bland barn/äldre, jaktinstinkt, skällig mm.. bland utställningsfolk…?
Berätta dina erfarenheter..
mkt tacksam för svar..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är en underbar ras! Dock brukar folk säga att mina hundar är något "utöver det vanliga", att de "inte beter sig som terriers", och folk blir ofta positivt överraskade när de träffar dem. Men ja, Mira och Rut är helt fantastiska hundar! (och de kommer från olika uppfödare så det har nog inget med linjer att göra) Smarta, skitkul att träna med, envisa, roliga, personliga, snälla, gosiga, lyhörda, morgontrötta, smidiga, mysiga… De har massor med energi, men har också en extremt tydlig av-på knapp och när det inte händer något lägger de sig helt enkelt och sover/vilar. Enkla att ha med överallt, funkar med de flesta andra hundar (Mira kan ha problem med andra tikar i hennes egen storlek och ålder, men oftast funkar det jättebra). De ÄLSKAR människor och att få hänga med, kastar sig in i allt med stor entusiasm!
Jag tränar det mesta med mina hundar men vi tävlar främst agility och freestyle. Rut och jag är nu uppe i Freestyle klass 3 och vi har hittills vunnit varje tävling vi ställt upp i :D
Ang. jaktlusten så är det det enda negativa med denna ras enligt mig, men det är ju en jakthund så jag får skylla mig själv ;) Mina hundar lyssnar bra och går att ha lösa överallt - men om det kommer en katt/något vilt framför nosen på dem, då spelar det ingen roll vad jag gör/säger utan de sticker. Men de kommer tillbaka väldigt snabbt som tur är.
Rut skäller nästan aldrig medan Mira är mer pratsam så det är olika från individ till individ som inom alla raser. Dock brukar folk säga att borderterriers låter mycket, hur mycket sanning/osanning det ligger i det vet jag inte. Mina skäller nästan bara då det ringer på dörren.
Kort och gott - ger du en borderterriern vad den vill ha både rent fysiskt men också mentalt i form av hjärngympa och träning, så har du en fantastisk hund. En understimulerad borderterrier däremot blir lätt ett litet monster, för det är mycket hund i en liten kropp ;)
Hoppas du fått lite användbara svar! Gå gärna in på vår hemsida www.miraochrut.se och titta på våra tricksfilmer på Youtube http://www.youtube.com/user/Mickvor
# 1 fantastiska hundar du har! man blir så glad av att se videon! :) :)
2 hon har fler klipp jag kan varmt rek att man tar sig titt på :D Rut o Mira är helt otroliga man vet att bakom dessa ligger en matte som lagt ner massor med träning på dessa två, helt otroligt ducktiga. 
Underbara hundar skulle jag säga. Jag kände en uppfödare förr som hade en drös borders. Jag tränade och tävlade lite med en av hennes tikar i agility. Hon tävlade väldigt mycket agility med en av hennes hanar, med riktigt bra resultat. Det är en lättlärd ras som är villig att arbeta för sin ägare.
Jag tyckte inte direkt att hennes hundar var skälliga, visst dom skällde när man kom dit. Men dom okynnesskällde liksom inte hela tiden.
Visst finns det en hel del jaktinstinkter i dessa hundar, det är ändå i grund och botten en jakthund. Ja grythund! Så det är något man får tänka på om man ska ha en border terrier.
Skulle säga att det är en ras som oftast gillar människor, den här uppfödaren jag kände, alla hennes border terrier var riktigt keliga och mysiga. Gillade dom allihopa!
Men det är en speciell ras som kräver sin ägare 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag sommar och helgjobbade i en leksaksbutik där de hade en liten borderkille han låg snällt på disken hela de dagarna när han var med :)
Supergo var han lilla Tjabo :D
#1 Wow vad dukltiga ni är! riktigt kul att se videon!
Tack :) jättekul att få se dom också!
tar gärna emot mer sånt ;)

Jag har ingen själv men min moster föder upp border terrier så jag har varit i mycket kontakt med rasen genom åren.
Jag skulle beskriva det som en glad kamrat som gärna hänger med på det mesta, ofta jättetrevliga mot människor men det är en terrier så hur det går med andra hundar beror på individ. Min moster har ett gäng och alla kommer inte överens! De är ganska skälliga och om du väljer en hund från grytlinjen är dessa instinkter givetvis större än en exteriöst fixerad uppfödning. Men jaktinstinkt finns hos alla hundar, min vallhund drar efter både fåglar och katter ibland så… Om det är lättdresserad eller inte vet jag inte på oricken då jag aldrig tränat en sådan men med en fast hand verkar man i alla fall kunna få dem att lyda, även om det finns raser som är lättare att träna och svårare också för den delen. Men jag får intrycket av att de gör lite som de vill, vill de lära sig så är de snabba, vill de inte så är det mer eller mindre omöjliga, haha. Det är väl typiska drag hos terriers öv.er huvud taget
Mvh Ellenfyrkant
Hej har en borderterrie och en jackrussel terrier jag älskar terrier man kan inte göra som man vill med den rasen. Båda är en självständig ras. I bland kan det vara krävande att ha såna raser helst när man är trött själv. Men väldigt samarbetsvilliga och alerta är båda två. Är lugna inne om de får rätt stimulans, springer och spåra med mina två. Det är en ras man inte får vara lat när man har. Mina två är tyvärr skälliga men det är det ända nackdelen med mina hundar.
Har faktiskt en nu som jag aktivt tränar, då det är min släktings.
Det är en tik på dryga året, social, modig & väldigt gosig.
Men att hon kräver aktivering märker man fort, hon har inte överdrivet med jakt i sig och är ingen jaktidiot.
Hon går att ha lös, något vi tränat mycket på.
Fantastisk familjehund.
En border terrier ställer upp på allt med rätt motivation, enligt mina erfarenheter.
De är energiska och envisa, väldigt intelligenta.
Dock är de självständiga & har väldigt lätt till skall.
Då det är en terrier har de väl en smula skärpa också, min träningstik har rätt så mycket vakt och skärpa gentemot andra hundar.
Man måste vara noga med vilka hundar hon släpps ihop med.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund