Rädd för klicker
Jag har en hund som är rädd för klickern. Hon skakar och gömmer sig så fort hon hör ljudet. Jag skulle vilja lära henne att lite trix med klickern men det går inte eftersom att hon är så rädd. Har ni några tips på hur jag ska göra för att hon ska sluta vara rädd?
Jag är cool
Kanske låter klicken för högt? Det finns klicker för t.ex kaniner med lägre ljud eller så kan man ställa in ljudet själv. Du kan även testa att klicka in med en kulspetspenna men vet inte hur bra hunden kommer höra det. Fiskar har folk tränat in med ficklampa men det kan nog bli lite svårt när det är ljust… Jag har ingen aning hahah spånar lite bara :P
Vet du varför hunden är så rädd för klickern? Kanske du först ska lära in hen att inte vara rädd för ljudet?
Om det är en metallklicker kan man dämpa ljudet med hjälp av papper eller häftmassa som man stoppar in i den, alternativt köpa en plastklicker som inte har lika högt ljud.
Om hon fortfarande inte gillar ljudet av klickern så kan man ju helt enkelt säga klick eller annat valfritt ljud/ord när hon gör rätt. Klickern är ju bara en markör för vad som är rätt. Fördelen med klicker är att det är ett neutralt ljud som låter likadant varje gång, så tänker man inte använda klicker ska man nog eftersträva att hitta ett ljud/ord som låter så lika som möjligt varje gång man säger det.
Det var det jag kunde komma på! Antar att du redan försökt med att klicka på längre avstånd från henne och kasta hennes favoritgodis.
Skippa klicker då och kör med en bläckpenna, visselpipa eller annat som gör ljud.
≧◔◡◔≦
Jag hade en sån boxklicker i metall och den tyckte min gamla hund var läskig och alldeles för högt ljud. Jag tejpade den med frystejp så ljudet dämpades och då gick det bra. Man får prova sig fram. Som sagt vilket ljud som helst funkar ju bara det är samma jämt. Det finns även klicker där ljudet går att sänka på.
Ett hem utan en hund är inget hem
Köp en i-click istället, om du vill träna in hunden på klicker - den är otroligt mycket tystare 🙂
Har samma problem med min 2åriga hane, har helt enkelt valt bort klickern, det går lika bra att lära in trick ändå :-)
Jag testade lite med en penna men hon blev rädd och sprang in under soffan. Hon är super skotträdd.
Jag är cool
Min kompis som hade samma problem fick tipset att ha klickern typ i armhålan när hon klickade, det dämpade ljudet rätt bra men var ändå så att man hörde det :)
#7 föreslår att du provar med ett ljud som du själv gör med munnen då. Klickljud med tungan, pussljud, vad som helst. Eller säg "klick" - det gör jag eftersom jag har en tendens att glömma ta med klickern. Funkar hur bra som helst. Det är ju inte klickern i sig som gör träningen.