Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 882 ggr
emelieeileme
0

Lätt att skaffa dagmatte/husse?

Hej! 

Till sommaren ska vi skaffa oss en till familjemedlem i form av en vovve. Under dagtid veckodagar skulle vi behöv någon som går ut med denne/har den hemma hos sig. Nu undrar jag om ni har erfarenhet av detta, och i sånt fall så hur svårt är det att få tag på en? 

Jag bor en halvtimme från Stockholms City kanske kan vara bra att tillägga!

Ellenor123
0

grannar.se är en väldigt bra sida för att hitta dagmatte.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

lisa90
0

Jag tycker inte det har varit jättesvårt att få tag på dagmatte/husse, men det gäller ju att hitta nån man gillar också :) Jag skulle börja fråga runt lite löst redan nu om jag vore som ni.

Praefatio
3

Beror på vad du vill betala, skulle jag påstå. Det är stört omöjligt att hitta någon som har din hund gratis (med all rätt!), enklare ju mer man betalar.

Bra att tänka på kan vara att dagmatte/-husse, till skillnad från hunddagis, kan vara lite osäkert. Bättre i många avseenden, men ni behöver t.ex. en backupplan för vad som händer om dagmatten helt plötsligt inte vill ha hand om hunden längre. Kan ni lösa hundens uppehälle dagtid akut, på bara en dag om dagmatten/-hussen plötsligt inte vill ta emot hunden mer? Även med kontrakt kan man ju vägra öppna dörren, och då är det viktigt att ha en plan B.

Samma om personen behöver åka iväg eller liknande. Det är ju ingen anställning på det viset, för 2000-3000 kr i månaden för en tjänst på åtta/nio timmar om dagen kan man ju inte förvänta sig att kunna ställa samma krav som en arbetsgivare utan får räkna med att det är en privatperson som helt enkelt gör en en (lågbetald) tjänst. En privatperson som kan bli jättesjuk och hamna på sjukhus, behöva resa iväg och rent av vilja vara ledig ibland. Självklart kan man förvänta sig ett mått av lojalitet och att tjänsten ska flyta på, man betalar ju trots allt! Men man får ändå komma ihåg vem man betalar :) Relaterat till detta är såklart frågan om att hitta en person man verkligen kan lita på.

Hunddagis brukar ju kosta ungefär lika mycket och har fördelen att de har många anställda, dvs. man kan alltid lämna i sin hund oavsett om någon är sjuk, har semester eller dylikt. En annan fördel är att personalen på många ställen är utbildade. Fördelen med dagmatte/-husse är att miljön oftast är mycket lugnare, att hunden slipper sitta i box och att hunden förmodligen får mycket mer personlig uppmärksamhet.

Bara lite funderingar, sådär :) Egentligen inget jättebra svar på din fråga.

emelieeileme
0

Tack hörrni! 

Hunddagis är absolut inte uteslutit, men för att hunden ska få vara på ett bra sådant kommer den behöva resa kommunalt med mig i ca. 45 min enkelresa varje dag och det kanske inte är så kul i längden (för hunden).

Vi har en plan B om det skulle vara någontin. Vänner, familj och grannar är redo!

JamieBlue
0

Jag har varit med om att dagmatten "sagt upp sig" på stående fot och vägrade ta emot hunden från och med nästa dag. Det är inte en kul situation att hamna i! 

Tycker att #3 har skrivit ett bra inlägg, vill bara tillägga att åtminstone jag hade svårt att hitta en person som jag verkligen kände att jag kunde anförtro min hund till. Förutom att allt praktiskt ska fungera så vill man ju också att dagmatten ska behandla hunden på ungefär samma sätt som man själv gör, vara ansvarsfull, följa vissa regler o.s.v. Efter att det fallerat med två dagmattar har vi nu hunden hemma i stället och så får han rastning på lunchen. Så ett tips är att kolla upp även dog walkers, det kan vara enklare att hitta. (Självklart funkar det inte att lämna en valp ensam hemma!)

Just det ja, min uppfattning är att det är lättare att hitta dagmatte till hundar av mindre raser eftersom många tycker det är enklare att hantera en liten ras. Det är åtminstone min erfarenhet som ägare till en hyfsat stor hund. Vet inte om fler har den erfarenheten.

emelieeileme
0

#5 det ska jag ta och göra! kanske är en bättre idé!

JamieBlue
0

#6 inte nödvändigtvis bättre men det ger dig fler valmöjligheter :) Jag bor lite längre från Stockholm än vad du gör, på ganska liten ort, och här är det inte helt enkelt att hitta passande dagmatte så vi fick vidga våra vyer helt enkelt! 

Lycka till förresten!

emelieeileme
0

jag förstår! och som ni säger så ska man ju hitta rätt person också! 

tack så mycket! :)