Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 840 ggr
litentoffla
0

Hjälp! Hund+Katt.

Hej! Jag har en storpudel tik på snart 7 år.
När hon var 5 månader så bet hon ihjäl min kanin och när hon var ca 2 år så försvann hon ut i skogen med våran katt (vi vet inte vad som hände, katten före och hunden efter). Hon har en hel del jaktlust men hon har ju levt ihop med tre katter förut och inte gjort något och gör inget mot grannens katter heller, så länge dom är på sin sida om tomtgränsen. 

Men katten jag och mitt x skaffade tillsammans ska ev. flytta hem till mig nu och vill veta om jag vågar sätta ihop hunden med en katt? Hur ska jag göra för att undvika skador på katten? Någon som vet ett bra träningssätt för att få henne att acceptera katten? 

Har ju som sagt fungerat bra förut men man vet ju aldrig då hon inte har haft någon riktig kontakt med katter sen hon stack ut i skogen med våran, då hade hon dessutom sällskap av våran blandishane vi hade då, kan ju ha med det att göra? Att de triggade varandra?

russin
2

Vart tog katten vägen som försvann före hundarna till skogen ? Kom den aldrig tillbaka ?

Englaa
0

Jag har en katt och hund som funkar ganska bra tillsammans. Dock är katten väldigt lugn av sig och bryr sig inte speciellt mycket och säger ifrån när min hund kommer för nära. Men jag måste vara dör ibland och putta till hunden då han vill leka mer än katten(förståeligt när han är 21år) När vi fick hem vår hund så satte vi upp kompostgaller till våra rum(mitt, syrrans, mapa och tvättstugan där kattmaten står). Så han bara kunde röra sig i hallen, köket och vardagsrummet. Det var bra för då fick vår katt något eget den kunde fly till. Det tror jag är viktigt att katten kan fly om den vill även höga bänkar som katten kan hoppa upp på vore bra. Där hunden då inte kommer att nå den. Min hund och katt lärde känna varann genom gallerna och successivt började vi ta bort dom och nu Ian vi lämna dom båda ensamma tillsammans utan uppsikt av någon(: Hoppas något hjälpte annars kan du bara fråga på(:

True leaders don't create followers..
They create more leaders!

SuperLimm
1

Jag hade inte vågat ha min katt ihop med en hund som faktiskt är kapabel att bita ihjäl den, det hade jag inte vågat riskera.

Skulle du verkligen vilja testa så är det viktigt att katten har många ställen att fly till dit hunden inte kan ta sig. Det kan tex vara inuti en möbel, högt upp under taket, kattlucka in till ett annat rum som är stängt, galler som katten kan ta sig igenom/över snabbt som hunden inte kan ta ner.

I början hade jag sett till att inte ha dom i samma rum och att alltid ha minst ett galler emellan dom, så ser man ganska snart hur det funkar.

Mvh Linn