"Pitbull"
Hur brukar det vara att ha "pitbulls" (vet att det sällan är riktiga pitbulls och räknas som blandras) boende med andra hundar (om de växer upp med sällskap) och såklart med uppfostran och träning med matte/husse? Vet ju att de är väldigt trevliga och snälla mot människor. Men instinkterna kan vara värre mot hundar.
När jag bodde med min exsambo hade vi två stycken amstaff/pitbull. Gamlingen kunde vara en jäkla bitch mot andra hundar medans den andra gick ihop med allt och alla. Så det kan vara jätte varierande med det där.
Jag känner ganska många pitbulls/ amstaffs, få är ensamhundar, så har svårt att tänka mig att det skulle vara ett större problem än med andra hundar.
Jag har tre amstaff/pittbull mixar och de funkar super ihop. Tikarna har jag även lösa på ett hundpensionat där jag jobbar och de går ihop med alla hundarna som är här.(springer ca 15 hundar lösa på gården varje dag)
/Lova
Ny blogg!
Tack för era svar! :) Verkar ju gå bra i flera fall medan andra inte, verkar vara vanligast att hanar inte hår ihop med andra hanar eller vissa tikar med andra tikar. Kastrerad hane med tik är det stor chans att det funkar bra? Så man kan inte "räkna med" att en ex amstaff/pitbull valp kommer gå ihop med den hund den växer upp med när den börjar bli äldre?
Jag tror inte det ska vara några problem :)
Uppfostran och miljöträning. Men så är det ju med alla hundar också:PnDom blir vad man gör dom till:)
#7 Nej, hundar blir utefter sina genetiska förutsättningar, du kan inte få en Borzoi att bli en bra vallhund eller en Azawakh att vakta dina utegångskaniner.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#8 givetvis inte, jag menar psyket på hunden!
#7 givetvis har det en stor roll i det hela! men tänkte att de är från början avlade att vara aggressiva mot andra hundar, men det är ju många linjer som avlats bort från det numer :) tänkte om det kan vara svårare/mer riskabelt att lämna de ensam ihop eller att det funkar bra tills en dag kanske det smäller ganska oprovocerat? Men vet att vissa går bra ihop med de hundar som ger hunden respekt och "space" om de säger till om det. Förstår att det KAN "smälla till" om det är en hund som tex är på och inte förstår en tillsägelse från den andra hunden, men det gäller nog många raser ändå/handlar kanske mer om individ.
#9 Även psyket är till stor del genetiskt determinerat, varför skulle man annars ha olika stjärndiagram för olika raser på MH?
hur man än vänder och vrider så är det alltid något fel. Jag menade bara att med fel uppfostran så kan vilken hund som helst bli obalanserad oavsett ras. För det är vad JAG tror. Det kanske inte är rätt, vad vet jag. Men jag tror det i alla fall..
#12 Självklart går det att förstöra alla hundar.
#1 super viktigt att man socialerar dessa hundar mycket med andra hundar som man vet är bra och vänliga i hundmöten.
Det är väl samma som med alla hundar? Uppfostran och träning. Och det är väl inte ras-specifikt för "pitbulls" att ha problem hane-hane tik-tik, det är väl ganska generellt på alla raser att det kan skära sig där, särskilt jämnåriga. De behöver ju utmana rang då lite hela tiden. Så länge du inte släpper ihop två st tvååriga hanar hemma så går det nog fint. Särskilt om du har en stabil äldre hund med bra språk innan och släpper in en bull-valp då bör det inte vara några problem alls. :)
#12 dock är väl pitbull just extra känslig om den hamnar hos fel person. Skulle jag tro? De är väl aktiva hundar med en annan bakgrund och behöver oftast en tydlig ledare :) (såklart behöver väl alla hundar det oavsett ras) Men… Exempelvis min nakenhund, tja han skulle nog ha varit lika snäll och go utan uppfostran för jag fick han när jag var så ung att jag faktiskt inte tränat han alls, han har aldrig skällt - den biten har jag alltså aldrig behövt tränat bort. Han har aldrig börjat hoppa på folk (som "hälsning" ni vet) så det har jag heller inte tränat bort. Han har aldrig dragit extremt i koppel osv. Det enda är att han skulle behövt miljötränats mer med hundmöten men jag bodde på landet när han var liten och där mötte vi aldrig någonsin på en annan hund och jag kände ingen med hund. Men ändå är han inte helt knäpp vid hundmöten, dock rädd för många hundar (men fungerar klockrent med vissa). Och ja då har du ju absolut rätt! Gäller alla raser, men olika raser är olika känslig och reagerar olika. Såklart skulle min nakenhund kunna vara väldigt blyg och skygg vid fel person men inte aggressiv på något sätt eller dominant eller kännas helt "ouppfostrad" (fast han i grund och botten faktiskt är det) Medan en pitbull som kanske aldrig mött på en annan hund under sin uppväxt skulle istället kunna bete sig aggressivt, (medan min ex hellre gömmer sig eller står på avstånd med svansen mellan benen) för de är avlade med ett annat psyke som säkert lätt bryter ut vid om man inte tränar och vänjer den från början? Behöver inte gälla alla pitbulls. Men spånar lite tankar ? :)
jag har två RENRASIGA pitbullar tillsammans här hemma , Dom kan verkligen inte vara utan varandra. Tiken funkar med ALLT OCH ALLA men hanen där emot gillar inte alla hundar har bara ''vågat'' testa han med tikar än så länge och de är inte alla tikar han gillar. Han är väldigt dominant med de är tiken också de gäller ju att ha gränser och visa vad som är okej elr inte. De enda som är lite jobbigt är att tiken vaktar mat så in i helvete men de är ju bara att träna bort och ställa upp maten när dom är ensamma hemma. Både hanen och tiken är extremt människo kära och barnvänliga.
Varför skulle en pitbull agera aggressivt? hatar att dömma en ras de är inte doms fel utan de är dom äckliga människorna som förstör dom . Man kan ju lixom få en labrador agressiv om man vill de?! nu säger jag inte att någon sagt något sådant men blir bara så arg . Finns två hundraser för mig och de är rottweiler och pitbull efter 16 erfarenhet/uppfödning så blir de svårt att byta hehe :)
Kommer alltid ha pitbull finns ingen bättre ras än dom på alla sätt och vis enligt mig!!!
#17 Vilken klubb är dina APBTs reggade i?
#18 egentligen vad spelar det för roll? Tänk att alla ska ifrågasätta en när man säger att man äger en pitbull. :p
Det är inte särskilt märkligt att det ifrågasätts med tanke på hur många som i ren okunskap hävdar att de har pitbulls när de sitter på hundar utan härstamning och saknar allt vad raskunskap heter.
I det klimat vi har kring rasen och hundtypen överlag så bidrar det sällan till något positivt att ha en massa blandrashundar som representanter för en ras dem inte tillhör.
≧◔◡◔≦
okej men nu är det så att jag har ''stamtavlor'' på mina hundar . importerade från polen och serbien . varför skulle jag ljuga om vilken ras jag har? jag vet att de finns många t.e.x småpojkar som ljuger om vad dom har i kopplet för att de är ''coolt'' . men som jag skrev i tidigare inlägg så har jag haft uppfödning ett antal år . så ja jag ljuger inte .
OCH JAG VET VILKA BLODSLIJNER SOM ÄR I MINA HUNDAR , DE ÄR JAG VÄLDIGT NOGA MED!!
#21 deth andlar nog inte om att nån hävdar att du ljuger, men att många far med okunskap..
"På natten är alla katter svarta"
#22 ja de kan jag hålla med dig om
Förstår inte varför du tar åt dig när du uppenbarligen känner till problematiken som rasen har med oreggade hundar?
Det är ingen som anklagat dig för något utan #17 ställde bara en simpel fråga som verkar vara enkel för dig att svara på.
≧◔◡◔≦
Man måste väga in både arv och miljö/fostran skapar hunden. Dessutom talar ägarna utifrån sin agenda.
Jag har träffat ett antal ägare till renrasiga pitbulls, flera av hundarna jag mött var efter match-champions. Ofta tyckte jag att det inte var några trevliga personer att möta. Hur blir deras hundar fostrade då?
Ägarna till renrasiga pitbulls berättar ofta att deras hundar inte är som andra hundar utan betydligt mycket mer krävande än en amstaff. Men dessa ägare är ofta på glid och vill ha hunden som en statusmarkör. Det är svårt att få tag på renrasiga pitbulls om man inte umgås rätt kretsar. Sällan avslöjar de stamtavlan för folk för då riskerar deras hundar bli stulna! Dessa ägare skulle aldrig någonsin säga att de har en snäll lättsam hund, även om just deras jycke skulle vara det.
Mitt intryck av renrasiga pitbulls är att de vanligen är glada hundar med extremt mycket energi. Energin bäddar för att de kan vara krävande. Vissa utvecklar hundagressivitet som vuxna, men inte alla. Vakt, skärpa och aggressivitet mot människor är nog lägre än bland de flesta raser.
Aggressiviteten mot människor är så låg att det under matcher går att med händerna separera hundarna och hålla dem i famnen för att på nytt släppa dem på den andra hunden. Renrasiga pitbulls har väldigt låg aggressivitet mot människor (det är därför match-vinnande hundar är lätta att stjäla).
Avelns urvalsmekanismer för renrasiga Pitbulls är förmågan att vinna matcher och matchreglerna har varit de samma sedan 1800-talet. Matchreglerna har alltså skapat pitbullen som bestämmer vilka hundar som ska få föra sina gener vidare.
Korsar man energiska pitbulls med raser med hög vaktighet (som finns i vissa andra bull-raser) eller med raser med hög skärpa (som polishundar ska ha) då blir vissa av blandningarna både extremt energiska och aggressiva mot människor. De blandrashundarna beskylls sen för att vara pitbulls.
Jo, pitbullens psyke är till stor del genetiskt betingad och det är bra, för annars skulle de förstöras av ägarna som ofta är knepiga straffade personer.
#21 Fler än småpojkar som ljuger, alternativt har 0 koll. Fö uppför du dig inte speciellt moget, nicket till trots.
Så svårt är det väl inte att skriva vilken klubb dina hundar är reggade i? Jag frågade vare sig efter stamtavla/linjer eller regg nr.
ukc
*raderade*