Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3118 ggr
lill-jarven
0

Första fästingen

Hittade en fästing på Indra nyss, den första någonsin! Har bara sett fästingar en gång förut och det var i stockholms skärgård.
Måste säga att det var grymt svårt att få bort den, satt ju som berget! Och jag med mina långa naglar lyckades förstås mosa den och huvudet blev nog kvar.. men fästingarna här uppe i norr har mest troligt inga sjukdomar än så det ska nog gå bra. Om inte annat ska vi ändå till veterinären med kompisens hund på tisdag ;)

Det var iaf väldigt oväntat må jag säga!

Nicka
0

Ni har tur där uppe i Norr..Här i Gävle har Vi så Vi klarar OssGråter

lill-jarven
0

Har alltid sagt att jag aldrig ska flytta längre söderut än Umeå, nu har jag ytterligare en bra anledning ;)

gejsa
0

Oh, herregud vi har väl tagit bort minst 100 st på våra två hundar och 6 katter. Bara denna sommar alltså. Vi har massor av fästingar.

Molla
0

Vi har också mycket fästingar på alla våra djur här. Det blir frontline på de mindre och Switch pour on på hästarna!!!

Lotta
0

Som Nicka säger här i Gävle har vi så vi skulle gärna dela med oss till resten av landet…tvi vale ;/

lill-jarven
0

#5 Skulle bli väldigt glad om ni lät bli att dela med er :P Men ni kan visst inte låta bli? Förut fanns det INGA fästingar här uppe men nu har dom "vandrat" upp minsann. Skönt att dom inte finns i Kiruna iaf,. där ska jag leva ett fint, snöigt och fästingfritt liv ;)

Lotta
0

Vi skickade en hel hög för nån vecka sedan så om några dagar så är ni invaderade av dom små äcklen…slit dom med hälsan för det har vi gjort ;)

gejsa
0

#7# Fniss vad får du allt ifrån Lotta. Jag sitter och skrattar åt dina inlägg titt som tätt här ju.

lill-jarven
0

#7 Nämen tack så mycket.. vad glad jag blir. Jag ska fånga en drös myggor och knott och skicka ner till er som tack

gejsa
0

#9# Men sånt har vi ju här. Alldeles för mycket ibland. Men denna sommar kan man vara ute när som helst på dygnet. Jag har knappt sett en mygga i år. Vi har för torrt i markerna. Svamparna t o m torkar bort. Haha

Lotta
0

Det bjuder jag på Lantisen *fniss*

Lill_jarven Skicka hit dom du, här kommer kylan nu och jag har myggnät i varenda fönstrer….och småäcklena vi skickat er dom lever fast första snön lägger sig och ett tag till ;)

lill-jarven
0

#10 Alla myggor har ju flyttat till Kiruna isåfall, haft en jäääkla massa i sommar! Brukar iofs ha det varje sommar men det här året kändes det extremt. Man hade ju kunnat tro att man skulle bli immun efter 21år av myggmisär men icke.
Går ju jämt upp om ni behåller fästingarna därnere och vi behåller myggen ;)

lill-jarven
0

#11 Våra mygg är vana vid kyla! Och dom tar sig in oavsett om man har myggnät eller inte.. trust me.
Jaja men då försvinner fästingarna snart för hit kommer ju snön om nån vecka ;P

gejsa
0

I skåne har dom också en massa mygg. Men dom tog ju allt vatten ifrån oss i somras också så..Dom får skylla sig själva med andra ord. Vi som bor i mitten av landet typ Stockholm slipper myggen tydligen. *fniss*

Bra att du bjuder på det Lottapotta. har inte råd att betala varje gång jag skrattar. Då blir jag snart utfattig ju. :)

gejsa
0

I skåne har dom också en massa mygg. Men dom tog ju allt vatten ifrån oss i somras också så..Dom får skylla sig själva med andra ord. Vi som bor i mitten av landet typ Stockholm slipper myggen tydligen. *fniss*

Bra att du bjuder på det Lottapotta. har inte råd att betala varje gång jag skrattar. Då blir jag snart utfattig ju. :)

SaraC
0

Jag har varit i skogen en hel helg nu, inte en enda fästing. Som vanligt :) SKÖNT! Däremot en massa jädrans myggbett Skrikandes

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

xNathaliex
0

har du tagit bort den ?

Zebben
0

Jag kan bjuda Er i norr på ett helt kuvert fullt med fästingar som jag kan skicka upp! Jag betalar tom portot själv! Så dom e alldeles gratis… å från Stockholm…Skrattande

Xiox
0

bor ovckså i norrland.. :P har inte sätt en ända,, ;)

Zebben
0

#19 Jag kan skicka några till Dig också. Glad

SaraC
0

Nej tack, skicka dom till Grönland eller liknande istället ;)

Lotta
0

Men Jarven är era mygg som helikoptrar? Och för den delen Skorpan fick en fästing fast det var 1 dm snö förra året så de så ;)

Ja visst är jag snäll lantisen, men jag är alltid snäll mot dig  ju =)

gejsa
0

Jo, men det är jag med tycker jag. Snäll mot dig alltså.

Haha inte fick din hund en fästing mitt i vintern. :)

gejsa
0

Faktist fel på ifokus

lill-jarven
0

Har faktiskt inte heller sett en enda mygga i Umeå, inte varit här så mycket i sommar förstås men ändå. Kanske är för att det blåser rätt mycket?

#22 Jäpp precis som helikoptrar.

Snälla alla är som vill hjälpa fästingpopulationen här.. dom tackar säkert för det ;P

Lotta
0

Skorpan fick en fästing när det var snö och minus grader, jag trodde banne mig inte det var sant.

Du skickar inga helikoptrar hit det ska du ha helt klart för dig *ASG* Då lär dom ju ha snablar dom suger blod med huaaaaa ligen Förvånad

SaraC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag får alltid såna där myggbett som sväller upp som tusan, så det lär ju vara några sorts supermygg som jagar mig med! Har ett på smalbenet nu och igår var benet typ dubbelt så stort som det andra.

Var ute hos moster och drog hage för ett tag sen och då blev jag såhär fin

Lotta
0

Men dra enda in i afton baljan vilket myggbett….du måste ju vara överkänslig annars skulle det ju inte bli så där. Mina blir pyttesmå medans grannens blir ungefär lika som dina inte riktigt så stora Förvånad

SaraC
0

Ja, den tanken har slagit mig också ;) Knottbett blir som vanliga bett, men dom där satans myggen försöker ta död på mig!

Nicka
0

#27 …OJ, Oj. Oj Gråter..vilka bett !! Fruktansvärt hur Du sväller upp..Stackars Dig, kan inte vara roligt..

Kram på Dig, VännenFlört

Nicka
0

OCH…ang.FÄSTINGAR..så är De på väg upp till Er !! Det är sant..Vänta bara så får Ni se..De följer med alla djur i skog & mark…Rätt var det är, så finns DE..Tråkigt nog !!

SaraC
0

#30 Tack :)

Här finns det fästingar, men inte många och bara på vissa ställen. Dessutom är de näst intill omöjligt att bli smittad av fästingarna som finns här.

gejsa
0

#27# Men herregud vilka bett du har! Min dotter är också överkänslig och det kliar så hon kliar sönder sig. Men det blir inte så där stora bulor.

[Vargnatt-]
0

#27 Sådär blir mina myggbett också! Ser ut som man slagit sig och fått en bula eller nått :P

SaraC
0

Haha ja det är ju inte roligt när man är ute bland folk ;) Iaf inte om man får i ansiktet.

Mamsen är likadan så det är väl ärftligt då

Jag kliar aldrig på dem. Då gör de bara ondare. Försöker badda med salubrin o liknande för att lindra klådan..