Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1971 ggr
Frida&Chira
0

Brun smålandsstövare

Min kompis ska köpa en smålandsstövare och av fem valpar blev tre bruna. De tre bruna är leverbruna och inga tanteckningar. Båda föräldrarna är renrasiga och båda svarta med tantecken. Blev lite nyfiken och eftersom det finns otroligt lite information om detta på internet så undrar jag om någon tidigare sett eller hört talas om en smålandsstövare som är brun? Hur tyder du skks färgbeskrivning? Är de bruna godkända? Som jag tolkar det så är det ett fel att pälsen är brun, men dock inte ett diskvalificerande fel.

Från SKK "rasstandard": Grundfärgen skall vara svart med bruna tecken över ögonen, på nosens sidor, under halsen, på bringan, benen och tassarna, under bröstet (buken), lårens insidor, under svansen och kring anus. Färgen kan variera från gulbrun till varmt rödbrun. Smärre, vita tecken får förekomma på bringan och tassarna. 

Från SKK "FEL":

- Övertecknad svart, inslag av svart i de bruna tecknen, avsaknad av bruna tecken

- Leverfärgade hundar med gula tecken

Mischa
3

Om grundfärgen skall vara svart med tantecken så lär leverfärgade hundar varken med eller utan tantecken vara fel.

≧◔◡◔≦

NiklasTyreso
1

Jag tror inte de valparna uppfyller rasstandardens vad gäller utseende, men det kanske inte är så viktigt för dig som köper en jakthund. Tror du att den kan bli bra att jaga med, köp den då. 

Villebrådet i skogen bryr sig inte om hundens färg.

NiklasTyreso
0

Jag tror inte de valparna uppfyller rasstandardens vad gäller utseende, men det kanske inte är så viktigt för dig som köper en jakthund. Tror du att den kan bli bra att jaga med, köp den då. 

Villebrådet i skogen bryr sig inte om hundens färg.