Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 3024 ggr
vevve89
0

Grimma?

Kan säga att jag inte är någon förespråkare av glimmar på hund. Vi har en hund på snart 10 månader som är hopplös på promenader. Han drar otroligt mycket och det jobbas med det varje dag. Nu har vi dock kommit till en punkt där vi Inte vet vad vi ska göra. Vi har varit på valpkurser och även haft privatlektioner men metoderna verkar inte fungera.. Vi pratar även om att ta kontakt med en hundpsykolog då det är andra problem oxå. Han jagar bilar efter att han blev skrädd av en bil för några månader sedan bland annat. Han jagar dom och blir ibland helt rabiat och okontaktbar när han sätter igång. Det har dock blivit bättre tycker jag då det går att avleda så han inte får dom riktiga utbrotten. Tillbaka till dragandes… I måndags hade vi honom lös på tomten med en kompis hund och det gick bra, i ca 20 minuter. Då hörde han en bil och sprang till framsidan av huset och började hoppa på staketet. Innan jag hann stoppa det så hade han kommit upp på kanten och stack över. Mitt hjärta stannade då min första tanke var att nu blir han påkörd. Han hade. Som tur var efter bilen fått vittring antingen på hare eller fågel då han hittades på ett berg. Igår rymde han igen 2 gånger efter bilar. Men ena gången stannade bilen och dom hade öppnat dörren, vilket gjorde det mycket lättare att fånga honom. Men han har varit så mycket dragningar nu dom här dagarna. Det är inte jag som varit ute med honom mer än en kort på kvällen. Vi är 4 vuxna i hushållet men oftast 2 som går ut med honom då ena är ägaren och andra hennes syster som är pensionärer och hemma hela tiden. Jag och min pojkvän jobbar så vi har inte så mycket med promenaderna att göra. Dock känner vi alla att vi behöver tips och hjälp. Kan vi ha grimma på honom så han inte förstör nacken? Sele har han men det använder vi bara när han springer i löplina. Och inget vi vill använda annars då vi inte tror det hjälper mot dragandet. Vi har. Provat att stanna så fort han drar och vända håll. Tar gärna emot flera olika tips.

Lans
1

Kopierar mitt svar från ett annat inlägg: "Såhär gjorde jag: Ha sele och halsband på hunden. Koppla i halsbanden och låt inte hunden gå framför dig. När den går för långt fram backar du några steg, så den kommer bakom dig. Min "gräns" går när hon har hela kroppen framför mig, då backar jag. -Tidigare brydde jag mig inte om hon var framför mig, med då blir det lätt att hon går med nosen i backen och glömmer bort mig, låter jag inte henne gå för långt fram har hon mer koll på var jag är. Sen när hon går fint några steg, kopplar jag i selet istället och säger "gå och nosa" och då får hon dra hur mycket hon vill å nosa. SUPERBRA BELÖNING! Så varvade jag sådär. Ibörjan gick jag nårga steg bara. Tog väldigt snabbt o få henne sluta dra. + att man inte behöver säga något/ha med någon annan belöning. Nos/dragandet fungerar superbra på Aska iallafall. Jag hade dock ett sele från amonken som man kan koppla framme och där bakom, men spårsele+ halsband fungerar ju också." Såå lärde jag henne att inte dra. Nu går hon som en prinsessa brevid mig, så länge det inte kommer störningar för nära. Brukar ha grimma på henne nu, då hon vill hoppa/hälsa på alla. Så att jag lättare ska kunna hålla emot/bryta beteendet snabbare.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

vallhund
2

#0 Höj staketet runt tomten.

#1 Grimma/halti är ett träningsredskap o skall inte användas jämnt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Anterrabae
0

Vår hund sminskade dra markant när vi bytte från halsband rill sele. Det är inte helt ok än, men vi är på väg. Nu är det lättare att få honom att lyssna.. Min moster har en gigantisk hund, som lätt skulle dea iväg med henne om han fick för sig det. Har för mig att hon har sele på honom och kopplet fäst runt midjan-höften på sig samt grimma. Grimman gör att han inte kommer på tanken att dra iväg. Utan att hon eg har "tränat" in det. Det blir som en extra säkerhet för henne.. :) och hunden är lycklig och skuttande och kontaktsökande.. Och verkligen älskar att jobba med sin matte.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Alex
1

Vad är det för ras och hur aktiveras den? I många fall (dock inte alla) kommer såna beteenden från att hunden är understimulerad och då löser man det ju genom att aktivera den nog mycket på det sätt den behöver.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lans
2

#2 Var har jag skrivit att jag använder grimma jämt? Var har jag skrivit att jag inte tränar?

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

vevve89
0

#1 det ska vi prova. #2 vi håller på med att höja… Men det hjälper inte dragandet på promenaderna. #4 en cavalier King Charles. Aktiveras gör han med bus både inne och ute och trickträna. Hur mycket har jag dock svårt att säga men han brukar vara trött efter långpromenader. Men hör han en bil stänger han rent av ute.

vallhund
0
Em_
1

Sele gjorde min dragande, bilrädda hund mycket mer sansad efter ett par veckor. Ge selen en månad eller två. Bara grimma löser ju inga problem :) På en mindre hund som man lätt kan hålla kan man lika gärna ha en sele med koppelring fram på bröstet om man vill ha en vändande effekt.

Problemet är att även fasta halsband stryper om hunden hänger konstant i de. Syrebrist och stress på grund av kvävningskänsla ger inte de bästa förutsättningarna för att lära hunden att gå fint. Det kan ta ett tag innan man märker skillnad när man börjar använda sele eftersom hunden har lärt in ett visst beteende på promenader. 

Jag tränade med halsband först. Det tog lång tid att göra små framsteg. Jag bytte till sele och fortsatte träna på samma sätt. Efter ett par veckor skedde framstegen i mycket snabbare takt och hunden var lugnare och mer kontaktbar, även när han drog.