Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 7317 ggr
Ellensandahl
0

Komma tillbaka med bollen?

Jag har ett litet "problem" med min mellanpudel.. Han vill verkligen inte komma tillbaka med bollen/pinnen/leksaken och när jag närmar mig honom så springer iväg och när jag ropar på honom så lyssnar han inte. Men om jag däremot har godis så kommer han ibland fast då utan leksak och är bara intresserad av godiset inte leksaken längre.

valpenboda
0

Samma här, beröm honom när/om han kommer med bollen eller ta bollen från hans mun om han närmar sig dig och ge samtidigt godis, funkar på min valp :))

-Aida-
0

De va lite klurigt kan jag hålla med om, det fungerade för mig att kasta iväg den och sen ropa tillbaka honom, med mycket beröm så kom han tillbaka efter de jag fortsatt kasta den.

JamieBlue
1

Min hund var väldigt bytesmedveten när han var liten och han ville gärna sticka iväg med leksaker m.m. Det som hjälpte för mig var att bygga upp hans förtroende för mig, visa att han alltid fick något i utbyte när han kom med leksaken, eller att jag gav tillbaka leksaken så fort han gett den till mig. 

Jag skulle börja träna detta inomhus, visa att du har något gott, kasta iväg en leksak en kort bit och säg till honom att hämta den. Om han inte hämtar den så får han ingen godis. Och lämnar han inte leksaken får han inte heller någon godis. 

Ett tips är att undvika gå efter hunden när den sprungit iväg med något, eftersom han tydligen fortsätter springa bort från dig. Gå mot andra hållet i stället! Försök göra dig spännande, sätt dig på huk och låtsas hitta något intressant på marken eller sitt och småprata med dig själv. Förhoppningsvis väcker du hundens nyfikenhet och han kommer till dig i stället för att springa iväg. 

Hm, finns mycket att skriva om detta men jag är trött och förvirrad :) Hoppas något av det kan vara till hjälp i alla fall!

Portie
3

Vad händer om du vänder dig bort från hunden och kanske börjar gå bortåt?

Det testade jag när Hugo inte ville apportera hela vägen, vände bara på mig så att jag stod med ryggen mot honom och då blev han nyfiken och kom fram med apporten i munnen och då berömde jag.

Qepta
0

När min hund inte vela springa med föremål i munnen så fick jag tipset att springa åt motsatt håll så fort jag bitit tag i föremålet. Och så fort han kom ikapp mig fick han någonting ännu roligare än det han bar på. Behövde bara göra en repetition, nu apporterar han allt.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Flubben
1

Kör en byteslek. Tex om ni kastar boll, se till att ha en leksak som är likdan med mig så när du kastar den ena bollen och han inte kommer tillbaka med den visar du att du har den andra bollen och leker med den själv. Då brukar i alla fall min hund komma tillbaka och när hon kommit tillbaka och släppt den bollen hon så kastar jag den jag har. Efter ett par gånger brukar de fatta att det lönar sig att komma tillbaka :)

[tk1971]
0

Min hund kommer tillbaka med föremålet halvvägs. Det är som att hon då kommer på att "visst ja, det finns godis därborta, nu skiter jag i bollen". Hur får man henne att komma ända fram till mig?

lillvilda
1

Vi har alltid kört på byte dvs boll mot godis eller annan leksak. I början krävde jag bara att hon släppte bollen i närheten av mig och då fick hon en godis. Så ökade jag kravet tills hon behövde lämna den vid min fot. jag höll helt enkelt på godiset (leksaken) och skickade iväg henne igen "hämta bollen" om hon lämnade den halvvägs. Nu lämnar hon oftast i min hand. I början får man göra det enkelt. Träna inne utan störning och bara kasta bollen en liten liten bit för att minska risken för att misslyckas. Så ger man godis eller klick om man klicker tränar för att de lyfter bollen, sen för att de bär den en bit och sen för att de lämnar den vid fötterna eller i knät om man sitter ner. Sen om de ger i handen. Sakta öka kravet.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

WildaE.R
0

Sätt på långlina, kommer han inte så ställ dig på linan och gå fram o ta bollen med ett tack" "loss eller vad de nu är. Sen leker du jätte mycket. Detta tar lite tid, men funkade på min hund.

JamieBlue
1

#7 Jag skulle testa att bara lägga leksaken vid mina fötter och låta hunden plocka upp den och då får hen genast en godis. Så småningom kan man öka avståndet mellan dig och leksaken, när hunden har förstått vad det är du vill att den ska göra. 

Om hunden inte förstår att att den ska ta upp leksaken när den ligger vid dina fötter så gäller det att ha lite is i magen. Vissa hundar behöver man kanske bara vänta ut en stund och till slut trillar poletten ner. Andra hundar måste man kanske ge belöning för att den nosar på leksaken, sen för att den nafsar på leksaken och till slut för att den tar leksaken i munnen. Det är enkelt att lära in om man kan/lär sig grunderna i klickerträning.

Lans
0

Lär hunden handtarget (=dutta nosen mot handen). Sen gör du det när han har bollen i munnen. Då kan man köra med en till boll. Nosen mot handen = Klicka och kasta en annan boll/ge godis.

Använd lina så blir det lättare.

Om hunden släpper bollen, så stänger du handtarget handen.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

CelsiusT
0

Träna in momentet som en apportering. Men inte "springa och fånga bollen" för det kan alla hundar. Utan träna in själva överlämnandet först, det är däri själva "apporteringen" ligger (apport=hämta/"bära fram"). 

1. Sitt på huk med hunden framför dig, låt hunden ta bollen ur din hand - beröm/klicka och belöna med godis, varpå hunden vill släppa bollen för att äta godisen och då har du kvar handen under bollen så du "fångar den i din hand". Upprepa.

Vill hunden inte grips bollen så belöna först att hunden nosar på bollen.

2. När hunden fattar poängen lägger du bollen på marken, sitter på huk och håller fram handen. När hunden plockar upp bollen ser du till att ha handen under bollen (som är i hundens mun) och beröm/klicka och belöna. Hunden släpper då bollen i din hand för att äta godisen. Upprepa.

3. Börja begär att hunden själv ska söka sig till din hand med bollen. Dvs du håller handen ca 1dm framför hundens nos (när den har bollen i munnen), släpper hunden bollen på marken för att ta godisen, vänta och låt hunden försöka igen. När hunden gör antydan till att föra bollen mot din hand - beröm/klicka och belöna. Upprepa.

För att övningen då hunden ska söka din hand ska fungera lättare (om det inte fungerar av sig själv) så kan man träna lite "hand-target" mellan varven, dvs att hunden får sätta näsan i din hand för att få en godis (då utan boll).

4. När hunden kan plocka upp bollen från marken och lägga i din hand för en godis ökar du avståndet (men kasta inte bollen utan placera ut bollen och backa själv). Börja med en halvmeter, utöka vidare till en meter, två meter osv. När hunden kan plocka upp bollen på avstånd och ta den till din hand varje gång så kan man börja kasta. Men börja gärna rulla om man har en hund som gärna "stjäl" leksakerna. Rullande bollar är inte riktigt lika häftiga som flygande bollar. Och framförallt, se till att ha gott godis! Man kan även använda sig av en likadan boll.

Tänk på att hundens målbild ska vara att allt man ger till matte/husse ska ge tusenfalt tillbaka (oavsett vad hunden har så är det bättre att ge det till matte/husse, för då får man ännu bättre tillbaka). Aldrig ta något från hunden utan att ha något i utbyte.

Medarbetare på westernridning.ifokus