Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6934 ggr
denizecarmen
1

Torroder till valp? Cane corso

Vilket torrfoder är bäst för Cane Corso valpar?

Finns ju så många olika märke..

lisinda
0

tyckte själv sånt där är jobbigt att välja. Men mitt råd till dig är att gå till djuraffären och fråga dem. 

Då kan det hjälpa med om du ska ha torrfoder eller färskfoder och vad för foder du ska ha beroende på vad du ska ha hunden till ex, sällskap eller träning :)

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

denizecarmen
0

Ja :) Tänkte Eukanuba eller Hills?

Fenix_Chicci
5

Jag rekommenderar alltid färskfoder i första hand.

Om du inte kan ge det så leta efter ett spannmålsfritt torrfoder med hög kötthalt. Eukanuba och Hills är skräp.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

denizecarmen
0

Okej tack :/

Vi bor i Turkiet så här finns inte så mycket att välja på.

De dyrare märkena som finns här är

Hills, Proplan, Eukanuba, Royal Canin… 

Alla dom har ju "puppy large breed"

Vilken är såfall "bäst" av de märkena?

Novelia
3

Eukanuba är innehållsmässigt bäst av dom två alternativen. Det går inte att säga vilket foder som är bäst för din hund bara sådär. Man får prova sig fram, men torrfodermässigt så är eukanuba ett bra foder att börja testa för att se om det fungerar på din hund =) Kolla upp Acana, det är ett rent foder med mycket högt köttinnehåll om man jämnför med dom vanligaste fodrena på marknaden! Sen har du ju Orijen också, syskonet till Acana, men där får du verkligen akta dig för att inte ge för mycket då det är väldigt kraftigt (80 % kött, inget spannmål), vissa hundar går upp i vikt av det men det beror ofta på att man ger för mycket.

Sen finns det ju både färskfoder och torrfoder, men du verkar redan ha tagit ställning till det? CC´s blir ju även rätt tunga och då är Acana/orijen bra för dom innehåller mycket naturligt glucosamin som är bra för lederna bland annat. Vissa Corsos har problem med huden, märker du det på din hund så kan du testa Vom og hundemat. Många hundar med hudproblem har fungerat på detta färskfoder, finns även för valpar =) 

Rekomenderar även att du fortsätter på det foder som du får av uppfödaren iallafall i ca 2 veckor. Det är nog med omställning för valpen att flytta =) 

Tänk på att magen kan spöka lite i början av ett foderbyte (försök göra en lång övergång på 1-2 veckor). Det tar ungefär 8 veckor för hundens kropp att ställa om sig helt på ett foder, så innan dess är det svårt att säga om ett foder fungerar på din hund eller inte).

I have no sympathy for people without empathy

Fenix_Chicci
2

Dyrare betyder inte automatiskt bättre. Nog finns det väl fler foder där än dessa? Blir lite svårt att rekommendera ett speciellt foder då jag inte vet vad som går att få tag på där. De foder du räknat upp är typiska sådana som är dyra men inte speciellt bra, finns många foder som är billigare men håller ungefär samma kvalitet. 

Hade jag varit tvungen att välja mellan dess foder så hade det dock blivit Proplan eller Eukanuba.

Novelia
4

Jag tycker att du ska kolla runt bland utbudet där du bor och läsa innehållsförteckningen =) Strunta i vad som står på framsidan utan läs den lilla innehållsförteckningen. Vet inte hur det ser ut i turkiet med lagarna kring hur dom får skriva på påsen samt vilket innehåll dom måste deklarera.

I have no sympathy for people without empathy

Allumania
1

Jag skulle köra på Proplan eller Eukanuba. Har själv utfodrat min hund på proplan och är mycket nöjd :)

[FridaGenborg]
3

Canagan skulle jag ge om jag gav torrfoder, men det kanske inte finns i Turkiet

Fenix_Chicci
2

#7 Håller med!
Ett bra foder har kött i början av innehållsförteckningen. Viktigt är att ingredienserna är specificerade, alltså att det står vad för slags kött det är. Se upp för foder där de splittrat ingredienserna i fler olika delar så de ska kunna skriva kött högre upp. Tex. istället för att det bara står potatis så kanske det står potatisfibrer, potatismassa, potatisstärkelse m.m. 
Viktigt är också att man förstår hela innehållsförteckningen så det inte är en massa konstiga ord. Är det det så kolla upp vad de betyder för det kan vara diverse ämnen som inte är bra. 
Digestiv betyder hydrolyserat protein, och man kan utvinna det ur vad som helst. Alltså har man ingen som helt aning om vad det är, bör undvikas.

denizecarmen
0

Tack så mycket för svaren!

Ska kolla lite på nätet vad det finns mer för märken att beställa.

Det finns också ett märke som heter Brit Care här, vet inte hur bra det är?
Hur ser jag hur mycket kött det är i innehållet? 
För tex. på Brit Care large breed junior står det:
28% protein och 14% fett… gjort på lammköttmjöl, ris, kycklingfett etc.
http://www.britcare.se/pdf/Brit%20Premium%20Dog_SE.v02.pdf

På Eukanuba står det: Torkad kyckling och kalkon (25.0 %…etc.
http://eukanuba.se/produkter/hund/eukanuba-valpfoder/puppy-large/

Är det antal protein i % jag ska kolla efter att det ska va högt eller?

[Teddies matte]
2

#11 Brit Care är mycket bättre än de du nämnde tidigare.

Själv ger jag min hund Brit Care lamm & ris som han fungerar jättebra på, ett okej foder som inte innehåller en massa skräp, finns lite olika varianter att välja mellan.

fellfrosch
1

Brit Care lamb and rice kör jag med, jättenöjd!

Fenix_Chicci
0

Brit Care är ett helt ok foder! Mycket bättre än de övriga du nämnt.

lizton
1

Eftersom du har en stor och tung ras så är det jätteviktigt att kalciumhalten inte är för hög och att kalcium/fosfor ligger bra. Titta på de stora märkena för large breed-foder för valpar och se nivåerna och välj något med liknande nivåer. Hög halt protein är ingen fara i sig utan det är att inte ge för mycket foder och det är viktigt att hålla valpen slank. 

Orijens valpfoder för storvuxna raser har bättre nivå kalcium/fosfor än vad Acana har, men båda är bra köttrika torrfoder.

Det är bäst att ge ett foder speciellt anpassat för storvuxna raser. Om man ger ett vuxenfoder med mindre energi måste vapen äta mer för att bli mätt och kan då få i sig skadligt höga nivåer av kalcium.

En länk till Dr Karen Beckers artikel om utfodringens betydelse för att minska risken för skelettsjukdomar hos storvuxna raser:

http://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2013/05/31/large-dog-feeding-mistakes.aspx

vallhund
0

Som jag skrev i andra tråden så kan du jämföra foder på http://animail.se/hund/hundfoder

Börja med att strunta i Hills, Eucanuba, Proplan o RC. Du har fått flera bra förslag i tråden.

När du läser innehållsförteckningar så låt dig inte luras. Även om animalier står som första ingrediens så betyder inte det att det är mest animalier i fodret, om de har delat upp spannmålen i olika delar för sig så kan det vara ett foder med nästan bara spannmål.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[fabienne]
0

#15 Hur många mg kalcium per kilo hund rekommenderas? Valp respektive vuxen? Vad anses vara en optimal Ca/P-kvot?

denizecarmen
0

Det blir nog Eukanuba eller Brit Care för här finns inte så mycket annat förutom då de vanliga hills, royal canin, proplan o sen billigare märke som jag inte känner till. (Vi bor ju i Turkiet). Är det någon som vet hur jag ska kunna mäta upp fodret? För de finns inga såna måttmuggar till. Deciliter mått? Eller kanske lättast o köpa en köksvåg?

vallhund
2

Av de två är BC överlägset!

[Teddies matte]
2

#18 Ta Brit Care isåfall, mycket bättre än Eukanuba.

denizecarmen
0

Ja det ska jag. Beställde en köksvåg nyss också så vi kan väga upp rätt mängd. Dock undrar jag när man bör börja ge endast torrfoder? Nu får hon ju hundmjölk-ersättning som hon glatt dricker nästan varje gång hon vaknar typ var annan-var tredje timme. (Hon är bara 1 månad gammal för er som inte läst mitt tidigare inlägg här och även på bullhundar.ifokus) Jag försöker ge henne torrfoder uppblött i vatten iaf 2 gånger om dagen.. Men undrar när man bara ska börja med torrfoder? Hur lär man henne att dricka vatten? Kommer det automatiskt? Hon lapar ju i sig vattnet som är i torrfodret men hon är inte alls intresserad av att endast dricka vatten.. Så när ska jag sluta med mjölkersättning och börja med endast torrfoder o vatten? Till vilken ålder ska torrfodret va uppblött i vatten? Förresten, kan hon få "för mycket" mat? För nu får hon ju dricka mjölken o äta varje gång hon vaknar. Är ju lite nojjig att hon inte ska få i sig tillräckligt med näring o vätska hehe.. Men kan de vara farligt med för mycket mat? Hon bajsar o kissar mycket.

[Teddies matte]
0

#21 Finns det ingen veterinär och uppfödare du kan få hjälp av?

denizecarmen
0

Litar inte riktigt på turkiska uppfödare haha.. Veterinären vi va hos va lite easygoing tyckte jag typ "äsch låt henne äta" haha men får väl gå till en annan veterinär o fråga

vallhund
0

Veterinärer världen över är ganska okunniga om hundfoder annat än de märken de säljer själva eller de som gett dem deras 1 veckas utbildning i hundfoder.

Jag skulle inte heller lita på en uppfödare som släpper iväg 4 veckors vappar.

Seriösa uppfödare som kan hjälpa dig kanske du kan komma i kontakt med via Turkiska kennelklubben? http://www.kif.org.tr/index_en.php

Håller tummarna!

russin
0

Hur gammal är valpen nu ?

denizecarmen
0

Hon är 30 dagar idag. Kan de ge tarmvrid eller va farligt om hon dricker för mycket ersättning? Jag tänkte på, valpar med mamma dricker väl också när dom vill o hur mkt dom vill? För nu dricker hon med god aptit nästan varje gång hon vaknar, typ varannan till var tredje timme. Hon får också typ ett shotglas torrfoder uppblött i vatten 2 ggr om dagen.

russin
2

Drygt 4,5 vecka alltså ?

Vatten framme i en skål jämt - det är viktigt. Du kan blöta upp torrfoder i lite valpmjölk och börja ge lite några gånger per dag. I början kanske bara 1-2 kulor att starta med och så öka vartefter valpen vill ha och växer.

Mjölk varannan timme är lite att ta i för en så "stor valp", var 3:e - var 4:e räcker gott - räkna på mat/måltid (mjölk eller torrfoder) 6 gånger per dag nu och minska till 5 när den är runt 6 veckor.  Du behöver knappast ge mjölk dom mål när valpen får torrfoder 🙂

Lycka till med den lille.

denizecarmen
0

Jag har fått hem torrfoder (brit care) o köksvågen nu men undrar lite hur mycket hon ska få per dag? Hur många gram? För hon är ju bara 35 dagar idag och väger ca 2-5-3 kg.. Hur mkt torrfoder/dag? Hon får mjölkersättning också.

Lon@
0

Jag hade försökt få tag på en vettig CC-uppfödare (svensk?), förklarat läget och bett om hjälp. Du kan ju inte få mer än nej…
Lycka till med valpen!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!