Blandras frågor
Hej ska kanske skaffa en blandras men har lite frågor om det då jag bara har haft renrasiga hundar innan. Får man ett födelsebevis på hunden? Får man något form av häfte att lägga in vaccinationerna på?
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Det är olika beroende på hur säljaren/uppfödaren gör. Av veterinären som vacc hunden får man ett litet pappershäfte/vaccinationsintyg. Mitt tips är kolla med säljaren uppfödaren vad man får med sig när man köper hunden/valpen.
Jag har 2 omplacerade blandraser. Jag har veterinärbesiktningar från de var valpar och från innan de flyttade till mig. De är vaccinerade enligt samma vaccinationsprogram som andra renrasiga hundar så de har en sån liten vaccinationsbok var. Papper där det står när de avmaskats och med vad. Om det är så att båda föräldrarna har stamtavla kan man ibland få en blandras version av stamtavla med släkten på men den är ju isåfall bara för kul skull.
Det här varierar nog väldigt mycket. vissa blandrasvalpar har aldrig varit till veterinär för någon besiktning och har man otur har de inte fått varken vaccination eller chip vilket de såklart måste ha.
Ett hem utan en hund är inget hem
Jag vet ju inte så mycket om vad jag kan få eller inte, hunden är ca ett år gammal så jag antar att jag får fråga dennes ägare om de har vaccinations papper osv. Men tack för svar :)
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#3 Är hunden ett år gammal så bör du få vaccinationspapper. Du ska även kräva att hunden ska veterinärbesiktas och du ska få ett intyg på att det är gjort. Det ska vara max 7 dagar gammalt (precis som alltid när man köper hund).
Mvh Linn
Du har fått bra svar men tycker som tidigare att du ska ha papper på vetrinärbesiktning, chippad hund är viktigt, gärna vaccinationspapper om du hämtar den efter den först sin första:)
Hälsningar
Fredrika
Se till så att ni fixar ägarbyte på jordbruksverket också! Jag vet inte om man behöver bådas underskrift på det men det kan vara bra att du står som ägare på hunden sen ifall den springer bort.
Mvh Linn