Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 12737 ggr
valpenboda
0

Fel att busa tillbaka med valpen?

Min jättebusiga 12 veckors valp biter väldigt mycket, och har nog gjort felet att aktivera henne för mycket.

När hon bits lite för mycket ger jag upp och leker med henne, drar lite försiktigt i henne och puttar lite när hon bits osv. hon gillar inte dragkamp eller att springa efter bollar så det enda hon vill göra är att bitas på mig.

Är det fel av mig att dra i henne och putta henne lite lekfullt när vi leker? Eller kan hon tolka det hotfullt, har märkt att varje gång jag puttar bort henne så kommer hon tillbaka och hugger hårdare samtidigt som hon morrar. Brukar bryta leken och träna lite ''sitt'' och ''tass'' för att hon inte ska bli arg eller för uppspelt.

När hon bits för hårt testar jag att pipa till men det funkar inget vidare…

Vart går gränsen för mig vid en lek med valpen, jag menar vad kan jag göra utan att hon blir rädd eller agressiv mot mig i framtiden?

Puttar oftast bort henne men hon springer tillbaka och hugger till jättehårt i benen eller näsan :/

russin
3

Du triggar hennes bitande ännu mer när du puttar bort henne och det hela blir än ännu roligare lek för valpen, så vill du inte ha en ännu mer bitig valp så hitta på något annat.

Det går att lära valpar att gilla leksaker och dragkamp - det gäller bara att hitta rätt leksak.

[Moa-]
0

Jag hade i detta läge helt undvikit och avstyrt alla situationer där valpen biter, nafsar och dylikt, även om det är mysigt och kul. Risken är att du kommer att få stora problem i framtiden. Ge valpen något annat att bita på så fort tänderna kommer fram, ett mjukdjur, ett ben eller en strumpa, vad spelar inge roll… Bara avled beteendet och se till att det tonar ut helt.

valpenboda
0

#1 Jo men efter en stund blir hon trött och somnar iallafall en stund

#2 Tro mig byteshandel har jag testat i veckor nu och det funkar inte! Har spenderat denna månad nästan 2000 kr på leksaker och alla slags tuggben men hon är inte intresserad av något av det! Händer ibland att hon tuggar på grisöron fast dom äter hon upp på 5 minuter :o

[Moa-]
0

Då bara hindra henne från att ha tänderna i närheten. Din valp gillar ingen leksak och inget ben? Låter enormt ovanligt och märklig… Pipande saker? Testat att smeta in en leksak med lite leverpastej för att få valpen att fatta tycke? En leksak tror jag nämligen är positivt för valpen.

valpenboda
2

#4 Exakt hon gillar ingen leksak, hon är livrädd för pipleksaker köpte ett par såna och hon tog dom väldigt försiktigt så dom inte pep sen begravde hon dom någonstans där jag inte hittar dom :O

Fick tips på djuraffären att lägga fil eller linda in bacon men hon äter upp det sen inget mer med det.

Har köpt alltifrån pipleksaker till bollar och nallebjörnar, har tillochmed köpt strumpor åt henne!

Sugar Mist
2

Jag är en sådan människa att jag uppmuntrar brottningsmatcher med min hund med mig, så jag ligger på golvet och brottas för fullt men när jag märker att han blir för på avbryter jag.

-

[Moa-]
0

valpenboda; dina använda strumpor som luktar dig då? Knyt ett par knutar och den skall gå att ta lite dragkamp med eller endast småtugga lite på (har du som jag små fötter får man ta någon familjemedlems eller köpa ett par större strumpor).

valpenboda
0

#6 Jo samma här fast hon gillar inte riktigt att avbryta… Så hon blir inte agressiv i framtiden eller rädd för mig för det vill jag verkligen inte :o

#7 Ska testa det, finns en sak hon gillar att leka med, mjölkpaket! Imorse väckte hon mig för att hon fastnat med huvudet i den haha :)

[Moa-]
3

valpenboda; men det är ju du som är matte, vill du avbryta så avbryter ni. Jag anser som sagt att ni överhuvudtaget inte skall börja då jag tror att det finns risker inför framtiden med detta, lek med mjölkpaket istället om ni tycker att det är kul. =)

nadilda
2

Jag lekte rätt så intensivt med min valp, brottades och hade mig. Hon är nu snart två år och älskar fortfarande riktigt fysiska lekar. Men jag var väldigt noga med att redan från början lära att när jag ger slutkommando för leken så är det slut direkt. Lärde in det genom att helt enkelt resa mig och gå medan jag sa "Nu räcker det". 

Var en period när hon va unghund som hon kunde vara lite svår att bryta men då höll jag upp riktigt gott godis under näsan på henne och bad henne att göra något för det, funkade bra för oss.

Man får noga läsa sin hund, antingen funkar det att leka fysiskt eller så gör det inte det.

Elinhogberg
0

Nu läste jag att du redan hade testat "pipa till", det funkade inte på min valp heller.. Men jag tjöt verkligen jättehögt och ljust (sambon tyckte jag var knäpp) när han bet för hårt och bara slutade och "blev tråkig". Jag tror att det var det som hjälpte för nu för tiden bits han knappt alls, mest morrar när vi busar :) 

Men det är väl såklart olika för alla!

Anna4077
1

Rekommenderar att du går till en bra tränare som hjälper dig innan du får problem. Då kan ni få lära er att leka tillsammans. Låter som du har svårt att sätta gränser och låter din valp bestämma. Det är en snabb väg till problem. Inget fel att leka med valpen men du ska bestämma när och hur länge. Ge valpen något som den kan bita på. Finns massor med tex silikon liknande material som är bra för tänderna. Kartonger med godis, toarullar fyllda med godis, mjukost kletat på något, ben med torkat kött på, tjurmuskel. Något som min hund älskar och slår alla leksaker är en fuskpälstrasa med ett snöre fäst i. Han gillar jaktlek och inte dragkamp. Lite som man leker med katter. Det gillar max. Kanske funkar för dig med?

Anna och taxen Max

hund_katt
0

gå där ifrån när hon biter. sen när hon inte håller med att bita på dig, bjud upp henne till lek. men om hon inte vill leka när du bjuder upp henne, så behöver hon inte leka. men när hon biter dig går du där ifrån.

testa det :) vet inte om det skulle funka, men det är vad jag hade gjort.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Taxelina1
0

När jag har en valp som går över gränsen tar jag tag i den samtidigt som jag säger nej med mörk bestämd röst. Sen går jag därifrån.

TS, jag vet inte vad du har för ras men det kan egentligen kvitta. Alla valpar är lika. Men du måste vara bestämd. Valpen blir snart större och testar dej. Stäm i bäcken…Anmäl er till en valpkurs. Där kommer du lära dej hur du hantera din valp på rätt sätt. Är du med i skk brukar dom ha öppen träningar med dropp in och det kostar inget om man är medlem. Och dom brukar även älska att prata hund så har du några funderingar kan du säkert ringa någon på din lokala skk och ställa frågor😉

Jag önskar dej riktigt lycka till med din lilla valp och hoppas ni får många roliga upplevelser tillsammans🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

Sugar Mist
0

#14 Skk? Lokala skk? Du menar inte sbk klubb?

-

Taxelina1
0

Det finns svenska brukshundsklubben och svenska kennelklubben. Kennelklubben har lokala avdelningar över landet. Jag till exempel tillhör Örebro läns kennelklubb.

Sugar Mist
0

#16 Jamen, tänkte på att du skrev öppna träningar på skk och jag har inte stött på något sådant här, bara öppna träningar på sbk klubbar.

-

Taxelina1
0

Man kan vara medlem i båda klubbarna här. Men skk är mycket billigare😉 Här hade dom träningsplatsen tillsammans och dom hade olika dagar uppdelade. Men nu har var och en varsin plats och det är lättare att hålla reda på vad som är vad…

Det är säkert olika i olika lokalklubbar. Men kolla upp det vet ja…