Taxtråd!
Jag har mitt livs första Tax nu, och har en livslång förkärlek för rasen MEN väldigt liten erfarenhet av den… Naturligtvis är jag väl påläst, men det betyder ju inte att jag inte hade uppskattat lite info från mer taxvana människor.
Min lilla kille heter Harry, och är nu 12 veckor gammal. Jag har fått höra att taxar ska vara lite extra svåra att få rumsrena, ligger det något i det?
Än så länge går det bättre än förväntat med rumsrenheten, men jag är van vid totala mardrömsscenarion gällande den träningen, så att han iöht kissar utomhus var en positiv upplevelse :)
Detta med ryggen, hur nitiska är ni? Jag vet att man ska vara petnoga med vikten, men har aldrig haft en överviktig hund i mitt liv så det tycker jag säger sig självt… Ska han aldrig gå i trappor iöht? (Det fick jag höra häromdagen av främling när Harry tog sig ner för två LÅGA trappsteg utomhus på jakt efter ett löv, att "den du, han kommer få diskbråck fort som bara den om du låter honom hålla på sådär"…) Han vill gärna hoppa upp i soffan men är alldeles för liten än såklart. Sliter det hoppet på ryggen på så vis att jag borde lära honom att det är strängt förbjudet?
Eh, ja, jag är tacksam för svar på mina många frågor =)
Hej, som valp bör hunden definitivt hoppa så lite som möjligt, för att hinna bygga upp muskler ordentligt som stöttar kroppen. Men sen som vuxen är det inga problem, så länge taxen mår bra =)
Far min har byggt en ramp för taxarna i deras familj, så de kan knata upp för den upp i deras säng *S*
Måste börja med att säga att taxvalpen på bilden helt enkelt är ljuvlig… En Tax är som vilken valp som helst när det gäller rumsrenhets träningen. Rastas efter mat, sovit, lekt och hundra gånger där emellan brukar jag säga. När vi kommer till ryggen, finns det vissa linjer som har mer diskbrock än andra. Ett bra sätt att förebygga diskbrock är att din Tax får bra träning så den bygger upp hela sin kropp. Ska du jaga med den? Jag vet taxägare som tränar agillity med sin Tax och det fungerar toppen. En hund bär 75% av sin kroppsvikt i framdelen och då blir det ganska jobbigt för hunden att gå nerför en trappa. Inga valpar ska gå i trappor. Och inga valpar ska hoppa upp eller ner i sängar, soffor med mera. Risken är stor att bryta ben och göra sej illa på annat sätt. Kan tillägga att taxen är en liten dominant rackare som kan tala om var skåpet ska stå om den inte får vissa regler att gå efter. Som vilken hund som helst egentligen. Backar man tar den chansen att ta över ganska snabbt. Många begår misstaget och tycker inte man kan tillrättavisa taxen då den är så liten. Men det är en stor hund i liten förpackning. Jag önskar dej verkligen lycka till med din guldklimp.
Hälsning från en stor djurvän
En bra musklad rygg minimerar risk för diskbråck oavsett om det gäller människa eller hund. Har en corgiblandis med lång rygg och så länge hans rygg är stark så kommer musklerna kunna stabilisera ryggen bra trots att han hoppar och springer som en galning. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#2 Och han blir inte ens bra på bild, IRL är han det ljuvligaste man kan tänka sig. Vill äta upp honom (alltså… pga han är gullig, inte pga hunger)
Ok, nej trappor vet jag att undvika. Bara lite oklart om han kan få ta något trappsteg här och var, (ute har vi lite sluttningar med enstaka steg) eller om det är nolltolerans som gäller.
Självklart hoppar han varken ner eller upp för någon soffa nu som valp! Når inte ens. Jag menade, är det något jag ska lära honom att han inte får, när han försöker, (lärdom inför vuxenåldern, då han kommer kunna nå att hoppa upp i min låga soffa.)
Jag är så dålig på att uttrycka mig, är fantastisk på att vara obegriplig :)
En fördel att lära hunden att inte vara uppe i soffan är ju att du slipper sand och annat och en hund som hoppar på dej när du ska fika. Men det är sååå mysigt att ha den i knät när man tittar på tv. Du kan ha en mysig bädd på golvet med ett tugggben intill där du sitter. Jag har lyft upp mina taxar och lyft ner dom ur soffan. Jag vill alltid ha mina hundar hos mej och vi kan må gott allihop Jag har haft många taxeluringar här. Vi har ett trappsteg in och ytterligare ett i hallen och det går jätte bra. Du verkar rätt så insatt i hund så det kommer garanterat gå superbra. Vad är det för linje du har? OM du vill berätta får du gärna pm,a mej. Men det gör du som du vill ;o}
Mina hundar får vara i både säng och soffa, jag vill ha dem nära. Tänkte mer på om jag ska lära honom att upp i soffan får man bara komma om man lyfts upp och ner. Tror det blir så jag gör, vill inte riskera hans rygg.
Tror också det kommer gå utmärkt, det är bara så ovant för mig att ha en "ny" ras!
Han må vara liten, men otroligt robust. Byggd som en stridsvagn, på bilden är han bara 10 veckor, men bogen är ju för guds skull nästan bredare än på min vuxna hund?
#5 och du har PM!
Va roligt med Tax! Vi har en Tax på 8,5 månad nu. Växer så det knakat. Nu har jag en ganska stor och kraftig Tax. Han har inte en fettbit på kroppen utan är helt enkelt stor. Väger strax under 11kg. Vi har små trappsteg som han fått gå i nästan sen början (12veckor). Han visade att han ville själv och fick lov till det efter lite övertalning från husses sida. Vi vände han vid det långsamt för ryggens skull. Som vuxen ser jag inte alls problem med trappor bara man lär hunden att vara försiktig både upp och ner. Vi hade det lite kämpigt med rumsrenheten men det var nog för att han va van vid att gå inne som han ville. Han hoppar själv ner från sängen och soffan (mot mattes vilja) men det gjorde han inte i början utan tog ett tag. Upp går inte så han vet att han inte kan hoppa upp själv. Han brukar ställa sig på bakbenen med tassarna på soffan när han vill bli upplyft En sak som man ska tänka på, med alla hundar men tror speciellt med Tax är att aldrig ge sig. En Tax, iallafall min, är fruktansvärt envis och det gäller att man kan vara det tillbaka. Vi använder enbart positiv inlärning och det gäller att vara konsekvent. Han man låtit han göra en sak en gång går det kanske en gång till även om det inte gått 10gånger där emellan. Det gick ju en gång. Min Max ska bli en jakthund och vi har nu börjat med lättare fysisk träning så som längre promenader och små korta springsträckor (väldigt korta för vovve och långa för matte). Det är verkligen som en stor hund i litet format men oj vad han gör mig lycklig. Det bästa jag vet är när jag är hängig och han kommer till mig, ser mig i ögonen och viftar lite på svansen. Ibland är han jobbig men alltid med viftande svans. Lycka till med taxen :) hoppas du får mycket lycka som vi har fått.
Anna och taxen Max
#8 Åh, ja det låter som en stadig bit det! Tycker det är så himla snyggt med välväxta taxar, (får man se bild på din kanske?) och tror min hane lär bli ganska kraftig 😍
Jag tror det det med att vänja långsamt är viktigt jag med, och nu när han är så liten vill jag att han ska ta det väääldigt lugnt… Inte alltid han delar den uppfattningen dock. Han är en total vilde i skogen, slänger sig ner från saker utan eftertanke och jag tror hjärtat ska hoppa ur kroppen på mig ibland… Nio veckor gammal slängde han sig huvudstupa ner i en damm och sjönk som en sten, men det är ju en annan historia . Han vet inte sitt eget bästa helt enkelt, den lilla våghalsen!
Har hört om taxens berömda envishet och vikten av konsekvent uppfostran, jag har haft otroligt envetna hundar innan och att vara konsekvent hoppas jag sitter i ryggmärgen vid det här laget. För jag har redan nu märkt att han ger sig inte i första taget (eller andra, eller tredje…)
Ska börja valpkurs nästa måndag och tror det kommer vara jättebra för oss! De är ju så underbara, men visst är det mycket hund.
Jag har två taxar och du kan läsa om dom här:
Taxen är en jakthund och skulle dom inte klara att hoppa upp och ner/gå i trappor osv skulle dom aldrig klara en dag i skogen. Däremot ska valpar inte hoppa eller gå i trappor när de växer och bygger muskler.
Våra taxar får man vara lite finurlig med träningen. Vi kan inte upprepa övningar mer än ca 5 gånger då tappar dom intresset. Då är det bättre att göra några upprepningar sedan göra något annat och sen prova igen.
Taxen ska inte ge sig direkt. De är avlade för att gå ner i gryt och då kan de inte ge upp :) De provar ofta samma beteenden om och om igen. Det är bara att vara tydlig men vänlig mot dom. Visa vad du vill istället och ge mycket beröm!
Lycka till!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Vi har gjort en trappa till våra taxar till sängen till exempel. Det kan man göra om man inte vill att de hoppar.
Här är en bild på min lilla älskling :) han va hos fotografen för några veckor sedan. Tycker dom är helt fantastiska i skogen även om det känns lite jobbigt i början :p det är så roligt att se dom göra det dom är gjorda för. Skutta och hoppa omkring :) nu fick vi max vid 12 veckor i oktober så vi hade inte något härligt väder att vara "valp och galen". Om du har instagram kan du följa honom på "maxthatax" :) en hel del träningsvideos osv :) tränar ganska mycket med honom. Men lycka till :) tror det kommer gå jätte bra för dig :)
Anna och taxen Max
#10 Good point. Tror jag har blivit lite uppskrämd av folk som varnat om att ryggen kan paja och att de minsann inte tål normala saker… Och man är ju så rädd om sina djur, lätt att bli påverkad.
#11 Men en sån snygging… Var och kollade på en kull strävhåriga innan jag köpte Harry, och är ju så himla svag för skäggiga hundar… Ska genast kolla in instagram!
Här är mina grabbar på bild. Finns också på Instagram: historienomalf
#13 jag är helt förälskad i svarthåriga och min sambo ville bara ha strävhårig :p envis som få är min sambo så han fick som han ville :) Max har faktiskt en skäggkam bara för skägget ;)
Anna och taxen Max
Rasklubben vill ha hanar på 9 kilo men det tycker jag blir för tikaktigt. En hane ska vara lite mer maskulin.
Taxen är mycket tåligare än vad man tror. Det är som ni skriver här, en jakthund.
Härligt att se bilder här på både strävhår, korthår och långhår. Jätte fina taxar allihop. Intressant att det faktiskt finns hela 9 varianter av Tax.
Hoppas ni får en härlig tid med era taxar i skog och mark😃