Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 2038 ggr
FjortisDeluxe
0

OT- Fjortis?

vad tkr du om fjortisar?, asså själv e jag lite fjortis men jag tkr tjejer med mkt smink, och blont hår med bimboruffs, e snygga, men fjortisar kan ju se ut på olika sätt, det kan ju vara beteendet också,

Muppen
0

En del fojrtisar e jobbiga men andra e sköna speciellt min kompis… :)

FjortisDeluxe
0

men din vän e ju skön

AnneN
0

Fjortis är enligt mej inte en ålder eller ett utseende utan snarare ett sätt att vara. Sedan att det är typiskt för dessa att sminka sig en aning för mkt, vara extremt ytliga och använda ord som tex; men alltså, typ, liksom mm i varenda mening det är sånt som hör till.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

FjortisDeluxe
0

#3, asså man andvänder ju dom orden för att dom passar in, och om man sminkar sej mer än vanligt betyder ju d att dem vill vara snyggare än andra

AnneN
0

#4 om det du säger stämmer så har de flesta fjortisar misslyckats helt med både sminket och språket

_**/Mvh Anne

[Vargnatt-]
0

#3 Vi verkar ha samma syn på fjortisar :)

Beafer
0

har fått för mej att dom låter ganska mycket också ;D

FjortisDeluxe
0

men asså fjortisar äger ni har typ fel syn på dem asså kolla, fjortis e när man e snygg o populär, och om man sminkar sig lite extra.

[Vargnatt-]
0

#8 då är det väl kanske olika från ställe till ställe :) fjortisarna i kiruna där jag kommer ifrån var de som försökte vara snygga och populära, försökte vara så tuffa :). De misslyckades ganska ordentligt måste jag säga

Malin-A
0

Flört

FjortisDeluxe
0

#9 dem kan ju inte va fjortisar om dem misslyckades

Liss
0

hahahaha!

Men asså, jag blir såååå mycket snyggare om jag lägger på ett täcke av foundation på ansiktet! *ironi*

varför skulle man bli snyggare med allt för mycket smink! Snarare tvärtom.. Dessutom har väl de inget med fjortis att göra, de tycker jag mer låter som bimbo!

Fjortis, efter fjorton, vanligen nedsättande benämning på person i de lägre tonåren och/eller någon som uppför sig på ett pubertalt, omoget sätt. I vissa sammanhang används inte begreppet om en person som är just 14 år, utan för att beskriva en livsstil. Fjortis betyder 14-årig flicka enligt officiella ordböcker, men har i dagligt tal oftast den betydelsen som inte nödvändigtvis behöver återspegla personens ålder eller kön.

Fjortiskulturen gäller som sagt inte bara flickor i tonåren, utan nu mer spelar det inte någon roll av vilket kön man är. Fjortisar är omyndiga personer som ser sig själva som mogna nog att göra "farliga" och otillåtna saker som inte passar deras åldersgrupp, t.ex. dricka. Beteende som detta kan försvaras med "Dom andra gör/får det", "Det är ett bra sätt att umgås på", "det är gott", med andra ord, man försöker alltså visa sig coola och "vuxna" för sina kompisar. Det finns egentligen ingen bestämd form av Fjortis, utan nästan alla har sin egen uppfattning av uttrycket.

Detta beteende är vanligt i den yngre puberteten då man söker efter sin identitet och brukar gå över vid ca 16-19 års ålder. Tonåringar i denna ålder försöker få grepp om sig själva, funderar över framtiden, fjärmar sig från föräldrarna och börjar utforska sin sexualitet.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Vargnatt-]
0

"Fjortisar är omyndiga personer som ser sig själva som mogna nog att göra "farliga" och otillåtna saker som inte passar deras åldersgrupp, t.ex. dricka"

Det där är ganska bra beskrivet vad fjortisar är i mina ögon :)
Så har jag fått intrycket att fjortisar aldrig förstår att de faktiskt är fjortisar :)

Xiox
0

Om jag ska beskriva en fjortis skulle jag ha beskrivt så här : en som har väldigt mycke smink, är populär, "skriker" rätt mycke, och skriker så snabbt dom ser en myra eller en spindel..

! Ps. det här är MIN åsikt! , komentera gärna ;)

Beafer
0

#8 så man är bättre en alla andra då om man är fjortis? :P

AnneN
0

Haha då finns det isf inga fjortisar efter som jag anser att ingen är bättre än nån annan

_**/Mvh Anne

Xiox
0

# 16 du har hält rätt, alla är lika mycke värda!!

Beafer
0

jag tycker inte heller att någon är bättre en någon annan. men det verkar fjortisdeluxe tycka, därför frågade jag ;D

Karmatarerskanise
0

Hahaha #8 du får ursäkta mig, men jag tror inte på dig. Du skämtar va? Ser vekligen ut så.

Att en fjortis skulel vara förmer än ngn annan är verkligen skrattretande ;) Ingen är bättre än ngn annan.

Fjortis häromkring är en jobbig tonåring som är högljudd och mycket hatad ;) Irriterande om inte annat. Det är de som sitter på bussen o skriker, vrålar av skratt, pratar i mobil högt eller är as packade. Misslyckade sminkningar och uppmärsamhetssökande.

bejtedejte
0

När jag var yngre gjorde man skillnad på fjortis (=negativt) och penta (= för det mesta positivt). Pentorna behövde inte vara sminkade men hade alltid buffaloskor, jazzbyxor och benvärmare. Gärna kjol över byxorna också. Been there done that och älskar fortfarande mina 4 par Buffaloskor även om de numer står i garderoben.

Fjortis för mig definierar någon som är omogen, tror att allt handlar om utseende, säger "typ", "asså" 10 gånger i samma mening och har obegripliga Lunarstorm-/playahead-presentationer med massa "kjaamizzaaaj" och det är ett övergående stadie i livet. Typ. ;)

#12 har en bra beskrivning på en fjortis.

kerstinjoh
0

Det går över!!! Skrattande

AnneN
0

#21 det kan man ju hoppas, fast jag vet fjortisar som är långt över 30år också så ibland kan det förvandlas till en hel livsstil

_**/Mvh Anne

Lotta
0

Säger som Kerstin…en övergående fas i ens liv =)

Beafer
0

#22 jag känner igen det ;D det borde även du göra mammsen ^^

Liss
0

hihi, jaa jag vet en som är snart 60år som är fjortis!! och då menar jag allvar! en man dessutom..

Lotta
0

Ähhhh så ni säger….skärp er brudar Oskyldig

Muppen
0

#12 vadå finns det fakta om fjortisar? XD haha

AnneN
0

_**/Mvh Anne

Muppen
0

#28 , hahahaha, asså sorry… Det kan ju vara roligt för ngn att läsa om dom som är intresserad. Men detta var väldigt nytt för mej därför ASG:ar jag XD

Sandra
0

Undrar om inte syftet med denna tråd var att trigga alla här inne till att bli aggressiva o så blev ju inte fallet riktigt, hehe. Duktigt flickor =)

Får en känsla av att det inte är nån seriös användare bara… jag kan ha fel… men både jag o killen fick samma tanke.

AnneN
0

#30 samma här , men hur kan man bli arg då det gäller ett så skrattretande ämne?

_**/Mvh Anne

Liss
0

jo jag har samma tanke med! men orkar inte riktigt bry mig.. vill h*n ha svar så ger jag väl ett som stämmer till fullo.

lill-jarven
0

Haha den här tråden är skön xD

Malin-A
0

jag tror allt att Lusse e lite fjortis =D haha

Liss
0

dricker lusse sprit!:O

Malin-A
0

ne men Öl =D

Lotta
0

Vaaaaaa…är Lusse en fyllehund????? O may guuuuudddd Förvånad

JimJ
0

Min kusin är fjortis, hon kan vara rolig, om man umgås med henne i små stunder, annars blir det bara jobbigt. :-)

*LuNaJ KjAmiZ*

- Jim

Liss
0

hahaha.. oh my guud?:P

ecko dricker alkholäsk:) de tycker han är super gott.. t om lite virre funkar har jag erfarit.
Men då är inte lusse fjortis jue.. han är väl inte omogen och osäker med vem han är?:P

bejtedejte
0

Den här är helt underbar! Skriv in en text om dig själv, tryck på knappen och Voila! En perfekt presentation till din Lunarstorm-sida! *fniss*

http://www.angelfire.com/indie/lunarizer/ 

Karmatarerskanise
0

#40 hahahahahaha den är ju perfekt för fjortisar ;)

lill-jarven
0

#40 Haha den var bra!

AnneN
0

klockrent

_**/Mvh Anne

Lotta
0

*ASG* Lisette jag jobbade ihop med en äldre herre som kom från utlandet (Carlos) Han var till sin syster i USA och hälsade på, och kom tillbaka till jobbet efter 1 vecka och det enda han gick och sa i 3 veckor var Ooo mayyyyy gaaaaadddd (skrev fel där uppe när jag skrev U). Jag kan lova att jag var trött på honom….nästan så jag tänkte ge ut skottpengar om någon knäppte honom Flört

Malin-A
0

haha men Lisette ja skojjade ju bara, klart Lusse inte e nån fjortis =D

Tixy
0

(#8) "men asså fjortisar äger ni har typ fel syn på dem asså kolla, fjortis e när man e snygg o populär, och om man sminkar sig lite extra."

W00t?
Vad hände med att alla får ha sin egen åsikt? O.o
… och fjortisars "lilla extra" brukar bli grymt överflödigt och resulterar oftast i 4-5 cm tjockt lager foundation. :)

Eh, en kompis var med ett gäng (som är rockare/gothare/liknande) på plattan i stockholm, och så kom det fram 3-4 fjortisar och skulle tjafsa med dom. Var på en av kompisarna till min kompis drog handen längs ena fjortisens kind, och fick med sig.. en hel del foundation.
Och hon sprang därifrån hysteriskt gråtande. Sånt tycker jag är kul, för så häftig var hon egentligen. :)

FjortisDeluxe
0

OMG, nästan alla har ju helt frel åsyn, asså för det första e det snyggt att ha mkt smink, pluss att fjortis e bra, har ni inte fattat d än :O?

FjortisDeluxe
0

OMG, nästan alla har ju helt frel åsyn, asså för det första e det snyggt att ha mkt smink, pluss att fjortis e bra, har ni inte fattat d än :O?

Malin-A
0

#48 klart vi har förstått det =D

Liss
0

ahaa.. skoja du malinbrallan:) De fattade ju inte jag Oskyldig

Karmatarerskanise
0

#48 Om du verkligen är seriös med dina inlägg, alltså på riktigt, så ser du nog här inne i tråden vem som inte har förstått?

lill-jarven
0

Jag kan knappt stava.. skrattar så jag gråter

SaraC
0

Mata inte trollet Räcka ut tungan

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lotta
0

*ASG* Och här har vi skoj =D

lill-jarven
0