gnäll-pelle
De senaste veckorna har vår lille lurv verkat orolig och stressad, han gnäller mycket på promenader och vill absolut inte bli lämnad på dagis. Har börjat dra i kopplet, vilket han aldrig gjort innan. Dock bara kvällstid när det är mörkt och på väg hem från dagis. Inomhus hemma är han sitt vanliga mysiga jag, men ute och under dagen på dagis är han riktigt pipig. Har såklart pratat mycket med dagisfröknarna och de säger också att han verkar orolig - gnäller på promenaderna och hela eftermiddagarna när andra hundar börjar få gå hem.
Såhär har han alltså inte varit tidigare och jag är övertygad om att det beror på att husse börjat vara borta varannan vecka samt kanske att det är två nya personer som jobbar på dagis. Vi har av andra skäl röntgat, klämt igenom och tagit diverse olika prover för ett par månader sedan, ont tror jag inte att han har.
Det jag känner mig lite fundersam över är vad jag ska göra för att på bästa sätt få vår lille köttbulle att lugna sig och bli "glad" igen.
Jag försöker just nu att ha honom mindre på dagis, kortare dagar och ha honom hemma när det går. Lite som "inskolning" på nytt. De går normalt på dagis 3 dagar i veckan och vår andra hund är som vanligt - travar glatt omkring och tycker att det är lika kul som vanligt att få gå till dagis. Försöker att inte överdriva det hela genom att "puttinutta" mer än vanligt, men försöker göra promenaderna roligare så att det händer något (har jag iofs gjort redan innan, godissök och annat skoj).
Min första tanke är att jag fortsätter i samma bana och liksom väntar ut det, han vänjer sig, men det börjar kännas som att det eskalerar så jag vill gärna bolla mina tankar. Tips?