Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1613 ggr
Haztparken
0

K9 Nosework

I fredags så fick jag prova på K9 Nosework för min hundlärare på min skola då hon håller på och utbildar sig till instruktör i ämnet.

Min hund var fantastiskt duktig!! Hon som vanligtvis är urkass på att hitta spridda godisar väger väl upp med att vara extra duktig på detta 😉

Jag tycker att det ska bli väldigt spännande att fortsätta träna i detta och se hur min hund och jag utvecklas! Känns faktiskt som en sport som skulle kunna passa oss väldigt bra!

Det ska vara en första tävling här i Sverige i år. En inofficiell i Borlänge, mer är inte bestämt. Hur det går för oss får vi se men kanske kan den tävlingen bli aktuell 🙂

Är det någon annan här som provat på/håller på med detta? Vad tycker ni och era hundar om det?

Ni som inte hört talas om det så uppmanar jag er att söka på det och kanske prova det! Värt det 👍

vallhund
0

Finns en tråd om det här någonstans.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Haztparken
0

#1 Jag sökte innan men fann inget. Du får ursäkta isåfall men min dator hittade ingen här.

vallhund
0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Haztparken
0

#3 Det är en artikel på spetsar och urhundar iFokus?

Detta var ingen artikel jag skrev utan bara delade med mig och frågade om andras erfarenheter + att detta inte är samma sida som artikeln utan hundar iFokus så förstår inte problemet med att jag skrev detta här?

Praefatio
0

Vi ska gå en kurs i K9NW till våren/sommaren 🙂 Känns som en alldeles perfekt grej för en gravid matte som inte orkar knata runt och lägga lika mycket spår i skogen med en stor mage, och en hund som älskar att jobba med näsan. Är inte intresserad av att tävla, bara att ha det som ett roligt alternativ till spår, som dessutom går att göra inomhus när man vill köra mental stimulans hemma ibland.

Hur började ni träna, rent praktiskt?

Haztparken
0

#5 Vad roligt! 🙂 ja precis, man själv behöver inte vara så fysisk i detta medan hunden får jobba ordentligt med nosen!

Min lärare hade en sorts "kopp" med godis i som man förde framför nosen på hunden och berömde när hunden sniffade. Sedan, beroende på hunden, så utökade man och gömde godis i en låda med hål i och la den bland ex 3 andra lådor och berömde när hunden sniffade över rätt.

Vi har också nu provat med Eukalyptus (tror jag det var), som är en av dofterna man använder, istället för godis. 🙂

[jenny-]1
1

Jag har sedan länge låtit min hund söka kryddor mm både hemma och i stallet. Även hos kompisar. Superkul och busenkelt att lära in!
Trött och nöjd hund :)