Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundsport-och-aktiviteter
Läst 936 ggr
Vizzla
0

Dogparkour med små hundar

Någon som kör detta med mindre hundar? Vilka hinder använder ni då? Tips på övningar. Gärna bilder :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

isabella93
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte riktigt om det räknas som dog parkour, men jag brukar låta hundarna hoppa eller klättra upp och balansera eller sitta/ligga/sitta fint på stenar, fällda träd, bänkar, stubbar, låga, tjocka stolpar, upphöjda brunnslock, grova, låga trädgrenar och annat som passar på promenaderna.

På ett ställe finns en grov kedja som hänger lågt mellan några stenar, den brukar de få sätta framtassarna på och balansera.

På bilden står Ester på ett fälttävlanshinder, det var lägre i ena änden och hade en stock på marken framför, så där kunde hon ta sig upp i flera steg.

russin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kallar det väl inte dogparkour, men min ena hund älskar att klättra, hoppa upp på saker och balansera.

Gå på smala staket, hoppa upp på stenar och betongsuggor, balansera på gunggrejer på lekplatser (när det är folktomt där) mm. Önskar dock det fanns mer grejer där jag bor, för just lekplatser besöker vi sällan då det oftast är barn där från tidig morgon till sen kväll. men bara fantasin sätter gränser.

Min andra hund har inte så bra "studs" i benen och är mycket sämre på att hoppa upp på saker, men hon gör det hon vill och kan.

Oftast blir det träd och stubbar i skogen, men ibland går vi förbi något som passar och hunden tycker det är superkul - här en gunghäst som hon ville upp på 😃

lillvilda
0

Nu har jag just nu bara stora hundar men har haft liten och ska ha en liten snart igen. Bra saker för små hundar är stockar, stenar, lägre bänkar, de som de kan sätta sina tassar emot som träd. Saker de kan balansera på. Det hänger ju lite på om du är i stan och tränar eller på landet. Mina hoppar inte alltid upp på saker utan det gör mycket att de sätter tassar emot saker eller balanserar på liggande saker eller kryper under saker. Tyvärr inga bilder då jag som sagt just nu inte har några små hundar.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Vizzla
0

Känns som att vi behöver hitta nya promenadstråk och hitta några roliga vägar att få efter där det finns lite allt möjligt att klättra på. Upplever att mycket är i så dåligt skick eller så är det för högt.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf