föda upp blandras - diskution
Vad tycker ni om att medvetet föda upp en blandras som om den va renrasig. med detta menar jag att man gör alla tester båda raserna behöver. använder bra testade avelslinjer. håller koll på valparnas utveckling och utvärderar och tänker igenom varje parning som man gör med renraser. Hålla koll på inavel M.m. Som om den skulle vara registrerad. Vill inte nämna några raser jag tänker på eftersom då kan det bli en diskution om just dom raserna.

Jo, så länge aveln har ett syfte ser jag inga problem med det, till exempel om man avlar mixade draghundar för att få högpresterande hundar. Men gäller det sällskapshundar så ser jag inte poängen med det när det finns så många trevliga och friska sällskapshundar.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Vad är vitsen med det hela? Blandrasavel kan inte vara seriös eftersom det inte finns några mål med aveln.
Sedan finns inte direkt några blandrasuppfödare som gör på det viset, ytterst få har alla papper på släktingarnas undersökningar att visa upp för intresserade valpköpare.
Nu är det alltså blandrasavel jag tänker på, prestationsavel är en helt annan sak.
Jag ser inga problem med saken om de säljs till ordentliga hem och inte blir slit och släng-hundar :)
Jag är dock personligen nyfiken på vilka raser du tänker på och vad meningen med det hela vore.
Tillexempel om du är ute efter att avla fram en jakthund eller en snabbare draghund osv. Själv skulle jag aldrig döma dig eller ditt val av raser.
Vill du får du gärna pm.a mig för skojs skull :)
#2 fast rent hypotetiskt borde det ju såklart finnas någon seriös blandras avel. Om man medvetet blandar två registrerade hundar(med stamtavla osv) så har man ju koll på deras förfäder osv. Och så vill man få fram en viss specialitet, bättre jakthund, bättre draghund, kanske en bättre spår hund ja vad man nu kan tänka sig. Så länge kullen fyller en funktion och det finns en marknad för det, där valparna kommer användas till det som de avlats för så ser inte något problem i det? Känns ju lite dumt att dra alla över en kam. De oseriösa är väl de man märker mest av som alla bullhundsblandningar, schäferkorsningar och allt vad det nu kan vara. Men finns det folk som gör ett ordentligt förarbete så tycker jag de inte finns några fel i det? Eller är jag helt bakom i mitt tänk?
Det tycker jag absolut är okej, speciellt med tanke på att det kommer behövas sunt avelsmaterial att tillgå p.g.a. den takten SKK m.fl förstör raserna.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 Enda anledningen till att två registrerade hundar avlas på men inte valparna registreras är för att det är något fel på föräldrarna eller att kullen på annat sätt inte får registreras, den värsta sorten av blandrasavel egentligen, där kan man helt säkert veta att något är fel.
Som sagt är det skillnad på blandrasavel och prestationsavel. Att ta fram en bättre drag- eller jakthund genom korsning är inte detsamma som vanlig blandrasavel.
Det finns över 300 raser idag, finns ingen vits med att blanda, det finns raser så det räcker gott åt alla. Vill man hålla på med avel hittar man en ras man brinner för och bekantar sig med den i många år innan man börjar avla. Kräver massvis av tid, planering, arbete och pengar, blandrasavlarna kan stoppa det mesta av valpinkomsterna i egen ficka, vilket tyvärr oftast är det vanliga syftet med aveln också. Finns ytterst få som gör alla nödvändiga undersökningar hos ren blandrasavel, för det inte fyller någon funktion, det finns inget mål, ingen ras att förbättra.
#6 fast hur kan du säga det? Jag köper mig en hane. Gör alla tester men bra resultat, tränar tävlar och hunden visar goda resultat. Hanen har fin exteriör och är tip top. En bekant till mig har en tik samma där en köpt hund som genomgått alla tester med godkända resultat, tränar och tävlar och visar bra prestationer, exteriör mm. Dessa skulle komplementera varandra väldigt bra och en kull planeras. Vart är det fel någon stans? I hundvärlden är vad jag uppfattat väldigt big NO NO att blandras avla, men blir utesluten från diverse tävlings evenemang och ibland träningsgrupper. jag förstår inte varför, om kullen är planerad efter konsten alla regler, prestations avlad eller ej. I hästvärlden som jag haft mycket med att göra, är bland avel inga konstigheter och det utesluter ingen på hopp, dressyr eller fälttävlan! Där är det prestationerna som räknas inte rasen på djuret. Förutom travet och galoppen, men de är som att starta en labbe mot en Greyhound i löp, det skulle inte fungera. Det vore ju bättre att låta folk med blandraser få vara med också. En blandrashund kan väl vara lika bra som en renrasig egentligen? Visst det finns mycket skit. Det är inte det jag försvarar!
jag tycker inte det är fel att blandraser finns, men blandras avel kan aldrig bli som renrasig avel! du vet ju inte hur det är med sjukdomar och annat på föräldrardjuren och deras föräldrar osv..
Om jag skulle köpt en blandras så skulle jag antagligen inte litat på vad de sa för de har inget bevis vad nu det finns för raser i den och att det inte finns sjukdommar i släkten.. föreldrarna finns ju det papper på om dom nu är testade och vad för resultat de har..
Men jag håller mig till hundar med stamtavla hädanefter..
#3 jag tänkte inte på prestationsavel. Utan sällskapshund, agility m.m.
#3 kan tydligen inte skicka om från mobilen. Skicka till mig så svarar jag ikväll.
#7 Häst och hund är inte samma sak någonstans!
Varför, varför skulle man göra på det viset? De hundar som är väldigt bra och avelsdugliga används i renrasaveln, har du en hund som skulle vara riktigt bra så använder du den inte i blandrasavel, varför skulle du tävla och meritera för att sedan medvetet göra så du utesluts från detta. Avel utan mål är inte seriöst någonstans, finns ingen som helst vits med en sådan avel.
Det räcker inte med att föräldradjuren skall vara friska och stabila, det är mycket mer än så som måste kollas upp, stora delar av släkten skall gås igenom. Särskilt seriöst är det ju inte heller att komma på att man skall avla för att grannen råkar ha en trevlig tik, avel skall vara välplanerad och läggas ner mycket arbete på. Avla börjar man inte göra huxflux. En seriös uppfödare har gått utbildning och skapat sig erfarenhet och kunskap om sin ras i tiotals år innan denne börjar fundera på avel.
#11 lugn i bussen! Du behöver inte härja upp dig. Varför är bara jakt eller draghundar okej att prestations avla? Det är klart att du i så fall skulle kunna prestationsavla fram en vanlig tävlingshund eller sällskapshund också? Du har fortfarande inte svarar på varför inte blandraserna får tävlas med? Och sen undrar jag på vilken sätt egentligen häst och hundaveln skiljer sig? Man vill väl få fram bra, hållbara avkommor hos båda? eller vad tror du annan djuravel än för hund går ut på egentligen?
#11 Jag kan berätta varför. Det är för att de avelsstrategier som råder inom FCI inte alls är baserad på vetenskap, utan på en ideologi. Med tanke på att de flesta raser krävs vara homogena, så blir den genetiska variationen på tok för liten, så kallad flaskhalseffekt. Därför behövs seriös blandrasavel.
Nej, en seriös uppfödare behöver inte alls lära sig under tiotals år, för att bli professor inom genetik krävs det färre år än så, eller menar du på att Skk:s uppfödarutbildning är av högre kvalitet?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#11 jag anser att det visst kan vara seriöst. Jag kan kolla upp halva släkten och meritera hundarna för att vara seriös i aveln. Sånt kan man göra även om dom inte ska användas till avel för renrasiga hundar. Jag medvetet använda dom till en blandraskull för att jag anser att den hunden har andra fördelar som hundarna inte har själva.
#7 Problemet med det är att man avlar inte för att få fram fina valpar, man avlar för att förbättra rasen. Valpar finns det tusenfalt av, inget vi behöver fler av i sig. Utan det vi behöver är att förbättra och vidareutveckla raserna på olika sätt. Och avlar man en blandning (oavsett hur bra föräldradjuren är) så tar det stopp vid dom valparna. Det blir en situation där man bara gör en kull för att få fram fina valpar som en engångsföreteelse, och det finns ingen vidare tanke med det. Man kan inte fortsätta därifrån.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#15 klart man kan fortsätta därifrån. Men en likadan blandras så kan man tekniskt sätt börja bygga en ny ras. Så klart man kan fortsätta.
#12 Blandrashundar får tävlas med. I dom allra flesta grenar. Det enda dom inte får vara med i är väl egentligen bruks (och renras-utställning). Bruks är ju egentligen lite av en utvärdering på just brukshundraser, en avelsgrund. Ungefär som att beklaga sig över att inte alla raser får deltaga i alla apporteringsprov eller liknande ras/rasgruppsbetingad gren.
#16 Fast då har du ju plötsligt tappat det här med grund, undersökningar, kontroll osv. Då har du ju inte längre koll på vad du avlar på (så som #7 menar).
Självklart kan man bygga en ny ras. Men det är ju inget man gör på egen hand, då får man ju vara flera som jobbar åt samma håll och ha det under planering. Inget som två hundägare hittar på tillsammans för att dom har fina och välmeriterade hundar som dom tror kan komplettera varandra.
#18 självklart kan man inte bara börja bygga en egen ras. Men du behöver ju inte tappa kollen på tester för det. Kollar jag dom renrasiga föräldrarna sen blandrasvalpen för allt så har jag lika mycket koll på vad blandrasvalpen kommer ifrån som föräldrarna. Man skulle ju tekniskt sätt kunna hålla koll via egna stamtavlor.
#12 Blandraser får tävlas med i nästan allt förutom bruksgrenar o rasspecifika tävlingar/prov.
Men de som upplåter sina hundar till blandrasuppfödning riskerar uteslutning o därmed möjlighet att träna/tävla hos SBK/SKK arrangemang/klubbar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Sker det med samma förutsättningar som renrasavel (hälsotestade för alla rasbundna sjukdomar, gärna MH testade eller så), att man vet vad man gör och framför allt är medveten om att blandraser kan bli hur som helst, och säger det till valpköparna ser inte jag något problem med det. Men i sådana fall ska båda föräldrarna vara renrasiga med stamtavla.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Du kan inte gå MH med en blandis, däremot BPH.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Har jag sagt ngt annat?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)